تاریخ انتشار: ۱۲:۳۹ - ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱

کارت‌های بانکی خود را هرگز اجاره ندهید

مشاوره حقوقی آنلاین؛ اجاره دادن کارت بانکی جرم است و همچنان برخی افراد ساده لوح با امید به ثروتمند شدن قربانی این جرم می‌شوند و گول شیادان فضای مجازی را می‌خورند.

اجاره کارت‌های بانکی

رویداد۲۴ بر اساس اعلام بانک مرکزی، طبق قانون، مسئولیت همه تراکنش‌هایی که با کارت‌های بانکی انجام می‌شود، بر عهده صاحب کارت بانکی است. اگر فردی ادعا کند که کارت بانکی خود را اجاره داده است، برای مراجع قانونی، مالیاتی، انتظامی و قضائی قابل قبول نیست.

کلاهبرداری از طریق اجاره دادن کارت بانکی

یکی از دلایل فریب افراد برای در اختیار گذاشتن کارت بانکی خود، تبلیغات جعلی کلاهبرداران سایبری تحت عنوان درآمد بالا در شبکه‌های اجتماعی با استفاده از اجاره کارت‌های بانکی است. این در حالی است که اجاره کارت‌های بانکی یکی از ابزارهای کلاهبرداران و مجرمان سایبری برای انجام فعالیت‌های مجرمانه و پولشویی است. به خصوص کلاهبرداری از طریق فضای مجازی همچون استفاده در سایت‌های قمار و شرط‌بندی.

افراد سودجو و کلاهبرداران سایبری با سوء‌استفاده از ناآگاهی و ساده‌انگاری برخی افراد با تبلیغات گسترده در شبکه‌های اجتماعی با وعده پرداخت میلیونی، کارت بانکی افرادی که نیاز مالی دارند را اجاره می‌کنند. کلاهبرداران از این حساب‌ها در سایت‌های مجرمانه مانند قمار و شرط‌بندی برای کلاهبرداری از شهروندان استفاده می‌کنند.

مجرمان سایبری در اغلب موارد ردپای خود را حذف می‌کنند. در این شرایط اجاره‌دهندگان این حساب‌های بانکی هستند که به عنوان مجرم، شناسایی و پاسخگو باید باشند. این در حالی است که اجاره‌دهندگان حساب و کارت بانکی از کلاهبرداری‌های میلیاردی که به نام آن‌ها انجام شده، بی‌اطلاع هستند. در بسیاری از موارد طعمه‌های این شیادان اقدام به دریافت کارت‌های مختلف از بانک‌ها کرده و همه کارت‌های خود را در اختیار این کلاهبرداران قرار می‌دهند. کارت‌های اجاره‌ای برای ارتکاب عمل مجرمانه است و می‌تواند گرفتاری‌هایی را برای صاحب آن به دنبال داشته باشد.

عواقب اجاره دادن کارت بانکی

درصورتی‌که فردی حساب و کد ملی خود را به فرد دیگری اجاره ‌دهد و به نحو فوق وجوهی که منشا آن‌ها از اعمال مجرمانه بوده را در حساب خود نگهداری ‌کند یا موجب نقل ‌و انتقال آن ‌شود، علاوه بر معاونت در جرم اصلی و تحمل مجازات مقرر برای آن جرم، به جرم پولشویی نیز، محکوم می‌شود.

منبع: مجله دلتا

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان