تاریخ انتشار: ۱۱:۵۱ - ۰۷ خرداد ۱۴۰۱

شناسایی ۶ بیمار مشکوک به آبله میمون در ایران

رئیس اداره مراقبت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از شناسایی ۶ بیمار مشکوک به آبله میمون در کشور خبر داد.

شناسایی ۶ بیمار مشکوک به آبله میمون در ایران

رویداد۲۴ به گزارش روز جمعه ایرنا، ابراهیم قادری با اعلام این خبر در صفحه اینستاگرام وزارت بهداشت اظهار داشت: پنج نفر از این افراد مشمول نمونه گیری شدند که نتیجه آزمایش ۳ نفر منفی شده است.

وی تصریح کرد: ما هر نوع بیماری نوپدید را مورد بررسی و آزمایش قرار می‌دهیم، با توجه به اینکه گزارشی از بیماری در داخل کشور نداریم، در نتیجه بیماریابی خودمان را از مرز‌ها آغاز کرده ایم.

وی خاطرنشان کرد: افرادی که با مواردی مثل تب و بثورات پوستی مشاهده شوند، نسبت به قرنطینه و نمونه گیری از آن‌ها اقدام می‌شود.

به گزارش ایرنا، آبله میمونی یا مانکی پاکس نخستین بار در سال ۱۹۵۸ در دو گروه از میمون‌های یک مرکز تحقیقاتی گزارش شد و نخستین گزارش شیوع انسانی به عنوان یک بیماری حدود ۸۰ سال پیش در جمهوری کنگو بود و بعد از آن فقط در برخی کشور‌های آفریقای غربی گزارش شد.

آبله میمونی توسط یک ویروس با DNA دو رشته‌ایی که به خانواده اورتوپاکس ویروس‌ها تعلق دارد ایجاد می‌شود. از لحاظ ژنتیکی دو نوع ویروس مانکی پاکس آفریقای مرکزی (کنگویی) و غرب آفریقا وجود دارد که نوع کنگویی بیماری خطرناکتر، شدیدتر و با قدرت سرایت و گسترش بیشتری همراه است. اکنون هنوز محل ذخیره طبیعی آن ناشناخته باقی مانده است، هرچند میمون‌ها و برخی جوندگان فعلا متهم محسوب می‌شوند.


بیشتر بخوانید: تفاوت‌ها و شباهت‌های علائم آبله میمون و زونا


تاکنون سازمان جهانی بهداشت گزارشی از موارد تایید شده از آبله میمونی در ۱۲ کشور از جمله آمریکا، استرالیا، کانادا و ۹ کشور اروپایی شامل انگلستان، اسپانیا، پرتغال، آلمان، بلژیک، فرانسه، هلند، ایتالیا و سوئد دارد، در حالی که ۵۰ مورد مشکوک دیگر هم در حال بررسی است.

آبله میمونی از میمون، سنجاب، راسو و موش به افراد منتقل می‌شود و مرکز شیوع این بیماری از آفریقای غربی و مرکزی از طریق میمون‌ها به افراد بوده و به سرعت در حال شیوع و گسترش سرایت به دیگران است.
علایم آبله میمونی در انسان شبیه یا خفیف‌تر از بیماری آبله و دوره بروز آن، پنج روز است که با تب، سردرد، درد عضلانی، درد کمر، لرز و احساس خستگی شدید شروع می‌شود، تنها فرق علامتی آبله میمونی و سایر بیماری‌ها با ظاهر مشابه در این است که می‌تواند غدد لنفاوی را درگیر و متورم کند.

دوره کمون (فاصله آلودگی فرد تا اولین علامت) در حدود ۶ تا ۱۴ روز است، اما پنج تا ۲۱ روز هم گزارش شده بنابراین در صورت تماس قطعی با فرد مبتلا باید دوره قرنطینه را حتی تا ۲۱ روز رعایت کرد. فرد بیمار بعد از بروز تب، سردرد، خستگی، بثورات پوستی آبله‌ایی بر روی صورت و سایر قسمت‌های بدن مشاهده می‌کند و خود به خود درمان می‌شود و به مصرف دارو خاصی نیاز نیست.

منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان