تاریخ انتشار: ۱۲:۱۷ - ۲۳ خرداد ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
سخنگوی وزارت امور خارجه:

مدیرکل آژانس فراتر از وظایف خودشان اظهاراتی را مطرح می‌کند/سفر لاوروف به ایران انجام خواهد شد

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: قطعنامه شورای حکام یک اقدام کاملا سیاسی و طراحی شده بود. در مسیری که میان ایران و آژانس تعریف شده بود خلل ایجاد کرد. این اقدام، تغییر لحن و تغییر واژه‌ها که به ناگاه در بیان مدیرکل ایجاد شد از یک دستور پذیری از یک مرکز انجام شده است و ما نمی‌توانستیم این اقدام را بی پاسخ بگذاریم.

مدیرکل آژانس فراتر از وظایف خودشان اظهاراتی را مطرح می‌کند/سفر لاوروف به ایران انجام خواهد شد

رویداد۲۴ به گزارش خبرنگار ایلنا، سعید خطیب‌زاده در نشست خبری صبح امروز خود ضمن گرامیداشت میلاد امام رضا (ع) و پس از ارائه گاهشمار دستگاه دیپلماسی در هفته گذشته، در پاسخ به این سوال که تحرکات دیپلماتیکی در تهران در جریان است، ارزیابی شما از این تحرکات دیپلماتیک چیست، گفت: هفته گذشته سفر آقای امیرعبداللهیان را ب هند داشتیم که با مقامات دیدار داشتند. ایشان همچنین دیدار‌های خوبی با تجار ایرانی مقیم هند داشتند. سه تفاهم نامه در این سفر به امضا رسید. از سفر آقای مادورو هم مطلع هستید که در راس یک هیات بلندپایه بود. فردا وزیر خارجه پاکستان در ایران خواهند بود. رئیس‌جمهور ترکمنستان عازم ایران خواهند بود. رئیس مجلس ارمنستان در این هفته عازم ایران خواهند بود. سفر‌های وزیر امور خارجه هم در هفته آینده پیگیری خواهد شد.

ایران یکی از بنیانگذاران کارگروه مبارزه با پدیده ریزگردهاست

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی درخصوص اظهارات یکی از مقامات ترکیه پیرامون منشاء ریزگرد‌ها و عدم حضور ایران در کنوانسیونی درباره ریزگرد‌ها در ساحل عاج، گفت: ایران یکی از بنیانگذاران کارگروه مبارزه با پدیده ریزگردهاست. چه در جلساتی که طی سال‌های گذشته برگزار و چه در جلساتی که در فائو در کمیته مرتبط برگزار شده ایران حاضر بوده است. جمهوری اسلامی ایران تلاش کرده با رویکرد منطقه‌ای این موضوع را حل کند. پیوستگی محیط زیست در کل منطقه وجود دارد. مدیریت اشتباه آب‌ها و سدسازی‌ها در رود‌های بالادستی وجود داشته است. قطعا جواب مشترک لازم دارد و باید در فضای غیرسیاسی آن را دنبال کرد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی در خصوص پاسخ تهران به قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: قطعنامه شورای حکام یک اقدام کاملا سیاسی و طراحی شده بود. در مسیری که میان ایران و آژانس تعریف شده بود خلل ایجاد کرد. این اقدام، تغییر لحن و تغییر واژه‌ها که به ناگاه در بیان مدیرکل ایجاد شد از یک دستور پذیری از یک مرکز انجام شده است و ما نمی‌توانستیم این اقدام را بی پاسخ بگذاریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که واکنش ایران نسبت به سفر رافائل گروسی به سرزمین‌های اشغالی چیست، گفت: ما با یک کنشگر و رژیم یاغی در منطقه روبرو هستیم که بیش از هفت دهه است تداوم دارترین رفتار‌های تروریستی، جنگ طلبانه، قانون گریز را در نظام بین‌الملل به منصه ظهور گذاشته این رژیم از هیچ تلاشی فروگذار نکرده که ساختار‌های حقوق بین‌الملل به سخره بگیرد و همه را با چک سفید امضای برخی کشور‌های مدعی انجام داده است.

وی ادامه داد: جای تاسف است مدیرکل آژانس به عنوان کارگزار آژانس این ساختار را در اختیار چنین رژیم قانون گریزی قرار دهد. یعنی توسط کارگزار ساختار را به سخره گرفته و به چالش کشیده است. فکر می‌کنم پیام این سفر مثل هر اقدام غیردپیلماتیک دیگر روشن است. مدیرکل باید نگران بی طرفی و استقلال باشد. طبق بند اساسنامه، آژانس وظیفه قطعی داشت و در زمان غلط و جای غلط، افراد غلط را ملاقات کرده است. پاسخ ما داده شده و امیدواریم تصحیح رویه شود.

مدیرکل آژانس فراتر از وظایف خودشان اظهاراتی را مطرح می‌کنند

خطیب‌زاده در پاسخ به این سوال که آقای گروسی در مصاحبه اخیر خود نسبت به اقدامات ایران ابراز نگرانی کرده است، پاسخ ایران به این ابراز نگرانی چیست، گفت: ایشان مصاحبه و اظهارنظر‌هایی دارند که باید توجه داشته باشند که یکی از اعضای مهم آژانس مورد اظهارات غلط قرار نگیرد. ایشان فراتر از وظایف خودشان اظهاراتی را مطرح می‌کنند. در مصاحبه‌ای نسبت به مسائل داخلی ایران و اقتصاد ایران سخنانی را مطرح کردند که اساسا در حوزه وظیفه ایشان نیست. آنچه الان ایران انجام می‌دهد کاملا و جز به جز مطابق تعهدات در پادمان است.

وی افزود: آنچه ایران متوقف کرده برخی اقدامات داوطلبانه است. اینکه مدیرکل آژانس این را نداند یا بخواهد به شکل دیگری جلوه دهد جای تاسف دارد. سخنان آقای مدیرکل بیشتر به بزرگنمایی رسانه‌ای شبیه است. ایشان به کشور‌هایی بپردازد که تعهدات پادمانی را نمی‌پذیرند. ایران بیشترین نظارت بین المللی را در برنامه هسته‌ای خود داشته که آژانس نباید آن را وارونه جلوه دهد.

اعزام بسیاری از سفرای ایران در مرحله اگرمان قرار دارد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سوال که یک سال از آغاز به کار دولت سیزدهم می‌گذرد و بار‌ها اعلام شده که ۴۰ سفیر در لیست تغییر قرار دارند، اما امروز سفارت خانه‌های ما در توکیو، لندن، پاریس و مقر سازمان‌های بین‌المللی در وین بدون سفیر اداره می‌شوند، چه زمانی سفرا اعزام خواهند شد، گفت: بخشی از فرآیند‌های بوروکراتیک در وزارت خارجه صورت می‌گیرد، ولی فرآیند‌های خاص خود را دارد. تغییر و تحولات در وزارت خارجه انجام شده و همزمان انجام می‌شود و چرخش نیرو‌ها در وزارت خارجه مطرح بوده است. نماینده ما در آژانس مورد سؤال واقع شده است که باید پاسخ بدهم سرپرست نمایندگی آقای غائبی به عنوان نماینده ما با هماهنگی وزارت خارجه و دستگاه‌های مربوطه کار‌ها را انجام می‌دهد. آقای غریب آبادی به دلایل شخصی می‌خواستند زودتر برگردند. گرفتن اگرمان و استوارنامه انجام می‌شود. اعزام سفرا در برخی کشور‌ها در مرحله اگرمان و ویزا و برخی در مراحل داخلی است.

خطیب‌زاده همچنین در پاسخ به این سوال که گفته شده که نهاد ریاست جمهوری با گزینه‌های وزارت خارجه مخالف است و همین موضوع روند اعزام سفرا را با تاخیر مواجه کرده است، گفت: فرآیند‌های معمول به صورت عادی در حال انجام است. حتما فرآیند تعیین سفیر و اعزام سفیر با حساسیت و دقت نظر بالایی انجام می‌شود و شاید باعث شده این برداشت پیش بیاید. برخی کشور‌هایی که نام بردید در مرحله گرفتن اگرمان از دولت میزبان است که ان شاءالله سفرا اعزام می‌شوند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال نکه فرآیند تعیین مرز‌ها میان لبنان و رژیم صهیونیستی مجدد از سرگرفته شده است، آیا ایران آمادگی دارد این حوزه به لبنان کمک کند، گفت: همواره از تعیین مرز‌ها حمایت کرده‌ایم و این یک موضوع لبنانی است که خودشان باید در این حوزه تصمیم‌گیری کنند. البته باید توجه داشته باشند که با چه طرفی مواجه هستند.

سوریه نمی‌تواند حیاط خلوتی برای رژیم اشغالگر قدس باشد

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی در خصوص واکنش تهران به حمله اسرائیل به فرودگاه دمشق، گفت: وزیر امور خارجه پس از این حمله با همتای سوری صحبت کرده و حمله را محکوم کردند. همچنین درباره چگونگی مرتفع کردن این مشکل برای فرودگاه دمشق و پیش‌بینی‌های لازم صحبت‌هایی صورت گرفت. همچنین در تماس تلفنی با آقای گوترش این تجاوزات مکرر رژیم اشغالگر قدس محکوم شد. این رژیم سعی می‌کند بحران‌ها را به خارج از سرزمین‌های اشغالی منتقل کند. پاسخ درست مقاومت، عقب راندن این رژیم متجاوز است. ملت‌های منطقه می‌دانند جواب متجاوز سیلی است و خنده نیست و این مقاومتی که مردم سوریه با مقاومت نشان دادند محوری است که مردان مقاومت در مقابل این رژیم نشان دادند. سوریه نمی‌تواند حیاط خلوتی برای رژیم اشغالگر قدس باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص سفر کمیسیونر عالی حقوق بشر به چین گفت: از سفر کمیسیونر عالی حقوق بشر به چین استقبال می‌کنیم و باید نگاه غیر سیاسی به موضوعات حقوق بشر باشد. متاسفانه شاهد این هستیم که برخی طرف‌ها موضوع حقوق بشر را به ابزار سیاسی تبدیل کرده اند. امیدواریم که شاهد این باشیم که این مراودات با واکنش مثبت مواجه شود.

سفر لاوروف به ایران انجام خواهد شد

خطیب‌زاده در پاسخ به این سوال که آیا سفر آقای لاوروف به ایران انجام خواهد شد، گفت: سفر وزیر امور خارجه روسیه به ایران انجام خواهد شد و من در زمانش اطلاع رسانی خواهم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا دیدار وزیر امور خارجه با همتای سعودی خود در آینده نزدیک دیدار خواهد کرد، گفت: امروز تمرکز ما بر موضوع انجام حج است که براساس فرموده مقام معظم رهبری حج آرامی صورت بگیرد.

خطیب‌زاده در پاسخ به این سوال که در روز‌های گذشته دولت آرژانتین یک فروند هواپیمای خطوط هوایی ماهان را در فرودگاه بوینس آیرس توقیف کرده است، پاسخ ایران به این اقدام چیست، گفت: هیچ هواپیمایی متعلق به شرکت‌های ایران در این جایی توقیف نشده است. هفته‌های اخیر پر از عملیات روانی و خبرسازی است تا حس ناامنی ایجاد کنند. این هواپیما بیش از یکسال است که به خطوط هوایی ونزوئلا فروخته شده و خدمه آن هم تماما ایرانی نیستند.


بیشتر بخوانید: اگر قطعنامه شورای حکام به تایید شورای امنیت برسد، چه خواهد شد؟


سفر وزیر امور خارجه به ترکیه و چند کشور آفریقایی در دستور کار قرار دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که گفته شده که سفر وزیر امور خارجه به ترکیه به تعویق افتاده، اما تاریخ آن اعلام نشده است، گفت: سفر آقای امیرعبداللهیان به ترکیه و چند کشور آفریقایی در دستور کار قرار دارد، اما تا زمانی که تاریخ مشخص نشود من اعلام نخواهم کرد.

خطیب زاده در پاسخ به این سوال که آیا در سفر به هند، ایران خواهان عضویت کشورمان در بریکس شده است، گفت: اجازه دهید در این حد بسنده کنم که موضوع بریکس در دستور کار ما قرار داشته و قرار دارد، اما اجازه دهید در خصوص این موضوع اگر جلوتر رفتیم صحبت کنم

همین فردا می‌توانیم به وین برویم و توافق را نهایی کنیم

خطیب زاده در پاسخ به سوالی در خصوص واکنش ایران به قطعنامه شورای حکام آژانس و آینده برجام گفت: آنچه ایران در کاهش تعهدات برجامی خود انجام داده در پاسخ به اقدامات طرف مقابل بوده است. سال‌هاست که برجام برای ایران کار نکرده و توافق منافع اقتصادی برای مردم ایران نداشته است. یک مقدار طرف‌های مقابل این روز‌ها را تحمل کنند که برخی ابعاد فنی آن کاهش یابد و آن‌ها ببیند کاهش تعهدات یعنی چه. تمام اقدامات ایران برگشت پذیر است. اگر توافق فردا در وین نهایی شود تمام اقدامات ایران از لحاظ فنی برگشت پذیر است. آنچه برگشت ناپذیر است تروریسم اقتصادی آمریکا و آن‌هایی است که همراهی با آمریکا کردند. دردی که بر مردم ایران اعمال کردند برگشت ناپذیر است. باید برای به نتیجه رسیدن توافق تمرکز کنند.

وی ادامه داد: توافق در دسترس و ممکن است اگر آمریکا دو کار کند؛ اول این‌که از این توهم اهرم سازی عبور کند. توهم اهرم سازی یک طرفه وجود ندارد، از آن عبور کنند و دوم این‌که بپذیرند به تعهدات خود ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ برگردند، (در این صورت) همین فردا می‌توانیم به وین برویم و توافق را نهایی کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که واکنش ایران به اقدام صورت گرفته از سوی حساب توئیتری وزارت خارجه آمریکا برای تعیین جایزه به منظور کسب اطلاعات از سپاه پاسداران چیست، گفت: اینکه سپاه پاسداران غیور ایران کابوس یاغیان، متجاوزان، تروریست‌ها، قانون گریزان، برهم زنندگان نظم منطقه‌ای، آغاز کنندگان جنگ در منطقه و متجاوزان به کشور‌های منطقه باشد، باعث افتخار ایران است. سپاه سرافراز ایران به عنوان تامین کننده ثبات و امنیت در منطقه مورد حقد و کینه و بدخواهی این گونه کشور‌ها و کنشگران قانون گریز و یاغی قرار می‌گیرد؛ این‌ها سند افتخار است.

وی افزود: این اقدامات بیش از اینکه معنای واقعی داشته باشد یک عملیات روانی است؛ اتفاقا عملیات روانی از جنس بسیار زرد آن که نشان می‌دهد آن‌ها در حوزه واقعی چقدر ناتوان هستند و تا چه حد اقدامات آن‌ها بی‌اساس است که چنین کارزار‌های ضد اطلاعاتی را در فضای رسانه‌ای انجام می‌دهند.

منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Germany
|
۲۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
0
0
لاورف دیلماج ارباب می اید تا به شما امید بدهد
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان