تاریخ انتشار: ۱۲:۱۰ - ۳۰ تير ۱۴۰۱

این قولنامه را بسیار با دقت امضا کنید

هر قراردادی (درمورد ملک، آپارتمان، خودرو وغیره) که دارای امضاء یا اثر انگشت باشد، بر طبق ماده ۱۲۵۷ قانون مدنی، بین امضاءکنندگان و قائم‌مقام آن‌ها (ورثه) دارای اعتبار قانونی است. (حتی پس از فوت)

مشاوره حقوقی

رویداد۲۴ قولنامه دستی نوشته‌ای است که بین دو یا چند نفر در خصوص اموال خود، اعم از منقول یا غیرمنقول، با یکدیگر در خارج از دفترخانه اسناد رسمی، تنظیم می‌گردد.

محدودیت‌های قولنامه دستی

نکته قابل ذکر در قولنامه دستی این است که، در مدت زمانی‌که قولنامه دستی نوشته شده است، فروشنده نمی‌تواند مال مورد توافق را به شخص دیگری بفروشد و خریدار نیز متعهد است که مابقی مبلغ خرید را طبق تاریخ مورد توافق و مندرج در قولنامه به فروشنده تقدیم کند. بدین ترتیب قولنامه دستی، یک نوع سند عادی است که اگر به‌طور صحیح نوشته شود لازم‌الاجرا است و در دادگاه قابل استناد است.

قولنامه دستی با چه شرایطی در دادگاه اعتبار دارد؟

اعتبار قولنامه دستی در دادگاه بدون امضای شهود

قولنامه دستی اگر به‌صورت واقعی و بدور از ادعای جعل یا کلاهبرداری و عناوین مجرمانه نوشته شده باشد و اگر شهودی هم آن را امضا نکرده باشد و دادگاه نیز آن را احراز کرده باشد، مشمول ماده ۱۰ قانون مدنی قرار می‌گیرد و بین طرفین اعتبار دارد و نافذ است.


بیشترر بخوانید: چگونه ملکی را که به نام همسرمان کردیم، پس بگیریم؟


اعتبار قولنامه دستی در دادگاه با امضای شهود

امضای شهود زیر قولنامه، در واقع اعتبار بخشیدن به اصالت قولنامه است. در واقع این که قولنامه دستی، چه شهود آن را امضا کرده باشد یا بدون امضا شاهد تنظیم شده باشد، تاثیری بر ضمانت اجرا و اعتبار قانونی آن ندارد. پس بدون شاهد نیز می‌توان دعوای الزام به تعهد قولنامه دستی را مطرح کرد. البته نکته بسیار مهم این است که اثبات اعتبار قولنامه دستی بدون امضا شاهد، کار پیچیده و سختی است. اگر به حقوق خانواده علاقه دارید به مطلب این مهریه‌ها را هیچ زنی نمی‌تواند بگیرد مراجعه کنید.

پیشنهاد ما این است که تا جایی که امکان دارد از نوشتن قولنامه دستی پرهیز کنید و اگر به هر نحوی مایل به نوشتن قولنامه هستید، حتی‌الامکان آن را در بنگاه تنظیم کنید تا بتوانید کد رهگیری دریافت کنید. باید بدانید که در صورت اختلاف، اعتبار سند رسمی بر سند عادی برای دادگاه بیشتر است. از طرفی، قولنامه‌ایی که دارای کد رهگیری است، اعتبارش از قولنامه دستی عادی بیشتر است.

نکات مهم قولنامه دستی

  • طرفین قولنامه یعنی خریدار و فروشنده باید به‌صورت کامل مشخص شده باشند.
  • اقامت طرفین قولنامه باید به‌طور دقیق مشخص شود.
  • موضوع قولنامه باید مشخص و صراحت داشته باشد. از نوشتن قولنامه‌هایی که موضوع آن مبهم و مردد است، جدا بپرهیزید.
  • در هنگام نوشتن قولنامه دستی زمان انجام معامله قطعی را قید کنید. مثلا مشخص کنید در فلان تاریخ برای انتقال قطعی، طرفین باید در بنگاه یا دفتر اسناد رسمی حضور یابند.
  • نکته بسیار مهم در تنظیم قولنامه دستی این است که حتی‌المقدور، ضمانت اجرا در نظر بگیرید. این که اگر یکی از طرفین به وعده خود عمل نکرد، ملزم به پرداخت خسارت می‌شود.
  • حداقل دو نفر زیر قولنامه را به عنوان شهود امضا کنند.
  • شرایطی را در بند قولنامه به عنوان شروط قولنامه در نظر بگیرید تا در صورت عدم انجام تعهد، هر کدام از طرفین حق فسخ و ابطال قولنامه را داشته باشند.
  • ثمن معامله و نحوه‌ پرداخت آن حتما به‌صورت واضح و مشخص در قولنامه ذکر شود.
  • تا وقتی سند رسمی به شما انتقال پیدا نکرد، از پرداخت تمام پول به فروشنده خودداری کنید.
  • قولنامه دستی را حتما در سه نسخه تهیه کنید. یکی در دست فروشنده، یکی در دست خریدار و دیگری نزد بنگاه به امانت گذاشته شود، درصورتی‌که در بنگاه معامله نمی‌کنید یک نسخه از قولنامه را نزد فردی امین که مورد وثوق دو طرف است به امانت بسپرید.
  • اگر کسی که قولنامه را امضا می‌کند وکیل یا نماینده مالک است، حتما از قانونی بودن سمت او و اجازه امضا وی از سوی مالک، مطمئن شوید و مدارک دال بر این ادعای او را رویت کنید.

منبع: مجله دلتا

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: مشاوره حقوقی
نظرات شما
پیشخوان