تاریخ انتشار: ۰۲:۰۳ - ۳۱ خرداد ۱۴۰۱

نوع دیگری از دیابت ناشی از سوءتغذیه وجود دارد

یک مطالعه جدید نشان داده است که نوعی دیگر از دیابت وجود دارد که ناشی از سوء‌تغذیه است و به طور قابل توجهی با دیابت نوع یک یا نوع دو متفاوت است و باید به عنوان یک شکل متمایر از این بیماری در نظر گرفته شود.

دیابت

رویداد۲۴ دکتر دکتر نوشت: بیماران مبتلا به این نوع دیابت عمدتا نوجوانان لاغر و کم درامد و بزرگسالان جوان هستند. بزرگسالان معمولا بیش از یک سال پس از تشخیص این نوع دیابت زنده نمی‌مانند.

برای افراد مبتلا به دیابت حاصل از سوء‌تغذیه انسولین معمولا کار‌ساز نیست و در بعضی موارد دیده شده است که سبب مرگ ناشی از قند خون پایین بیمار می‌شود.


بیشتر بخوانید:اشتباهات روزمره‌ای که به ضرر سلامت‌تان هستند


به گفته محققان، این نوع دیابت در کشور‌های ثروتمند نادر است، اما ده‌ها میلیون نفر را در کشور‌های آسیایی و کشور‌های جنوب صحرای آفریقا تحت تاثیر خود قرار داده است و نتایج و یافته‌های این تحقیق می‌تواند برای توسعه شرایط درمان و پیشگیری از این نوع دیابت، حیاتی باشد.

این بیماری برای اولین بار حدود ۷۰ سال پیش شناسایی شد، اما به دلیل عدم تحقیق در مورد آن، هنوز درمان مشخصی ندارد.

به گزارش موسسه کالج پزشکی آلبرت انیشتین در شهر نیویورک دکتر مردیت هاوکینز، محقق این پژوهش و مدیر مؤسسه دیابت جهانی، بیان کرده است که: ادبیات علمی کنونی هیچ راهنمایی در مورد مدیریت دیابت مرتبط با سوء تغذیه، که در کشور‌های با درآمد بالا نادر است، اما در بیش از ۶۰ کشور با درآمد پایین و متوسط وجود دارد، ارائه نمی‌دهد.

هاوکینز در بیانیه خبری کالج توضیح داده است که معمولا پزشکان آن کشور‌ها مجلات پزشکی غربی را مطالعه می‌کنند و از آن‌جایی که تحقیق جامع و معتبری درباره دیابت مرتبط با سوءتغذیه وجود ندارد، بنابراین در مورد این دیابت نمی‌آموزند و در بیماران خود به آن مشکوک نمی‌شوند. امیدوارم که یافته‌های ما آگاهی را در مورد این بیماری که برای بسیاری از مردم ویرانگر است افزایش دهد و راه را برای راهبرد‌های درمانی موثر هموار کند.

در این مطالعه جامع بر روی افراد مبتلا به این نوع دیابت که در نوع خود اولین مطالعه شمرده می‌شود، هاوکینز همکارانش آزمایش‌های متابولیکی را روی ۲۰ مرد ۱۹ تا ۴۵ ساله در هند، که احتمال ابتلا به دیابت مرتبط با سوء‌تغذیه داشتند یا افرادی که مبتلا به دیابت نوع یک یا دیابت نوع دو بوده‌اند انجام دادند. در انتهای این پژوهش محققان به این نتیجه رسیدند که دیابت مرتبط با سوء‌تغذیه از نظر متابولیکی به طور قابل توجهی با دیابت نوع ۱ و ۲ متفاوت است و باید به عنوان یک نوع متمایز از دیابت در نظر گرفته شود.

هاوکینز خاطرنشان کرد که دیابت از هر ۱۰ بزرگسال در سراسر جهان ۱ نفر را مبتلا می‌کند و سه چهارم آن‌ها (۴۰۰ میلیون) در کشور‌های با درآمد کم و متوسط زندگی می‌کنند.

او گفت: در کشور‌هایی که مورد مطالعه قرار گرفته اند، شیوع دیابت مرتبط با سوءتغذیه در بین افراد مبتلا به دیابت حدود ۲۰ درصد است، به این معنی که ممکن است حدود ۸۰ میلیون نفر در سراسر جهان به این بیماری مبتلا شوند.

هاوکینز گفت: “تخمین زده می‌شود که اکنون ۳۸ میلیون نفر با HIV/AIDS زندگی می‌کنند؛ بنابراین ما به وضوح باید در مورد دیابت مرتبط با سوء تغذیه و بهترین روش درمان آن اطلاعات بیشتری کسب کنیم. ”


خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان