تاریخ انتشار: ۰۹:۱۷ - ۱۳ خرداد ۱۴۰۱

هشدار نسبت به رگبار و وزش باد شدید در برخی نقاط کشور

سازمان هواشناسی کشور نسبت به وقوع رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید موقت از امروز تا شنبه در برخی مناطق شمال غرب کشور و نیز در ارتفاعات البرز مرکزی هشدار داد.

اخبار هواشناسی

رویداد۲۴ سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار سطح زرد از فعالیت سامانه بارشی در برخی نقاط کشور از امروز تا شنبه ۱۴ خرداد خبر داد.

بر اساس این هشدار به ویژه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب پنجشنبه ۱۲ خرداد تا شنبه ۱۴ خرداد، در برخی مناطق شمال غرب کشور شاهد مخاطره رگبار و رعدوبرق، وزش باد شدید موقت و در مناطق مستعد بارش تگرگ و در ارتفاعات البرز مرکزی نیز گاهی رگبار پراکنده، گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید موقت خواهیم بود.

منطقه اثر این سامانه طی امروز در استان‌های آذربایجان غربی، دامنه و ارتفاعات آذربایجان شرقی و اردبیل و ارتفاعات استان‌های تهران، البرز، قزوین، زنجان و مازندران، فردا در ارتفاعات استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان، قزوین، البرز و تهران و شنبه در دامنه و ارتفاعات استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان و ارتفاعات البرز و تهران است و احتمال اختلال در تردد جاده ای، احتمال برخورد صاعقه، احتمال آب‌گرفتگی معابر بطور محلی، احتمال آسیب به سازه‌های موقت و شکستن نهال‌ها و درختان فرسوده وجود دارد.

در همین راستا سازمان هواشناسی کل کشور نسبت به عدم اتراق در کنار رودخانه‌ها، احتیاط در تردد از حاشیه مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر کوچ‌رو، احتیاط در چرای دام و استحکام سازه‌های موقت مانند تابلو‌های تبلیغاتی و ... توصیه کرده است.


بیشتربخوانید: تهران گرمتر می‌شود


همچنین این سازمان با صدور هشدار سطح زرد دیگری از افزایش سرعت وزش باد از ظهر جمعه ۱۳ خرداد تا بعدازظهر شنبه ۱۴ خرداد خبر داده است.

بر اساس این هشدار در این بازه زمانی مخاطره افزایش ارتفاع موج در نواحی ساحلی از ۱ تا ۱/۵ متر و در نواحی فراساحلی ۱/۵ تا ۲ متر و در شرق دریای عمان تا ۲/۵ متر با اثر احتمال غرق شدن شناگران، احتمال پاره شدن تور‌های صیادی و آسیب به قفس ها، احتمال خسارت به تاسیسات دریایی و احتمال خسارت به قایق‌های صیادی و شناور‌های کوچک برای مناطق دریای عمان، مناطق ساحلی و دور از ساحل سیستان و بلوچستان و هرمزگان وجود دارد.

در این راستا نیز سازمان هواشناس کشور به محدودیت در فعالیت‌های تفریحی، شنا و تردد با شناور‌های سبک بویژه در فراساحل، تمهیدات لازم جهت تردد ایمن با شناور‌های نیمه سنگین، محدود کردن فعالیت‌های پشتیبانی صنایع به ویژه در فراساحل توصیه کرده است.

هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفر‌ها و انجام کار‌های روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدار‌ها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان