تاریخ انتشار: ۰۰:۱۱ - ۱۷ آبان ۱۳۹۵

ولایتی: مذاکره تصمیم نظام بود نه فرد و باید انجام می‌شد /اگر مذاکره نبود گزینه بعدی جنگ بود

ولایتی در رابطه با مذاکرات هسته‌ای گفت: ما حتماً باید مذاکره می‌کردیم، این تصمیم، تصمیم نظام بود تصمیم فرد نبود. نظام طرفدار مذاکره بود چه در دولت قبلی و چه در این دولت و اگر این مذاکرات انجام نمی‌شد گزینه دیگر جنگ بود.
رویداد۲۴-ولایتی در رابطه با مذاکرات هسته‌ای گفت: ما حتماً باید مذاکره می‌کردیم، این تصمیم، تصمیم نظام بود تصمیم فرد نبود. نظام طرفدار مذاکره بود چه در دولت قبلی و چه در این دولت و اگر این مذاکرات انجام نمی‌شد گزینه دیگر جنگ بود.

علی‌اکبر ولایتی مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل در برنامه امشب "متن ، حاشیه" که از شبکه سوم سیما پخش شد، با اشاره به وضعیت امروز منطقه و اقدامات خصمانه آمریکا علیه دنیای اسلام، اظهار داشت: آمریکایی‌ها هر زمان که بتوانند توطئه‌ای را علیه کشورهای منطقه ایجاد می‌کنند؛ همان کاری که در سوریه و جاهای مختلف انجام می‌دهند. آمریکا با دخالت‌هایی که در مسائل مختلف در منطقه انجام می‌دهد، موجب ایجاد تفرقه بین کردها، ترک‌ها، سنی‌ها و شیعیان می‌شود.

وی افزود: حضور آقای بارزانی بعد از گذشت یک سال در بغداد درست همزمان با این تحولات و قبل از تشکیل اجلاس به معنی حمایت از سیاست‌های دولت و جواب منفی و قاطع به آمریکایی‌ها بود که به دنبال تجزیه عراق هستند.

دبیرکل مجمع بیداری اسلامی خاطرنشان کرد: همان‌طور که رئیس ستاد ارتش آمریکا در عراق عنوان کرد، آمریکایی‌ها دنبال تجزیه عراق به سه منطقه کردنشین، عرب شیعه و عرب سنی بودند.

ولایتی با بیان اینکه با چنین تجربه‌هایی جمهوری اسلامی ایران تلاش می‌کند از اتحاد کشورهای منطقه حمایت کرده و از تجزیه آنها جلوگیری کند، گفت: یکی از دلایل حضور ایران در این کشورها همانند عراق و سوریه، جلویگری از تجزیه این کشورهاست و اگر خدایی نکرده این اقدام صورت گیرد مانند بازی دومینو در کل منطقه ادامه خواهد یافت و طرح خاورمیانه بزرگ در این راستا بود که خوشبختانه به نتیجه نرسید.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به پرسش مجری این برنامه مبنی بر اینکه برخی معتقدند حضور ایران در عراق و سوریه هزینه‌هایی را برای کشور تحمیل می‌کند و هزینه‌های آن بیش از منفعت‌های آن برای امنیت ملی کشور است، گفت: به عنوان یک پزشک و کسی که تا حدودی در زمینه امنیت‌ملی اطلاعات و سوابقی دارم، اعلام می‌کنم پیشگیری بهتر از درمان است. در این شرایط شما با هزینه خیلی کم خود را در برابر بیماری‌ها و ناراحتی‌های دیگر که درمان آنها هزینه‌های زیادی دارد، واکسینه می‌‌کنید.

وی در ادامه گفت: وقتی انسان سالمی واکسنی را به خود تزریق می‌کند که او را از بیماری‌های مختلف در امان می‌دارد، در واقع با هزینه بسیار کمی خود را در مقابل بیماری‌های فراوانی که درمان آن نیازمند هزینه‌های هنگفتی است، واکسینه می‌کند. سیاست‌های حضور ایران در کشورهای همسایه نیز با چنین استدلالی قابل بیان است.

ولایتی در همین زمینه گفت: ما با این اقدام خود در کشورهای منطقه از به وجود آمدن اتفاق مشابهی نظیر جنگ 8 ساله که هزینه‌های زیادی به کشور تحمیل کرد، پیشگیری می‌کنیم.

دبیرکل مجمع بیداری اسلامی گفت: اگر در عراق به جای اینکه دوستان ما مثل آقای مالکی، عبادی یا حکیم شخصی مانند صدام حسین حاکم باشد، در این شرایط ناامنی‌هایی برای کشور ایجاد می‌شود، به طوری که دولتی مانند آمریکا با تحریک خود امنیت کشور را به خطر می‌اندازد. همان‌طور که صدام حسین با تحریک آمریکا و آقای رامفلد به ایران حمله کرد و هزینه آن را عربستان و کویت دادند.

وی افزود: آمریکا از نیم کره غربی دنیا به سوریه و بحرین می‌آید و میلیاردها دلار خرج می‌کند تا به قول خودشان از منافع ملی آمریکا دفاع کنند، لذا حضور ایران نیز در این کشورها براساس منفعت ملی است و کسانی که درباره حضور ایران در کشورهای منطقه همانند سوریه و عراق چنین اظهاراتی دارند، تجاهل می‌کنند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: امروز شرایط در عراق، سوریه و لبنان به نفع متحدان و دوست‌داران ماست. اگر آنها (آمریکایی‌ها) در سوریه و عراق موفق به تجزیه شوند به سراغ ایران هم می‌آیند. قطعاً این مسائل و رفتارها زنگ خطری برای ایران است تا آنچه که براساس مقاومت در منطقه شکل گرفته از سوی آمریکا و اسرائیل مورد تعرض قرار گیرد.

ولایتی در ادامه برنامه متن و حاشیه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برخی معتقدند برای ریشه‌کن کردن مشکلات سوریه نیازمند برجام 2 و مذاکره دیگر با آمریکایی‌ها هستیم، گفت: کسانی که این حرف‌ها را می‌زنند یا آمریکا را نمی‌شناسند و یا تجاهل می‌کنند.

دبیرکل مجمع بیداری اسلامی افزود: ممکن است آمریکایی‌ها چون در باتلاق سوریه گیر کرده‌اند، بگویند با ایران در این زمینه مذکره کنیم، اما آمریکایی‌ها اگر بتوانند ما را فریب دهند یک لحظه هم درنگ نمی‌کنند. اگر بتوانند خلف وعده کنند -همان‌طور که در برجام هم مقدار زیادی خلف وعده کردند- لحظه‌ای درنگ نمی‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه ما با آمریکا بر سر چه موضوعی درباره سوریه مذاکره کنیم؟ افزود: دولت مشروعی در سوریه روی کار آمده است. دولت بشار اسد طی سال‌های اخیر برای مدت 7 سال در انتخابات به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شد. آمریکایی‌ها به چه دلیلی و با چه مجوزی می‌گویند بشار اسد نباشد و آن فردی که ما می‌گوییم باشد؟ آیا آنها وکیل مردم سوریه هستند که برای آنها تعیین تکلیف کنند که ما هم برویم بر سر اینکه چه کسی رئیس‌جمهور سوریه باشد با آمریکایی‌ها مذاکره کنیم؟

وی در همین زمینه گفت: در زمان درگیری‌های افغانستان، ایران زیر نظر سازمان ملل مذاکراتی با آمریکا انجام داد، اما به محض اینکه آمریکایی‌ها به افغانستان لشکرکشی کردند، بوش پدر ایران را به عنوان یکی از 4 محور شرارت اعلام کرد؛ این تجربه ما از مذاکره با آمریکا زیر نظر سازمان ملل است.

رئیس مجمع بیداری اسلامی با اشاره به اظهار نظر برخی در خصوص مذاکره با آمریکا درباره سوریه گفت: آنهایی که این اظهارات را بیان می‌کنند یا از تاریخ معاصر اطلاعی ندارند یا تجاهل می‌کنند و یا انسان‌های عافیت طلبی هستند که می‌گویند چرا جنگ کنیم در حالی که دیگران به سوریه نیرو می‌آورند، اسلحه می‌آورند و به راحتی برای مردم و دولت کشوری که از طریق قانون انتخاب شده است مشکل ایجاد می‌کند. ده میلیون نفر از بیست میلیون نفر حاضر در سوریه آواره شده‌اند اما خود اروپایی‌ها حاضر نیستند 2 میلیون نفر از آواره‌های سوریه را تحمل کنند.

ولایتی افزود: حکومتی که انقدر شنیع است و نقض عهد با کشورهای دیگر از جمله ایران کرده است. همانطور که وزیر خارجه فریبکار آن طی چند روز گذشته اعلام کرد در کوتای 28 مرداد دست داشته است، چنین اظهاراتی را می‌گوید قطعاً قابل اعتماد نیست.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که شما مدافع برجام بودید با توجه به بد عهدی‌هایی که طرف آمریکایی‌ها صورت گرفت، آیا همچنان از برجام دفاع می‌کنید؟ اظهار داشت: ما حتماً باید مذاکره می‌کردیم، این تصمیم، تصمیم نظام بود تصمیم فرد نبود. نظام تصمیم گرفت که مذاکره کند، بدون مذاکره چه کاری می‌خواستیم انجام دهیم و مذاکره درست انجام می‌دادیم، اگر مذاکره درست انجام می‌دادیم و درست انجام بدهیم خوب چه کاری باید می‌کردیم.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به شرایط ایجاد شده در جهان قبل از مذاکره ایران گفت: اتحادی علیه ایران در جهان از سوی آمریکایی‌ها صورت گرفته بود، برخی غفلت‌ها از قبل شده بود و باعث اتحاد علیه ایران شد لذا ما باید این اتحاد را به هم می‌زدیم. قطعاً امروز امکان ندارد که آمریکایی‌ها بتوانند یک 5+1 علیه ایران درست کنند.

ولایتی افزود: پوتین اخیراً اعلام کرد که آمریکایی‌ها دنیا را درباره مسئله هسته‌ای ایران فریب دادند. لذا آنها با فریبکاری توانستند اتحادی علیه ایران ایجاد کنند اما امروز امکان ندارد آنها بتوانند علیه ایران اتحادی را با توجه به مواضع چین و سوریه علیه ایران ایجاد کنند.

وی افزود: در چنین شرایطی ایران باید حقانیت خود را در مذاکرات اثبات می‌کرد و اگر چنین کاری نمی‌کردیم و می‌نشستیم تا آنها مدام حرف بزنند و علیه ما تبلیغ کنند و ما هیچ سخنی در دفاع از خود بیان نمی‌کردیم و در مذاکرت شرکت نمی‌کردیم آنها به هدف خود می‌رسیدند. اما همانطور که مقام معظم رهبری گفتند ما اهل مذاکره‌‌ای با جواز نظام انجام شدیم،منتها باید مذاکره به همان صورتی که رهبری ترسیم کردند انجام می‌شد، زیرا نظام طرفدار مذاکره بود چه در دولت قبلی و چه در این دولت و اگر این مذاکرات انجام نمی‌شد گزینه دیگر جنگ بود.

رئیس مجمع بیداری اسلامی گفت: برگزاری مذاکره به روش درست غیر از مطلق مذاکره است. بدون تردید آن مطالب و آن خطی که مقام معظم رهبری درباره مذاکره ترسیم کردند نقاطی را که مشخص کردند اگر همه آنها آنطور که باید انجام می‌شد، رعایت می‌شد، حتماً قضایا جور دیگری می‌شد. اما ما امروز شاهد این هستیم که جمهوری اسلامی ایران توانسته‌ است توان هسته‌ای خود را حفظ کند ولو این که آمریکا به تعهدات خود وفا نکرده است، اما ما به تعهدات خود پایبند بودیم و عمل کردیم.

منبع: تسنیم
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان