تاریخ انتشار: ۱۴:۳۹ - ۳۰ خرداد ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۹ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

ظفر مهدی کارمند تلویزیون که روزنامه‌نگار مستقل هندی معرفی شد!

صداوسیما فردی به نام ظفرمهدی را به عنوان روزنامه‌نگار مستقل معرفی کرده، در حالیکه او کارمند صداوسیما و سردبیر پرس‌تی‌وی بوده است. شرح ماجرا و اینکه اصلا ظفرمهدی کیست را در این گزارش بخوانید.

ظفر مهدی تلویزیون

رویداد۲۴ رایان حسینی: این هفته، هفته گاف‌های عجیب در صداوسیمای جمهوری اسلامی بود؛ بدترین نمونه آن وقتی بود که فردی به نام «ظفر مهدی» به عنوان کارشناس برنامه «سیاست خارجی» مهمان شبکه سوم سیما بود. الهام عابدینی مجری تلویزیون (دختر حسن عابدینی که کارمند تلویزیون است و به همین دلیل او نیز مجری شده است) در معرفی مهمان، او را «فعال سیاسی هندی» و «روزنامه‌نگار مستقل» سیاست خارجی معرفی کرد، در حالی که او نه کارشناس مستقل بود و فعال سیاسی، بلکه او کارمند تلویزیون جمهوری اسلامی است.

ماجرا آنجا بدتر شد که وقتی یک مترجم سوالات مجری را برای ظفرمهدی ترجمه می‌کرد، جمله «الان دارم» او که توضیح درباره صدای مجری بود، پته برنامه‌سازان را روی آب ریخت و تا ته داستان مشخص شد.

فیلم ظفر مهدی با جمله «الان دارم» او در شبکه‌های اجتماعی بسیار دست به دست شد و بازتاب بسیاری داشت. خبرگزاری فارس در توجیه ماجرا به سرعت دست‌به کار شد و مطلبی نوشت با این تیتر که «اما واقعیت چیست» و به نقل از دختر حسن عابدینی توضیح داد که «ظفر مهدی کارشناس برنامه فردی هندی بوده که در ایران ساکن و تا حدی فارسی بلد است اما برای یک گفتگوی طولانی به راحتی نمی‌تواند فارسی صحبت کند؛ ما ابتدای گفتگو هم اعلام کردیم که این کارشناس در ایران است.»

این یک کارشناس در ایران باشد یا در هندوستان، تفاوتی در ماجرا ایجاد نمی‌کند، سوال این بود که چرا او «کارشناس مستقل» معرفی شده است؟ وقتی رزومه ظفرمهدی منتشر شد، طنز داستان بیشتر شد. او سردبیر ارشد شبکه پرس تی‌وی صداوسیمای جمهوری اسلامی بوده است. در لینکدین خود ظفرمهدی هم این اطلاعات وجود دارد.

رزومه ظفر مهدی

جالب آنکه هم مجری برنامه، الهام عابدینی دختر حسن عابدینی و هم ظفرمهدی مهمان خارجی! برنامه بعد از این گاف، صفحات توییتر خود را «پرایوت» کردند تا نه افراد دیگر بتوانند رزومه آنها را ببینید نه کسی از بیرون بتواند آنها را نقد کنند. ظفرمهدی حتی صفحه لینکدین خود را از دسترس خارج کرد. قابل توجه اینکه بسیاری از توییت‌های ظفرمهدی کارشناس مستقل خارجی! اساسا به زبان فارسی است!

توییت های ظفر مهدی

ظفر مهدی و الهام عابدینی

ظفر مهدی کیست

ظفر مهدی پرس تی وی

توییتر ظفر مهدی

این نخستین بار نسیت که چنین گاف‌های بزرگی در صداوسیما رخ می‌دهد. این بار گاف فارسی حرف زدن ظفر مهدی دست صداوسیما را رو کرد اما احتمالا موارد بسیاری وجود دارد که چنین رفتار غیر حرفه‌ای از صداوسیما سر زده و شاید کسی هم متوجه نشده است.

فارغ از اینکه رزومه ظفرمهدی چیست، یک سوال بزرگ وجود دارد؛ اینکه چرا صداوسیما علاقه دارد حرف‌های خودش را از زبان افراد خارجی بیان کند؟ مگر سخن آنها وحی منزل است که هرچه بگویند، درست باشد؟ حقیقت آن است که این موضوع تنها مختص صداوسیما نیست و تا ریشه عمده ایرانی‌ها پیش رفته است؛ چنانچه بارها داستان‌هایی از قبیل «یک خارجی به فلان جا آمده بود و فلان حرف را می‌زد» شنیده‌ایم. در این موارد اساسا دیگر کسی توجه نمی‌کند که تخصص فلان فرد خارجی در آن زمینه خاص چیست. فقط کافی است خارجی باشد تا هر چه بگوید، همه بپذیرند.

صداوسیما هم بر پایه همین تلقی، افرادی که در ایران هستند را به نام «خارجی» معرفی می‌کند، یا صحبت‌های یک فرد مشهور را به نفع خود مصادره و آنچه می‌خواهد را از زبان او ترجمه می‌کند. چنانچه در اقدامی عجیب، سخنانی که می‌خواستند را در دهان کریستین رونالدو گذاشتند، در حالیکه اصلا چنین چیزی نگفته بود.

واقعا برای حقانیت فلسطین، چه لزومی دارد که سخنان رونالدو تحریف شود؟ مگر او فعال و کارشناس سیاسی است؟ مگر او متخصص امور خاورمیانه است؟ آیا اگر رونالدو یک موضوع را تصدیق کرد، باید دربست آن را پذیرفت؟ بر پایه منطق صداوسیما، از این پس رونالدو می‌تواند به عنوان الگوی ایرانیان باشد!

در نمونه‌های دیگر بارها دیده‌ایم که وقتی یک گزارش همسو با ایده داخی در یک یک رسانه خارجی منتشر می‌شود، صداوسیما گزارش می‌کند که فلان رسانه هم این موضوع را تصدیق کرد! نکته هم اینجاست که فقط مطالبی که هم‌نظر با آنهاست، مورد قبول قرار می‌گیرد و در بقیه موارد، آن رسانه به عنوان رسانه دروغ‌پرداز یا بازوی استکبار معرفی می‌شود.

این موضوع در مصاحبه ظفرمهدی به خوبی خود را نشان می‌داد. صداوسیما فردی که به راحتی می‌تواند فارسی صحبت کند را به عنوان روزنامه‌نگار مستقل هندی معرفی می‌کند تا همان چیزی که می‌خواهد از زبان او، آنهم به انگلیسی بیان شود. به این ترتیب هزینه‌ای هم روی دست بیت‌المال گذاشته می‌شود و به یک مترجم هم باید پول داد تا زبانی که ظفرمهدی می‌داند و خیلی خوب هم می‌تواند صحبت کند را برایش به انگلیسی ترجمه کند!

این کار فقط برای بسط یک ایدئولوژی انجام می‌شود و القای این ایده که تمدن اسلامی ایران بر همه تمدن‌ها توفق یافته است و این دیدگاه‌های ایران است که در منطقه حرف نخست را می‌زند، اما برای بیان همین ایدئولوژی لازم است که یک «انگلیسی‌زبان» آن را بگوید تا مردم باور کنند!

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۹
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
0
15
کلا اگر تو این سیستم فشل و از بیخ و بن ایئولوژیک کاری درست انجام بگیره باید به علم و دستاوردهای علمی بشر شک کرد .......
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
0
16
قبل از هر چیز باید بگم صدا و سیمای میلی !!!!
اینجا پر است از افراد و سازمانهایی که بزور فیزیک و کلمه میخواهند خودشونو مردمی و غمخوار بشریت جلوه بدن در حالیکه دروغ و ریاکاری از سر و کول شون میباره بشدت سرگرم غارت حق مردم هستند غارت اقتصادی غارت سیاسی غارت فرهنگی و اجتماعی !!!
وای بر روزگار ما که ریاکاران خندق بر جبین با لباس دین برای تامین منافع خود صلوات گویان دارن از هر طرف ملت و کشور رو میدرن .
کاربران بابایی و تویسرکانی اراجیفی ندارن بنویسن؟؟؟؟؟؟؟؟
بابایی توهماتش اینجور مواقع گل میکنه و مثل سرور شش کلاسه ش با برنامه اقتصادی هفت هزار صفحه ای چندتا کامنت خزعلات و مهملات که هر کدومش صفحه رایانه رو کامل اشغال میکنه از توهم خانه ای کپی پیست میکنه
ناشناس
|
Germany
|
۱۶:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
0
16
ها ها ها هر جا سخن از اعتماد است نام رسانه ملی جمهوری ایلامی ایران میدرخشد.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۷:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
0
9
والله خیر الماکرین
ناشناس
|
Germany
|
۲۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
0
14
بخش فارسی صحبت کردنش رو میتونم هضم کنم ولی اون بخش کارشناس مستقل رو کجای دلم بذارم
سیدضیاء
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۱
0
7
باسلام.
تابحال به برنامه ها وگفتگوهای خبری پدراین مجری جوان ،آقای حسن عابدینی گوش داده اید؟دخترکو، نشان داردازپدر.
دقیقا"تفکرپدرشان هم باشغلشان ومدیران سازمان صداوسیما همخوانی دارد.
سوریه ولبنان وعراق ویمن خیرمطلقا"(البته بعضی ازافرادکه باتفکرات امثال ایشان همخوانی داردو دیگرکشورهای عربی بخصوص عربستان سعودی ،امارات عربی وبحرین ووووودرگروه شرمطلق قراردارند....
وای براین تفکرات بی معنی وبچه گانه که سالهاست امثال ایشان به خورد مردم شریف ایران زمین میدهند، و ازبیت المال به این افراد میدان عرض اندام میدهند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۱
0
6
اگر روزی از من بخواهند این حضرات و سیستم فکریشان را از بالا تا پایین بدون هیچگونه استثنایی با در نظر گرفتن فرم و محتوا با در نظر گرفتن گذشته و آینده تنها در یک واژه خلاصه کنم بی تردید من از کلیدواژه «دروغ» استفاده میکنم. همانگونه که ماهی در آب شنا می کند این حضرات هم در اتمسفری از دروغ سیر می کنند. دروغ خمیرمایه ای است که این جماعت قرنهاست با آن خمیر نان خود را آماده پخت می کنند.
بازنشسته
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۱
0
5
ببینید بیت المال مسلمین در صدا و سیما چگونه هزینه میشود و به هیچکس هم پاسخگو نیستند
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۰
0
0
وقتی در برنامه زنده رادیویی یک گزارشگر ورزشی با سابقه دلیل دوری سه ساله خود از رادیو را فاسد و دروغگو بودن صدا و سیما عنوان میکند، بلافاصله صدای او را قطع کرده و موزیک پخش میکنند. کسانیکه از نزدیک با این رسانه سرتاسر دروغ و فساد سر و کار دارند از عمق این نکبت و فضاحت مطلع هستند و بقول همان بانوی گزارشگر ورزشی هر کس که اندکی شرافت و انسانیت در وجودش باقی مانده باشد با این دستگاه دروغ و نفرت، همکاری نخواهد کرد.
نظرات شما
پیشخوان