تاریخ انتشار: ۰۰:۰۱ - ۰۴ خرداد ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۷ نظر
در گفتگو با رویداد۲۴ مطرح شد؛

نماینده سابق آبادان: از حسین عبدالباقی نه خانه خریدم نه اجاره کردم/ متخصص عمران نیستم، برای افتتاحیه متروپل دعوت شدم، رفتم

یکی از چهره‌هایی که در چند مراسم افتتاح پروژه‌های حسین الباقی مالک متروپل آبادان حضور داشته، عبدالله کعبی نماینده پیشین آبادان است. از او درباره روابطش با الباقی پرسیدیم و اینکه چرا در عمده مراسم افتتاح این فرد حضور داشته است.

عبدالله کعبی

رویداد۲۴ لیلا فرهادی: ساختمان ده طبقه متروپل در شهر آبادان فرو ریخته و هنوز تعداد جان‌باختگان این حادثه مشخص نیست. گفته می‌شود مالک پروژه حسین عبدالباقی و برادر او هم در جریان ریزش ساختمان جانشان را از دست داده‌اند. علت ریزش ساختمان از قبل پیش‌بینی شده بود. ناظر ساختمان به دفعات در دو سال گذشته به شهرداری آبادان تاکید کرده بود این ساختمان فاقد استاندارد‌های لازم است و پروژه باید متوقف شود. درخواستی که با بی‌توجهی شهرداری سابق و کنونی آبادان مواجه شده است.

آنچه در این پرونده اهمیت دارد، دلیل بی‌توجهی مقامات مسئول به گزارش‌های ناظر پروژه است. یکی از این دلایل را باید در نفوذ مالک هلدینگ عبدالباقی در نهاد‌های مسئول جستجو کرد. تصاویر افتتاحیه‌های پروژه‌های این هلدینگ حاکی از حمایت مقامات از این فرد است. عبدالله کعبی نماینده سابق آبادان و قائم مقام سابق مدیرعامل منطقه آزاد اروند یکی از مقاماتی است که بار‌ها در مراسم افتتاحیه پروژه‌های حسین عبدالباقی حضور داشته است. خبرنگار رویداد۲۴ از کعبی درباره ارتباطش با عبدالباقی سوال کرده است. او در ابتدای گفتگو، خبر مرگ عبدالباقی را تایید نکرده و می‌گوید خبری در این باره ندارد. گفت‌وگوی رویداد۲۴ با عبدالله کعبی نماینده پیشین اهواز و قائم مقام سابق مدیرعامل منطقه آزاد اروند را در ادامه بخوانید:

عبدالله کعبی نماینده آبادان و حسین عبدالباقی

عبدالله کعبی نماینده آبادان و حسین عبدالباقی

*در همه افتتاحیه‌های پروژه‌های حسین عبدالباقی شما حضور داشتید. چه ارتباطی بین شما و ایشان وجود داشته است؟

ایشان ساختمان می‌ساخت و من هم به عنوان مقام منطقه آزاد برای افتتاحیه دعوت می‌شدم. هیچ آشنایی شخصی با این فرد نداشتم. هیچ صحبت شخصی هم با او نداشتم. این آقا بساز و بفروش است. من نه ملکی از ایشان خریدم نه اجاره کردم. الحمدالله حساب و کتابم در زندگی پاک است. هیچ ارتباطی با ایشان ندارم.


بیشتر بخوانید: استاندار پیشین خوزستان: ارتباطی با حسین الباقی نداشتم/ برای دلگرمی سرمایه‌گذاران در افتتاح پروژه‌هایی مثل متروپل شرکت می‌کردم


*یعنی هر افتتاحیه‌ای دعوت شوید می‌روید؟

هر افتتاحیه‌ای در شهرک صنعتی بود ما می‌رفتیم. یکی از این پروژه‌ها بازارچه فیدوس بود که ۱۴۰ تا ۱۵۰ مغازه داشت و به عنوان نماد فیدوس آبادان همه دعوت بودند؛ ما هم دعوت بودیم. همه دستگاه‌ها را دعوت می‌کردند، منطقه آزاد هم یکی از این دستگاه‌ها بود.

*یعنی حضور شما یا استاندار به منزله تایید این فرد نیست؟

اگر یک جایی رفتیم، دال بر تایید آنجاست؟ مگه وقتی فاز دو پالایشگاه آبادان که حسن روحانی افتتاح کرد دچار حادثه شد کسی گفت رئیس جمهور تایید کرده بود؟ در جریان پل فولاد اهواز که افتتاح شد و حادثه آفرید کسانی که در افتتاحیه حضور داشتند، مسئول بودند یا کسی که پل را ساخته بود؟

* اگر کسی که ساخته پرونده‌ای در خصوص همان ملک داشته باشد چطور؟ آیا شما نباید تحقیق می‌کردید؟

مگر پرونده قضایی را به ما می‌گویند؟ ساختمانی که افتتاح شد، ساختمان شماره یک متروپل بود که ساختمان اداری و پزشکی بود. ساختمانی که ریزش کرده هنوز به اتمام نرسیده است. الان یک فاجعه‌ای در آبادان اتفاق افتاده ما باید آلام و درد مردم را کم کنیم.

*مشکل اینجاست که این اتفاقات تکرارپذیر است. چون افراد می‌توانند با جلب حمایت افراد صاحب منصبی مانند شما، پروژه‌های فاقد استانداردشان را پیش ببرند.

سازمان نظام پزشکی مسئول نظارت بر کیفیت کار است. مگر من مسئولم؟

* آیا این طور نیست که این فرد ذی‌نفوذ بوده که توانسته شما و استاندار را برای افتتاحیه دعوت کند؟ یعنی قلاب خود را به سمت مسئولان می‌انداخته تا از حمایت آنها استفاده کند.

نه اینطور نیست. استاندار یا من برای چند پروژه دعوت می‌شویم و می‌رویم و یکی از این پروژه‌ها هم همین بوده است. من قلابی نمی‌بینم.

چطور نمی‌بینید؟ حضور مقامات عالی رتبه استان در افتتاحیه پروژه‌های این هلدینگ نشان می‌دهد مالک هولدینگ آدم بی‌قلابی نبوده است!

تا همین دیروز که این اتفاق نیفتاده بود، هر کس که از خیابان امیر رد می‌شد، از این ساختمان تعریف می‌کرد. من هم که متخصص عمران و سازه نیستم. ساختمان قشنگی دیدم، نه تعریف کردم نه تایید. من در مورد پرونده ایشان هیچ اطلاعی ندارم. اگر داشتم حتما به شما می‌گفتم. اگر پرونده داشته یا در نظام مهندسی بوده یا قوه قضاییه که هر دوی این‌ها به من ارتباطی نداشته است.

* ولی همین نآگاهی شما از جزییات پروژه‌های یک فرد بانفوذ در منطقه شما سبب شده این فرد بتواند از حمایت و اسم شما برای ادامه کارش کمک بگیرد.

خود شهرداری مسئول صدور پروانه ساخت است. مهندس ناظر مسئول نظارت است. من چه کاره‌ام؟

*یعنی هر پروژه‌ای که در منطقه شما را دعوت کنند شما می‌روید روبان پاره می‌کنید؟

اولا من روبان پاره نکردم. در ثانی من سه سال است منطقه آزاد نیستم. تحت آن عنوان بله؛ وقتی فرماندار و شهردار و شورای شهر و استاندار و همه دعوت می‌شوند از من هم دعوت می‌شود، من حضور پیدا می‌کنم. اینکه در یک افتتاحیه حضور داشتم از نظر من غیر عادی نبوده است. اگر کسی کار خوب بکند همه شریکند، ولی وقتی اتفاقی می‌افتد همه خودشان را کنار می‌کشند. یکی از بستگان خود ما زیر آوار است. آبادان دیگر کشش این حوادث را ندارد. مردم به خاطر مشکلات و آلودگی زیست محیطی، آستانه تحملشان پایین آمده است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۷
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
1
1
بعد از وقوع یه گند کاری همه مسئولین از همدیگر متنفر میشن که مبادا پایشان گیر ماجرا باشد اگه این پروژه موفقیت آمیز و چشمگیر بود همین نمایند اظهار میکرد با عبدالباقی بیشتر از یک برادر روابط نزدیک دارم ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
0
2
اين مصاحبه و قبلي كه با استاندار انجام شده، بيشتر بوي تطهير مي ده تا چالش، سوالات هم مهندسي شده است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
0
1
رشوه که گرفتی عزیزم رشوه گرفتی
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
0
1
مشکل اینجاست که این اتفاقات تکرارپذیر است. چون افراد می‌توانند با جلب حمایت افراد صاحب منصبی مانند شما، پروژه‌های فاقد استانداردشان را پیش ببرند.

سازمان نظام پزشکی مسئول نظارت بر کیفیت کار است. مگر من مسئولم؟
ناشناس
|
Japan
|
۱۶:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
0
2
چرا فقط شماها را دعوت می کنند و می دوید ؟
ناشناس
|
Germany
|
۲۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
0
1
دعوت شدی رفتی ولی آن ستون‌های لرزان ندیدی یا به مصاحت نبود ببینی!؟!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
0
2
مصاحبه مهندسي شده و فرماليته
براي تطهير ايشون
نظرات شما
پیشخوان