تاریخ انتشار: ۰۹:۱۳ - ۱۷ تير ۱۴۰۱
عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا اعلام کرد

زیرسویه‌های BA ۴ و BA ۵ اُمیکرون در ایران / وضعیت بیماری‌زایی دو زیرسویه جدید

استاد گروه ویروس‌شناسی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران و عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا، با بیان اینکه دو زیر سویه BA۴ و BA۵ وارد کشور شده‌اند، گفت: به طور کلی هیچ کشوری نمی‌تواند از انتقال و انتشار ویروس‌های تنفسی جلوگیری کند.

زیرسویه‌های BA ۴ و BA ۵ اُمیکرون در ایران / وضعیت بیماری‌زایی دو زیرسویه جدید

رویداد۲۴ دکتر طلعت مختاری آزاد - رییس آزمایشگاه‌های مرجع کشوری آنفلوآنزا، در گفتگو با ایسنا، درباره رفتار ویروس BA ۴ و BA ۵ که به عنوان زیرسویه‌های اُمیکرون شناخته می‌شوند، گفت: باید توجه کرد که دو زیرسویه BA ۴ و BA ۵ از نظر تغییراتی که کرده، حتی با خود ویروس اُمیکرون اولیه هم تفاوت‌هایی دارد. باوجود اینکه این دو، زیرسویه‌های اُمیکرون محسوب می‌شوند، اما تغییرات زیادی کرده‌اند.

پیشنهاد سازمان جهانی بهداشت به واکسن‌سازان کرونا

وی افزود: این تغییرات باعث شده که در عین اینکه هنوز واکسن‌های کرونای قبلی می‌توانند در پیشگیری از ابتلای شدید و مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری موثر باشند، اما این تغییرات در دو زیرسویه BA ۴ و BA ۵ باعث شده که سازمان جهانی بهداشت و برخی از کشور‌های تولیدکننده واکسن به فکر این باشند که در فرمول واکسن تغییراتی ایجاد کنند. با این حال تاکید می‌کنم که هنوز واکسن‌های قبلی می‌توانند در پیشگیری از مرگ‌ومیر و شدت بیماری موثر باشد.


بیشتر بخوانید: کدام واکسن‌ها برای دز چهارم بهتر است؟


بیماری زایی BA ۴ و BA ۵ چگونه است؟

مختاری آزاد درباره وضعیت بیماری‌زایی دو زیر سویه BA ۴ و BA ۵، گفت: در عین حال باید توجه کرد که تغییر در ویروس، می‌تواند تغییراتی را هم در رفتار ویروس ایجاد کند. هنوز بیماری‌زایی دو زیرسویه BA ۴ و BA ۵ به شدت دلتا نیست و ملایم‌تر از دلتاست، اما نمی‌دانیم در آینده به چه صورت خواهد بود. همچنین طبق مطالعاتی که انجام شده، دوره نهفتگی بیماری در این دو زیرسویه مانند کروناویروس‌های قبلی دو تا سه روز نیست و به نظر می‌رسد می‌تواند طولانی‌تر هم باشد.

زیرسویه‌های BA ۴ و BA ۵ در ایران

وی درباره زیرسویه‌های BA ۴ و BA ۵ در ایران گفت: سوال این است که آیا این ویروس وارد کشور شده است، پاسخ این است که بله؛ به طور کلی هیچ کشوری نمی‌تواند از انتقال و انتشار ویروس‌های تنفسی جلوگیری کند. این ویروس هم وارد ایران شده و فعلا در شروع آن هستیم، باید ببینیم که روند ویروس چگونه خواهد بود. بسته به روند و شدت بیماری طبیعی است که تصمیمات مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت و ستاد کرونا تغییر خواهد کرد.

مختاری آزاد با بیان اینکه معمولا وقتی انتقال و انتشار ویروسی تنفسی شروع می‌شود، معمولا غالب هم شده و جایگزین ویروس قبلی می‌شود، ادامه داد: در حال حاضر داریم افزایش موارد بیماری را می‌بینیم و باید یکی دو هفته صبر کنیم تا ببینیم روند به چه صورت پیش می‌رود. مانند بسیاری از کشور‌ها در ایران هم این دو زیر سویه روند افزایشی را دارد نشان می‌دهد.

وی درباره وضعیت توالی‌یابی ویروس نیز گفت: به طور کلی دو مرکز انستیتو پاستور و مرکز ملی آنفلوآنزای دانشگاه علوم پزشکی تهران توالی‌یابی کامل ویروس را در کشور انجام می‌دهند. تا پیش از این تست‌ها کم شده بود و مردم هم کمتر برای تست مراجعه می‌کردند، اما اکنون یک روند افزایشی در تعداد تست‌ها داشته‌ایم.

مختاری آزاد تاکید کرد: رعایت پروتکل‌های بهداشتی بسیار مهم است. در عین حال افرادی که احساس بیماری دارند، حتما ماسک بزنند.

وی گفت: در گزارشی گفته شده که چهار واریانت آلفا، گاما، بتا و دلتا که قبلا داشتیم، تقریبا جزو ویروس‌هایی هستند که فعلا در دنیا دیده نشده است که ممکن است بعدا مجددا گزارش شوند، اما فعلا گفته می‌شود که اُمیکرون و واریانت‌های زیرمجموعه آن در دنیا دیده می‌شود. البته تاکید می‌شود که ممکن است بعدا شرایط متفاوت شود.

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان