تاریخ انتشار: ۱۶:۴۷ - ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
در گفتگو با رویداد۲۴ مطرح شد؛

استاندار پیشین خوزستان: ارتباطی با حسین الباقی نداشتم/ برای دلگرمی سرمایه‌گذاران در افتتاح پروژه‌هایی مثل متروپل شرکت می‌کردم

در تصاویری که در سایت رسمی هلدینگ الباقی وجود درد، چندین بار غلامرضا شریعتی استاندار پیشین خوزستان نیز حضور دارد. از سوی دیگر این شائبه وجود دارد که الباقی با حمایت‌های مقام‌های رسمی در خوزستان کارهای خود را پیش می‌برده است. از غلامرضا شریعتی درباره همین موضوع سوال پرسیدیم. او می‌گوید اصلا الباقی را نمی‌شناخته است!

غلامرضا شریعتی استاندار پیشین خوزستان و حسین الباقی

رویداد۲۴ لیلا فرهادی: خوزستان سرزمین منابع انرژی ایران، هنوز از خشم اعتراضات به گرانی و گرد و غبار ناشی از سو مدیریت محیط زیستی فارغ نشده بود که یک بار دیگر در سوگ نشست. صبح روز دوشنبه برج ده طبقه تجاری متروپل در آبادان فرو ریخت. اطلاعاتی درباره مالک و پرونده این برج‌های دوقلو به نام متروپل وجود دارد که نشان می‌دهد احتمال ریزش این برج به دلایل فنی پیش‌بینی شده بود، اما در دوره‌های متعدد دستور مهندس ناظر برای توقف ساخت این ساختمان توسط شهرداری‌های وقت و کنونی نادیده گرفته شده است.

نادیده گرفتن حکم توقف ساخت در فواصل مختلف نشان دهنده وجود نفوذ فابل توجه سازنده در نهاد‌های بالا دستی دارد. جستجوی کوتاهی در باره حسین عبدالباقی، مخاطب را به سمت تصاویر او در کنار مقامات عالی رتبه استان سوق می‌دهد. غلامرضا شریعتی استاندار پیشین استان خوزستان یکی از چهره‌های ثابت افتتاحیه‌های پروژه‌های هلدینگ عبدالباقی است. به همین دلیل با او گفت‌وگو کردیم. او در گفتگو با رویداد۲۴ درباره ارتباط خود با حسین عبدالباقی مالک هلدینگ عبدالباقی و سازنده برج‌های دوقلوی متروپل که روز گذشته فروریخته توضیح داده است.

غلامرضا شریعتی برج متروپل

غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان و مالک متروپل


بیشتر بخوانید: درخواست توقف ساخت متروپل اردیبهشت ۱۴۰۱ داده شده بود/ شهرداری آبادان بدون توجه به گزارش، مجوز رستوران و کافی شاپ را هم صادر کرده است +اسناد


* آیا رابطه نزدیکی با عبدالباقی داشتید که در همه افتتاحیه‌های پروژه‌های ایشان حضور پیدا می‌کردید؟

من در همه افتتاح‌های ایشان حضور نداشتم. به دعوت مسئولان منطقه‌ای برای افتتاح چند پروژه به آبادان رفتم و افتتاح ساختمان پزشکان برج متروپل هم یکی از این پروژه‌ها بود. یک بازار سنتی زیبایی هم بود که به دعوت مسئولان محلی برای افتتاح رفتم.

* تصویر شما در افتتاحیه یک سایت خودرو تحت مالکیت حسین عبدالباقی هم وجود دارد. یعنی پس ایشان را می‌شناختند.

بله، درست است، تصویر وجود دارد. یک بازار خودرویی بود که قرار بود وظیفه جمع کردن خودرو فروش‌ها را در یک منطقه داشته باشد. این‌ها سرمایه‌گذاری‌های عام‌المنفعه‌ای بود که این فرد داشت. من مرتب به شهرستان‌های استان سفر می‌کردم و در جریان یا سفر‌ها در افتتاحیه‌ها هم شرکت می‌کردم. وظیفه من این بود که از سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتعال حمایت کنم. این به منزله داشتن رابطه با این فرد یا نادیده گرفتن ضوابط قانونی نیست.

مشکل اصلی کشور ما کار و اشتغال بوده و من از سرمایه‌گذاری در اقصی نقاط استان در طول مدت تصدی خود حمایت کردم. به دعوت مسئولان محلی برای افتتاح پروژه رفتم. در بعضی این پروژه‌ها افراد ملی هم حضور داشتند.

* گفته می‌شود شما در یک جلسه‌ای در آبادان دستور دادید هرچه زودتر پایان کار به پروژه برج‌های دو قلو داده شود؟ آیا این صحت دارد؟

این ساختمانی که الان فرو ریخته اصلا هنوز تکمیل نشده بود که بخواهم دستور پایان کار بدهم. من هیچ جایی نگفتم باید پایان کار بدهند.

* خود آقای عبدالباقی شخصا از شما برای حضور در افتتاحیه پروژه‌هایشان دعوت می‌کردند؟

من هیچ ارتباطی با این فرد ندارم و در طول مدت تصدی هم ارتباطی نداشتم و کارهایش را دنبال نمی‌کردم و کمکی نکردم.

*حضور شما در یک شهر ممکن است با افتتاح ۲۰ پروژه همزمان باشد، ولی شما در پروژه‌های ایشان حضور داشتید. این شائبه پیش می‌آید که شما حامی ایشان بودید.

این دو سه تا پروژه‌ای که من برای افتتاح آن حاضر شدم ذیل افتتاح چندین پروژه بوده و به دعوت مسئولان محلی بوده و برای دلگرمی سرمایه‌گذاران و آثار اجتماعی آن حضور پیدا کردم. بازار هم که افتتاح کردیم یک بافت منحصر به فردی داشت. برای متروپل هم من نه به نظام مهندسی، نه به شهردار هیچ دستوری ندادم. مگر می‌شود من خلاف قانون و بدون رعایت مسائل ایمنی کاری کنم؟ همه جا گفتم دستگاه‌های مربوطه باید نظارت کنند و مسئولیت خود را بپذیرند.

* حتی اگر پروژه غیر استاندارد باشد باز هم شما در افتتاحیه آن حضور پیدا می‌کنید؟

من نگفتم سرمایه‌گذار خلاف کاری که شرایط قانونی را رعایت نکرده حمایت کنید. هر ساختمانی ناظر و نظام مهندسی و شهرداری دارد هر کس باید وظیفه خود را انجام دهد

* اما در حالی که پرونده رای مهندس ناظر ساختمان برای توقف یک پروژه در دادگاه بود، شما پروژه ایشان را افتتاح کردید.

اگر دو تا پرونده یک جایی در دادگاه باشد دو تا پروژه جای دیگری افتتاح شود، این‌ها به هم ربطی دارد؟ من درجریان دادگاهی شدن پروژه‌های ایشان نبودم. آنچه ما افتتاح کردیم پروژه‌های مشارکتی و سرمایه‌گذاری بوده که با شهرداری و منطقه آزاد داشته و برای آن پایان کار صادر شده بود. اگر قرار باشد درباره تک‌تک این پروژه‌ها خودم سوال کنم مقدور نبود. شهرداری و شورای شهر مسئولیت داشتند.

* ولی به واسطه تصاویر حضور شما در افتتاحیه‌های پروژه‌های آقای حسین عبدالباقی، شما در مظان اتهام حمایت از این فرد هستید؟

من اصلا در مظان اتهام نیستم. ساختمان در قانون متولیانش مشخص هستند و مشخص است چه کسی جواز می‌دهد، چه کسی متوقف می‌کند. در زمان تصدی گزارشی مبنی بر اینکه این ساختمان مشکل دارد به ما داده نشده بود. کما اینکه ۱۵ ماه بعد از من هم مانعی برای ساختش ایجاد نشده است.

ماه ۴ یازده ۱۳۹۹ اسنادی وجود دارد که نشان می‌دهد شهرداری وقت آبادان رای به ادامه پروژه داده است. این یعنی پروژه متوقف شده بوده، ولی مدارکی از سوی مالک ارائه شده و شهرداری رای داده بلا مانع است و کار را ادامه بدهید. من ۲۰ روز بعد از این تاریخ از استانداری رفتم و اطلاعی هم آن زمان از این نامه‌نگاری‌ها نداشتم. اساسا این نامه‌ها، نامه‌های داخلی شهرداری هستند و ارتباطی به بودن یا نبودن من یا هر استاندار دیگری ندارد. یک سری مدارکی از این آقا خواستند و مدارک را ارائه کرده و کار از توقف خارج شده است.

در شهریور ماه سال ۱۴۰۰ هم مهندس ناظر دوباره در نامه‌ای به شهرداری دستور توقف کار را داده و شهردار منطقه هم این نامه را رویت کرده، ولی جلوی آن را نگرفته است. اگر این اتفاق زمان من اتفاق افتاده بود، یقه من در دست همه بود.

اردیبهشت سال ۱۴۰۱ باز هم در نامه‌ای، مهندس ناظر گفته کار باید متوقف شود، ولی همان موقع اجازه فعالیت رستوران و کافی‌شاپ داده شده است. یعنی نه تنها کار را متوقف نکرده بلکه اجازه کافی‌شاپ را دادند. این در حالی است که گزارش مهندس ناظر همان موقع هم بوده، ولی ترتیب اثر داده نشده است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Germany
|
۱۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
0
1
عبدالباقی و پیمانکار و شهردار ابادانو بیارید بزارید زیر همین ساختمان اگر خراب شد لااقل سر خودشون خراب بشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
0
1
همه شریک بودند. به این خاطر خود مالک ناپدید شد!!!
نظرات شما
پیشخوان