تاریخ انتشار: ۱۳:۰۱ - ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱

هشدار؛ شیوع یک بیماری ویروسی حاد در ایران

دانشیار و متخصص بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی گفت: با توجه به گزارش موارد معدودی از بیماری تب کریمه کنگو در ۲ استان کشور، مردم باید این بیماری را جدی بگیرند. در صورت مشاهده موارد محتمل و مشکوک این بیماری باید در اسرع وقت مراحل درمان آغاز تا از مرگ و میر آن پیشگیری شود.

علائم تب کریمه کنگو

رویداد۲۴ نادر زرین‌فر دانشیار و متخصص بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی افزود: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یکی از بیماری‌های ویروسی و حاد تب‌دار و خون‌ریزی دهنده است که از طریق گزش کنه یا تماس با خون یا ترشحات یا لاشه دام و انسان آلوده منتقل می‌شود و خطر انتقال طی ذبح حیوان آلوده یا مدت کوتاهی پس از آن است.

وی ادامه داد: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو از مهم ترین بیماری‌های شغلی بین دامپزشکان و دامداران است. این بیماری در حیوانات اهلی مثل گاو و گوسفند علائم مشخصی ندارد و حداکثر باعث تب می‌شود.

دانشیار و متخصص بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی اظهار کرد: تماس با خون، بزاق، ادرار، مدفوع و استفراغ بیماران باعث انتقال بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو می‌شود و بیمار در مدتی که در بیمارستان بستری است می‌تواند به لحاظ انتقال بیمارستانی به شدت دیگران را دچار آلودگی کند.

زرین‌فر تصریح کرد: تشخیص بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو با شروع علائم حاد بیماری همراه با سابقه مسافرت به مناطق روستایی یا تماس با دام یا گزش کنه مطرح می‌شود و در هفته اول بیماری و در مرحله تب می‌توان با نمونه‌گیری از خون، ویروس را جدا کرد.


بیشتر بخوانید: شباهت علائم کرونا و تب کریمه کنگو


وی افزود: علائم این بیماری ضعف، تحریک پذیری، سردرد، بی اشتهایی، استفراغ، اسهال، درد شکمی، ضایعات پوستی، لکه های خونریزی دهنده در قفسه سینه است که یک تا ۳ روز بعد از نیش کنه آلوده یا ۵ تا ۶ روز بعد از تماس با حیوان آلوده ایجاد می‌شود. از روز پنجم بیماری وارد مرحله خونریزی می‌شود و به مدت ۱ الی ۱۰ روز به طول می انجامد.

دانشیار و متخصص بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی تأکید کرد: اگر فردی مبتلا شد باید قرنطینه شود و افراد باید برای ملاقات با او از روپوش، دستکش، ماسک، عینک و تجهیزات محافظتی استفاده کنند.

زرین‌فر اظهار کرد: درمان این بیماری یک درمان حمایتی و ضد ویروس است و در صورت مشاهده مورد مشکوک در اسرع وقت به مرکز بهداشت گزارش شود تا فرد بیمار بستری و اقدامات تشخیصی و درمانی آن انجام شود.

وی اضافه کرد: تمامی کارکنان بهداشتی درمانی باید هنگام مراقبت و درمان بیماران مبتلا به تب کریمه کنگو از وسایل حفاظت فردی کامل استفاده کنند، بنابراین اگر فردی به تب کریمه کنگو مبتلا یا مشکوک به داشتن بیماری باشد، باید اقدامات مختلفی برای جلوگیری از سرایت بیماری به سایر افراد صورت گیرد.

منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: تب کریمه کنگو
نظرات شما
پیشخوان