تاریخ انتشار: ۱۲:۰۴ - ۰۶ تير ۱۴۰۱

شخصیت شناسی چه نقشی در زندگی‌های امروزی دارد؟

در این مطلب بهترین تست‌های شخصیت‌شناسی را به شما معرفی کرده و در پایان نیز تعدادی از معتبرترین آن‌ها را به‌صورت رایگان در اختیارتان قرار خواهیم داد.

شخصیت شناسی چه نقشی در زندگی‌های امروزی دارد؟

رویداد۲۴ امروزه علم روان‌شناسی و خودشناسی محبوبیت زیادی بین مردم پیدا کرده است. علاوه‌بر این، بسیاری از کارفرمایان، به‌منظور دست‌یابی به بهترین نتیجه، از تست‌های شخصیت‌شناسی در فرآیند استخدام و پذیرش افراد متقاضی استفاده می‌کنند.

از همین رو، تصمیم داریم در این مطلب بهترین تست‌های شخصیت‌شناسی را به شما معرفی کرده و در پایان نیز تعدادی از معتبرترین آن‌ها را به‌صورت رایگان در اختیارتان قرار خواهیم داد.

تست شخصیت‌شناسی

یکی از مهم‌ترین وظایفی که هر فرد در قبال خودش دارد، رسیدن به یک خودشناسی دقیق و تا حدی همه‌جانبه است. این خودشناسی در تمامی مراحل زندگی، از انتخاب رشته گرفته تا انتخاب شغل و همسر، به فرد کمک می‌کند تا باتوجه به شناختی که نسبت به خودش پیدا کرده است، بهترین انتخاب را به عمل بیاورد.

هنگامی‌که این شناخت صورت نگیرد، یعنی ما درک درستی از توانمندی و اولویت‌بندی‌های خود نداریم؛ درنتیجه ممکن است دچار سردرگمی بشویم و یا تصمیماتی بگیریم که باعث عدم پیشرفت و موفقیت ما بشود.

همان‌طور که گفته شد، استفاده از انواع تست، در زمینه‌های فردی، شغلی و تحصیلی بسیارمورد توجه قرار گرفته است.

از جمله استفاده از انواع تست‌های خودشناسی و شخصیت‌شناسی می‌توان در امور استخدامی و گزینش نیروی انسانی به‌منظور دست یافتن به بهترین نتیجه اشاره کرد.

تعدادی از معتبرترین و بهترین تست‌های شخصیت‌شناسی را در ادامه ملاحظه می‌کنید:

تست DISC

تست MBTI

تست NEO

تست Hexaco

تست MMPI

تست کهن‌الگوها (آرکتایپ‌ها)

در ادامه به بررسی و معرفی کامل تست‌های MBTI  و DISC که از پرکاربردترین تست‌های شخصیت‌شناسی هستند خواهیم پرداخت:

تست MBTI

شخصیت شناسی چه نقشی در زندگی‌های امروزی دارد؟

از تست شخصیت‌شناسی MBTI در تمام زمینه‌هایی که به شناخت شخصیت مرتبط می‌شود می‌توان استفاده کرد.

بسیاری از محققان معتقدند با انجام این تست، با بسیاری از ابعاد وجودی خود آشنا می‌شوید که ممکن است تا پیش از انجام آن از آنها اطلاعی نداشتید. اطلاع از این ابعاد کمک شایانی به انتخاب‌های درست در زمینه شغلی و حرفه‌ای، فردی و حتی انتخاب فرد مناسب برای ازدواج و یا انتخاب دوست و همکار می‌کند.

تست MBTI در واقع تست شخصیت‌شناسی است که توسط یک مادر و دختر به‌نام‌های ایزابل مایرز و کاترین بریگز، براساس تئوری کارل گوستاو یونگ تهیه شده است.

مبنای دسته‌بندی این تست، بر 16 تیپ شخصیتی بنا شده که بنابر موارد زیر به دست می‌آید:

  1. انسان‌ها در هنگام برقراری ارتباط یا درون‌گرا (Introvert)هستند یا برون‌گرا (Extrovert)
  2. در هنگام دریافت اطلاعات یا حسی (Sensing) هستند یا شهودی (Intuitive)
  3. هنگام تصمیم‌گیری یا احساسی (Feeling) هستند یا فکری  (Thinking)
  4. و در برابر ساختاری که به زندگی خود می‌دهند یا ادراکی (Perceiving) هستند یا قضاوتی (Judging)

همان‌طور که گفته شد این تست در پیدا کردن استعدادها و ویژگی‌های پنهانی که ممکن است از آن‌ها آگاه نباشیم بسیار موثر است و به همین دلیل در ردیف معتبرترین تست‌های خودشناسی قرار می‌گیرد.

نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که هرکدام از این تیپ‌های شخصیتی دارای ویژگی های خوب و بد هستند و نباید هیچ‌کدام از آن‌ها را نسبت به دیگری برتری داد.

برای آشنایی کامل با شخصیت خود و اطلاع یافتن از تمام نکات مربوط به تیپ شخصیتی خود می‌توانید به صورت رایگان تست MBTI را انجام داده و پاسخ آن را دریافت نمایید.

تست رفتارشناسی (ِDISC)

شخصیت شناسی چه نقشی در زندگی‌های امروزی دارد؟

تست رفتارشناسی DISC  ویژگی‌های مهم رفتاری انسان را به چهار گروه تقسیم می‌کند که هرکدام ویژگی‌ها و مولفه‌های مشخصی دارند.

علاوه‌بر ایجاد شناخت در زمینه فردی و زندگی شخصی، بیشترین استفاده‌ای که از این تست می‌شود هنگام استخدام و ارزیابی کارمندان در محیط کار توسط کارفرمایان است.

از خوبی‌های تست دیسک این است که ادعا نمی‌کند هر انسان یک رفتار ثابت دارد بلکه بیان می‌کند این رفتارها قابل تغییر بوده و  شخص به دلخواه خود، می‌تواند رفتارش را با محیط تطبیق دهد.

با یادگیری قالب اصلی این تست می‌توانید تمام سبک‌های رفتاری را بشناسید. نتایج این تست به‌راحتی به دست آمده و برای تمام افراد قابل استفاده است.

تست رفتارشناسی دیسک در دو نوع ساده و پیشرفته وجود دارد که بسته به نوع آن، نتیجه به دست آمده یا خیلی مفصل و اختصاصی است یا ساده و بدون پیچیدگی.

چهار مولفه اصلی که این تست را تشکیل داده‌اند عبارتند از:

(Dominance) = سلطه / تاکید فرد بر به‌دست آوردن نتیجه نهایی است

(Influence) = نفوذ / فرد به تأثیرگذاری بر دیگران و روابط تأکید می‌کند

(Steadiness) = ثبات / فرد بر همکاری و اعتماد به نفس تأکید دارد

(Conscientiousness) = وجدان کاری / تاکید فرد بر شایستگی، دقت و تخصص است

چهار گروه فوق به مرور کامل‌تر شده و مدل رفتاری DISC  را ایجاد کردند. طبق تحقیقات به دست آمده پراکندگی این تیپ‌های شخصیتی تقریباً برابر است و هرکدام درصد برابری از جمعیت را تشکیل می‌دهند. (هر گروه حدود 25درصد)

در این روش، ویژگی‌های غالب شخصیتی اشخاص در چهار بعد D، I، S و C توضیح داده می‌شود. سپس باتوجه به هریک از آن‌ها، ویژگی‌های شخصیتی فرد تشریح می‌شود.

بعد از انجام تست دیسک، از نقاط قوت و ضعف شخصیت خود آگاه می‌شوید. در انتها نیز برای هر تیپ شخصیتی، پیشنهادهایی داده می‌شود که می‌توانید از آنها استفاده کنید.

چرا باید از آزمون دیسک DISC استفاده کنیم؟

  • افزایش خودشناسی و درنتیجه مدیریت کردن بهتر و درست‌تر شرایط و مشکلات
  • مدیریت کارآمدتر با شناخت نیازهای کارمندان و درک اولویت‌های آن‌ها
  • بهبود شرایط در کارهای تیمی و گروهی
  • تقویت مهارت در زمینه فروش

برای آشنایی با جنبه های پنهان وجودی خود در تست دیسک اینجا را کلیک کنید.

سخن پایانی

همان‌طور که گفته شد تست‌های خودشناسی و رفتارشناسی، به شناخت هرچه بهتر ما از خودمان و درنتیجه دستیابی به موفقیت‌های بیشتر، چه در زمینه تحصیلی، چه شغلی و چه زندگی فردی می‌انجامد و اولبن قدم برای این کار، شناختن خود است. اما چیزی که مسلم است، پیچیده بودن این فرآیند برای انسان است.

تست‌ها‌ی خودشناسی در این زمینه کمک بسیاری به ما می‌کنند تا در جهت شناخت هرچه بهتر و بیشتر خودمان قدم برداریم و لایه‌هایی از وجودمان که ممکن است به آن‌ها توجه نکرده و یا کمتر به آن اهمیت داده بودیم، برایمان واضح‌تر شود.

در این مقاله دو مورد از مشهورترین و معتبرترین تست‌های خودشناسی را به شما معرفی کردیم. برای آشنایی بیشتر با سایر تست‌های خودشناسی، شخصیت‌شناسی، هوش و استعدادیابی می‌توانید به تست‌های خودشناسی کارنکن مراجعه کنید.

برچسب ها: شخصیت شناسی
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان