تاریخ انتشار: ۱۴:۲۶ - ۲۵ تير ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

هشدار جدی اروپا درباره به پایان رسیدن مذاکرات هسته‌ای

یک مقام اتحادیه اروپا هشدار داد، پایان مذاکرات هسته‌ای ایران نزدیک است، اما ممکن است به توافقی منجر نشود.

هشدار جدی اروپا درباره به پایان رسیدن مذاکرات هسته‌ای
رویداد۲۴ ایالات متحده مدعیست ایران خواسته‌های غیرمرتبط با بحث در مورد برنامه هسته‌ای خود را مطرح کرده و واشنگتن تگران پیشرفت در غنی سازی اورانیوم توسط تهران است.

یک مقام ارشد اتحادیه اروپا به خبرگزاری رویترز گفته مذاکرات برای احیای توافقنامه هسته‌ای ۲۰۱۵ با ایران رو به پایان است، اما مشخص نیست که آیا این مذاکرات به توافق بین تهران و قدرت‌های جهانی منجر شود یا خیر.

در سال ۲۰۱۸، دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت ایالات متحده، این توافق را ترک و تحریم‌های شدید ایالات متحده علیه ایران را مجدداً اعمال کرد و بدین ترتیب تهران را به نقض محدودیت‌های هسته‌ای در این توافق تحریک کرد.

این مقام اروپایی به رویترز گفته: «ما در مذاکرات بسیار بسیار جلو رفتیم. ما یک دور مذاکرات به اصطلاح فشرده را در دوحه داشته ایم؛ اما آن‌ها هیچ نتیجه‌ای نداشته اند و دلیل آن بسیار روشن است، زیرا ما در مورد همه مسائلی که روی میز بود، مذاکره کرده ایم. این در حالی است که ما می‌توانیم در مورد برخی جزئیات که هنوز مورد اختلاف نظر هستند، متمرکز باشیم و منتظر دیدگاه تهران و آمریکایی‌ها در این مسائل باشیم... نمی‌دانم (اگر این گونه باشد) این روند پایان می‌یابد یا نه، اما بله، مذاکره، رو به پایان است».


بیشتر بخوانید: چرا آمریکا بازی مقصرنمایی علیه ایران را در پیش گرفت؟
طی هفته گذشته، وزیر امور خارجه فرانسه هم هفته گفته بود که تنها چند هفته برای احیای توافق باقی مانده و کدعی شده بود این به ایران بستگی دارد که تصمیم بگیرد آیا آنچه را که بر سر آن مذاکره و توافق شده است امضا کند یا خیر.

طبق توافق سال ۲۰۱۵ (موسوم به برجام)، ایران برنامه غنی‌سازی خود را در ازای لغو تحریم‌های بین‌المللی محدود کرد. دولت‌های غربی مدعیند غنی سازی اورانیوم را یک مسیر بالقوه برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای است، اما تهران مکررا ضمن رد این اتهام بر صلح آمیز بودن برنامه خود تاکید داشته است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
United States of America
|
۱۵:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
0
0
ایران باید با روسیه و چین برای تجهیز ایران و تولید سلاح هسته ایی مذاکره کند
نظرات شما
نظرسنجی
پیش‌بینی شما از آینده قیمت دلار چیست؟
پیشخوان