تاریخ انتشار: ۱۴:۱۲ - ۰۱ تير ۱۴۰۱

تظاهرات دانشجویان سریلانکا علیه بحران اقتصادی

هزاران دانشجوی معترض در کلمبو بزرگترین شهر سریلانکا بخاطر بحران اقتصادی حاکم بر کشور خواستار استعفای رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر این کشور شدند.

تظاهرات دانشجویان سریلانکا علیه بحران اقتصادیرویداد۲۴ هزاران دانشجوی دانشگاه‌های دولتی در شهر کلمبو در سریلانکا تظاهرات کردند وخواستار استعفای رئیس‌جمهور گوتابایا راجاپاکسا و رانیل ویکرماسینگه نخست‌وزیر این کشور شدند. بحران اقتصادی در این کشور سبب کمبود شدید اقلام ضروری شده و وضعیت معیشت و تحصیل مردم را با مشکل مواجه کرده است.

دانشجویان می گویند رئیس جمهور گوتابایا راجاپاکسا مسئول بحران اقتصادی است. سریلانکا بدترین بحران از زمان استقلال در سال ۱۹۴۸تاکنون را تجربه کرده است. رانیل ویکرماسینگه نخست وزیر، که بیش از یک ماه پیش با وعده پایان دادن به کمبودها این سمت را به دست گرفت حالا به تعهدات خود عمل نکرده است.


بیشتر بخوانید: شورش در سریلانکا علیه وضعیت بد اقتصادی


در ماه‌های اخیر مردم مجبور شده‌اند برای خرید بنزین و گاز در صف‌های طولانی بایستند. سریلانکا تقریباً ورشکست شده و بازپرداخت ۷ میلیارد دلار بدهی خارجی سررسید امسال را به حالت تعلیق درآورده است.

همچنین تا سال ۲۰۲۶ باید سالانه بیش از ۵ میلیارد دلار بازپرداخت کند. ذخایر خارجی آن تقریباً تمام شده و قادر به واردات غذا، سوخت، گاز پخت و پز و دارو نیست و کمبود سوخت برای راه اندازی نیروگاه ها منجر به قطع طولانی روزانه برق شده است. در تصاویر روز عکس‌هایی از تظاهرات دانشجویان سریلانکا علیه بحران اقتصادی را ببینید.

منبع: الجزیره

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان