تاریخ انتشار: ۱۰:۲۰ - ۰۴ خرداد ۱۴۰۱

تفاوت مجازات رابطه نامشروع، برای افراد متاهل و مجرد

مشاره حقوقی آنلاین؛ زنا و رابطه نامشروع انواع مختلفی دارد که برای هر کدام از آن‌ها احکام جداگانه‌ای در اسلام وجود دارد.

مجازات رابطه نامشروع

رویداد۲۴ قانون‌گذار با تکیه بر قواعد شرع و همچنین با توجه به اوضاع و احوال جامعه جرائمی مانند زنا و رابطه نامشروع را پیش‌‌بینی کرده است. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع مجازات رابطه نامشروع افراد متاهل و مجرد می‌پردازیم.

مجازات رابطه نامشروع افراد متاهل و مجرد

مجازات زنا با زن و مرد متاهل

زنای محصنه به معنای آن است که شخص زناکننده دارای همسر دائمی باشد به گونه‌ای که هرگاه بخواهد با همسر خود رابطه جنسی داشته باشد، مانعی در کار نباشد و با این حال تن به زنا داده باشد. به زبان ساده‌تر اگر یک زن متأهل زنا کند، به زنای آن شخص زنای محصنه گفته می‌شود و اگر مرد متاهل زنا کند، زنای محصن گفته می‌شود.

درباره حکم زنای محصنه باید گفت که علاوه بر عقوبت اخروی، مجازات آن در قانون، مجازات حدی است. طبق ماده ۲۲۵ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۹۲، حکم زنا برای زانی محصن یا زانیه محصنه، سنگسار است.
البته حکم سنگسار برای زمانی است که بتوان زنا را اثبات کرد. حال اگر امکان اجرای مجازات سنگسار وجود نداشته باشد، دادگاه صادرکننده حکم قطعی بعد از موافقت رئیس قوه قضاییه، درصورتی‌که جرم با بینه ثابت شده باشد، مجازات اعدام را اعمال خواهد کرد. در غیر این‌صورت (عنی اگر نتوان حکم سنگسار را اجرا کرد و شرایطی که برای اجرای حکم اعدام نیز لازم است وجود نداشته باشد) مجازات، صد ضربه شلاق خواهد بود.

مجازات زنای دختر و پسر مجرد
در صورتی‌که بین دختر و پسر نامحرم زنا اتفاق بیفتد، مجازات هر یک از آن‌ها صد ضربه شلاق است. درصورتی‌که زن راضی به انجام زنا نباشد و به زور مورد تعرض قرار گرفته باشد، مجازات مرد اعدام است.
 
حکم قضایی زن متاهل با پسر مجرد چیست؟
یکی از انواع زنا، زنای زن شوهردار با مرد مجرد است. به دلیل اینکه زن شوهردار از نظر قانونی در زمره افراد محصن قرار دارد. با توجه به شرایط احصان زن و در صورت اثبات زنا، زن شوهردار به مجازات اعدام محکوم می‌شود. پسر مجرد در صورتی‌که این عمل با رضایت زن انجام شده باشد حکمش صد ضربه شلاق خواهد بود.
 
حکم زنای مرد متاهل با دختر مجرد چیست؟
درصورتی‌که بین دختر باکره و مرد متاهل رابطه جنسی صورت بگیرد، زن مجرد به صد ضربه شلاق محکوم می‌شود. مجازات مرد متاهل در شرایطی سنگسار است که این شرایط عبارت‌اند از:
  • مرد دارای همسر دائم باشد
  • همسر او بالغ باشد
  • قبلا بین مرد با همسرش مقاربت (رابطه زناشویی) برقرار شده باشد.
  • مرد امکان رفع نیاز جنسی با همسرش را داشته باشد.

درصورتی‌که دختری دوشیزه باشد و فردی با او رابطه نامشروع برقرار کند و به دوشیزگی او آسیبی نرسیده باشد، تنها مجازاتش صد ضربه شلاق است.

منبع: مجله دلتا

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان