تاریخ انتشار: ۱۲:۱۰ - ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
استاد روابط بین‌الملل:

ادامه وقفه در مذاکرات وین منجر به توقف کامل آن می‌شود

استاد بازنشسته روابط بین‌الملل دانشگاه نیویورک گفت: مطمئن هستم ادامه وقفه در مذاکرات وین می‌تواند برای دستیابی به یک توافق جدید مضر باشد و نگرانی‌هایی که ما داریم این است که شرایط ممکن است منجر به توقف کامل مذاکرات شود. امیدوارم خرد بر همه طرف‌ها حاکم شود زیرا هیچ توافقی به طور کامل منافع ملی طرفین را تامین نمی‌کند.

مذاکرات احیای برجام در وین

رویداد۲۴ آلون بن مِییِر، استاد بازنشسته دانشگاه نیویورک در پاسخ به این سوال که تقریبا دو ماه از اعلام وقفه در مذاکرات وین می‌گذرد این وقفه طولانی چه تاثیری بر آینده برجام خواهد داشت، گفت: تداوم وقفه در دستیابی به توافق نهایی مطمئناً چشم‌انداز دستیابی به یک توافق جدید بر اساس برجام را تضعیف می‌کند. دو دلیل برای به تعویق افتادن این توافق وجود دارد؛ نخست، امتناع ایالات متحده از حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سیاه است و دلیل دوم درخواست روسیه مبنی بر رفع تحریم‌هایی که در نتیجه تهاجم به اوکراین علیه این کشور اعمال شده است.

وی ادامه داد: اگرچه یک قرارداد جدید لزوماً نیازی به امضای روسیه یا سایر بازیگران اصلی ندارد، اما در این مورد خاص، ایران و روسیه چشم به هم دوخته‌اند و هیچ‌یک نمی‌خواهند بدون رضایت طرف دیگر حرکتی انجام دهد.

این کارشناس مذاکرات بین‌المللی در پاسخ به این سوال که انریکه مورا هماهنگ‌کننده برجام پس از درخواست جوزپ بوررل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا راهی تهران شد تا با مذاکره‌کننده ارشد ایران دیدار کرده و پیشنهاد جدیدی را ارائه کند، آیا این سفر و پیشنهاد احتمالی می‌تواند گره مذاکرات باز کند، گفت: معتقدم ایالات متحده باید با خروج نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از لیست سیاه خود موافقت کند چراکه این امر آشکارا توافق را تسهیل می‌کند. البته باید بدانیم که پرزیدنت بایدن از سوی دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان تحت فشار است تا این اقدام را انجام ندهد، هرچند وی همچنان بر دستیابی به یک توافق مصر است.


بیشتربخوانید: الزامات گشایش در مذاکرات هسته‌ای


این تحصیلکرده دانشگاه آکسفورد در خصوص نقش تروئیکای اروپایی در احیای برجام و اینکه آیا پس از بحران اوکراین توافق هسته‌ای اهمیت خود را از دست داده است، گفت: نیازی به گفتن نیست که تروئیکای اروپایی (فرانسه، آلمان و بریتانیا) همچنان به ایفای نقش بسیار مهم و سازنده ادامه می‌دهند زیرا آن‌ها از همان ابتدا به برجام اصلی پایبند بوده و هستند و مایلند توافق جدیدی حاصل شود. با این حال، آن‌ها در موقعیتی نیستند که بدون آمریکا و در این مقطع، بدون حضور روسیه، هیچ توافقی را منعقد کنند. 

این استاد بازنشسته روابط بین‌الملل همچنین در پاسخ به این سوال که امیر قطر پنجشنبه به ایران سفر کرد. علاوه بر مسائل دوجانبه، دوحه در ماه‌های اخیر نقش فعالی در رابطه با مسائل بین تهران و واشنگتن از جمله تبادل زندانیان و آزادی سرمایه‌های بلوکه شده ایران داشته است. آیا این سفر در این راستا انجام شد، گفت: قطر همواره رابطه نسبتاً خوبی با ایران داشته است و گه‌گاه نقش میانجی بین ایالات متحده و ایران را ایفا کرده است. امیر قطر ممکن است بار دیگر تلاش کند تا بتواند نقش مثبتی را در خصوص وقفه ایجاد شده در مذاکرات وین ایفا کند. بدیهی است، حداقل در این مقطع، هیچ تضمینی وجود ندارد که ایران یا دولت بایدن موضع خود را تغییر دهند.

بن مییر گفت: در نهایت، مطمئنم ادامه وقفه در مذاکرات وین می‌تواند برای دستیابی به یک توافق جدید مضر باشد و نگرانی‌هایی که ما داریم این است که شرایط ممکن است منجر به توقف کامل مذاکرات شود. امیدوارم خرد بر همه طرف‌ها حاکم شود زیرا هیچ توافقی به طور کامل منافع ملی طرفین را تامین نمی‌کند.

منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: مذاکرات وین
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان