تاریخ انتشار: ۱۲:۱۱ - ۲۱ خرداد ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۳ نظر
ابراهیم رحیم‌پور، سفیر پیشین ایران در هند:

هندی‌ها در حال جایگزین کردن نفت روسیه با نفت ما هستند/ دیگر دست بالا در منطقه را نداریم

معاون آسیا، اقیانوسیه و مشترک‌المنافع پیشین وزارت امور خارجه و سفیر پیشین در هند گفت: در ارزیابی سفر امیرعبداللهیان به هند باید به این نکته توجه داشته باشیم که هندی‌ها در حال جایگزین کردن نفت روسیه با نفت ما هستند.

هندی‌ها در حال جایگزین کردن نفت روسیه با نفت ما هستند/ دیگر دست بالا در منطقه را نداریم
رویداد۲۴ ابراهیم رحیم‌پور، معاون آسیا، اقیانوسیه و مشترک‌المنافع پیشین وزارت امور خارجه و سفیر پیشین در هند در ارزیابی اهداف سفر وزیر امور خارجه به هند در این مقطع زمانی و در پاسخ به این سوال که آیا در شرایط تحریم سطح مناسبات تهران و دهلی نو ظرفیتی برای توسعه دارد که مغفول مانده باشد و در سفر اخیر به منصه ظهور برسد، گفت: معتقدم که سفر‌های اخیر متاسفانه سفر‌های خوب و با برنامه‌ای نیستند. همچنین این سفر در مقطعی صورت می‌گیرد که موضوع توهین یکی از اعضای حزب حاکم هند به پیامبر اسلام (ص) مطرح شده است. به عبارت دیگر زمان‌بندی این سفر چندان مناسب نبود؛ باید در ارزیابی این سفر به این نکته نیز توجه داشته باشیم که هندی‌ها در حال جایگزین کردن نفت روسیه با نفت ما هستند. بخشی از پول‌های ما در این کشور بلوکه است، دهلی نو روابط بسیار نزدیکی را با اسرائیل برقرار کرده و البته اینکه در مقطع کنونی سفر‌ها در شرایط ضعف صورت می‌گیرد هم برای وجهه کشور خوب نیست.

به گزارش ایلنا، وی ادامه داد: تنها موضوعی که هند علاقمند به همکاری با ایران است مساله طالبانی است که از زمان روی کار آمدن‌شان دهلی نو در موضع ضعف قرار گرفت و حتما می‌خواهند و علاقه‌مند هستند که ایران به آن‌ها کمک کند. هند در حوزه موضوع چابهار هم دیگر مانند گذشته فعال نیست. باید بگویم که روابط امروز ایران و هند در شرایط خوبی قرار ندارد.


بیشتر بخوانید: شمارش معکوس برای پایان برجام


این دیپلمات پیشین در پاسخ به این سوال که چه موضوعی باعث می‌شود که کشوری مانند هند، نفت روسیه را به ایران ترجیح دهد، گفت: همانطور که می‌دانید همه موضوعات امروز تحت‌الشعاع قطعنامه شورای حکام قرار گرفته است و کشور‌ها به این مساله واقف هستند؛ ما امروز دست بالا را در مناسبات نداریم. در خصوص موضوع هند هم ما قرارداد نفتی معتبری با این کشور نبسته‌ایم؛ چراکه شرایط تحریم موجب شده هیچ طرفی به امضای قرارداد رسمی با ایران تن ندهد و همین امر موجب شده آن‌ها تعهدی نداشته باشند و تنها بحث اخلاقی مطرح است که در حوزه منافع ملی دیگر اخلاق جایی ندارد.

وی افزود: باید در این بعد به موضوع بحران اوکراین هم توجه کنیم که موجب شده روسیه به بازار‌های نفت ایران نگاه داشته باشد و کشوری مانند هند به دلیل روابط بهتری که با روسیه دارد، در شرایط تحریم مسکو را به تهران ترجیح داده است. می‌توان گفت از هر جهتی مساله بحران اوکراین بیشتر به ضرر تهران تمام شده تا خود روسیه و باید به تبعات این موضوع توجه شود.

وی ادامه داد: در روز‌هایی که ما در حال مذاکرات برجام بودیم و پس از آن، در منطقه دست بالا را داشتیم و این امر کشور‌هایی مانند عربستان سعودی را به شدت ناراحت کرده بود. امروز، اما شرایط متفاوت شده که ما دیپلمات‌ها تنها حسرت می‌خوریم.

منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
زمانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
1
0
آقای رحیم پور واقعا جای تاسف دارد به شما دیپلمات گفته شود جنابعالی در تیم ترور و شهادت شهید بهشتی و یارانش شرکت فعال داشتی و منافقین بر سر کار بخاطر کسب مقام ها شمارا آزاد کردند و امروز طبل مخالفت با دولت جمهوری اسلامی را می کوبی ، منافع ملی در نظر شما کشک است فعال کسی به حرف های شما محل نمی گذارد تیم شما طرفداران هاشمی .... شناخته شده هستند .به قیامت اعتقاد داشته باش
ناشناس
|
United States of America
|
۱۷:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
1
1
وقتی میگن "ﺩﯾﮕﺮ ﺩﺳﺖ ﺑﺎﻻ ﺩﺭ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺭﺍ ﻧﺪﺍﺭﯾﻢ"
باید پرسید بعد از امضای برجام انتظار دیگری داشتید!؟
سقوط ارزش ریال بعد از برجام حتی شتاب گرفت!.
زمانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
0
0
رویداد 24 چرا مصاحبه درخشان رحیم پر دیپلمات زمان هاشمی تا روحانی را برداشتی بگذار ملت بدانند
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان