تاریخ انتشار: ۱۳:۳۷ - ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

تلف شدن دو حیوان در معرض خطر انقراض در ایران/ بررسی علل مرگ این دو گونه کمیاب

روز گذشته یک قلاده پلنگ در شهرستان باغملک و یک قلاده خرس در الیگودرز تلف شدند اداره حفاظت محیط زیست این دو شهرستان درباره علت وقوع این حوادث توضیحاتی ارائه دادند.

حیوانات در معرض خطر انقراض

رویداد۲۴ سید سعید موسوی رییس اداره حفاظت محیط زیست باغملک اظهار کرد: لاشه یک قلاده پلنگ ۲ روز پیش توسط چند کوهنورد در منطقه تنگاب منگار از توابع بخش صیدون باغملک پیدا و گزارش آن به اداره حفاظت محیط زیست ارائه شد.

وی افزود: به محل اعلام شده رفتیم و در نهایت موفق شدیم لاشه این پلنگ را در منطقه پیدا کنیم.

موسوی ادامه داد: طبق بررسی‌ها این پلنگ نر و بالغ بود که قسمت بالای بدنش تجزیه شده، بنابراین به نظر می‌رسد حدود یک هفته پیش تلف شده باشد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست باغملک ادامه داد: با توجه به تجزیه بخشی از بدن این پلنگ، علت مرگ آن به طور قطعی مشخص نیست اما بر اساس تجربه، احتمال می‌دهیم توسط شکارچیان یا بهره‌برداران محلی، شکار یا کشته شده باشد.

او بیان کرد: تحقیقات محلی از طریق شوراها و دهیاران برای شناسایی شکارچیان احتمالی انجام شده اما فعلا بی‌نتیجه بوده که در روزهای آینده این مساله پیگیری خواهد شد.

موسوی همچنین گفت: پلنگ جزو گونه‌های ارزشمند منطقه است که از نظر حفاظتی در خطر انقراض قرار دارد.

وی افزود: تنگاب منگار منطقه کوهستانی و صعب‌العبور و یکی از زیستگاه‌های پلنگ است اما جزو مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست به شمار نمی‌آید.

رییس اداره حفاظت محیط زیست باغملک اظهار کرد: شهرستان باغملک فاقد منطقه حفاظت شده است، اما در تلاش هستیم که زیستگاه‌های گونه‌های ارزشمند را جزو مناطق حفاظت شده ثبت کنیم.

شهرستان باغملک، در شمال شرق خوزستان قرار دارد. پلنگ در مناطق صخره‌ای و کوهستانی شمال خوزستان زندگی می‌کند. جمعیت این گونه که در فهرست سرخ IUCN در رده در خطر انقراض قرار دارد، در سال‌های اخیر به دلیل تخریب زیستگاه و کم شدن طعمه کاهش یافته است.


بیشتر بخوانید: جزییات جدید از پروژه یوزهای ایرانی/ مقصر مرگ گورخر‌های در حال انقراض مسئول پروژه تکثیر یوزپلنگ ایرانی بود


تلف شدن یک قلاده خرس قهوه‌ای در الیگودرز 

همچنین روابط عمومی اداره حفاظت محیط زیست استان لرستان در پی تلف شدن یک قلاده خرس قهوه‌ای به همراه توله‌هایش در قالی‌کوه الیگودرز واکنش نشان داد و در این باره اطلاعیه‌ای صادر کرد.

در این اطلاعیه آمده است: با عنایت به پخش تصاویری در فضای مجازی مبنی بر اتلاف یک قلاده خرس قهوه ای به همراه توله خود در ارتفاعات قالی‌کوه الیگودرز موارد زیر جهت تنویر افکار عمومی ارائه می گردد: یگان حفاظت اداره محیط زیست شهرستان الیگودرز به محض دریافت خبر راهی منطقه مورد نظر شده و این مورد را بررسی قرار دادند و اظهار داشتند، با توجه به‌ صعب العبور و دور دست بودن منطقه و وجود یخ و برف در محل و به دلیل از بین رفتن برخی آثار و علائم مرگ این حیوانات و گذشت مدت زمان نسبتأ طولانی از تلف شدن آنها دلیل اصلی مرگ آنها هنوز به طور کامل مشخص نیست.

 با عنایت به حساسیت موضوع اکیپی متشکل از کارشناسان و محیط‌بانان اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان و  اداره محیط زیست شهرستان الیگودرز به منطقه اعزام شده تا نسبت به بررسی کامل موضوع اقدام نمایند.

بدیهی است، پس از پایان تحقیقات، نتایج آن به اطلاع دوست داران محیط زیست و اصحاب محترم رسانه خواهد رسید و  در صورتی که که مسجل شود عامل انسانی موجب اتلاف این حیوانات شده است، قطعا پیگیری‌های لازم جهت شناسایی و برخورد با مسببین آن صورت خواهد گرفت.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: محیط زیست
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
0
0
همه موجودات زنده در این مملکت دارند تلف می شوند
از انسان و حیوان
نظرات شما
پیشخوان