تاریخ انتشار: ۱۱:۱۳ - ۰۱ مرداد ۱۴۰۱

عضو کمیسیون امنیت ملی: امضای ۱۰ نماینده برای استیضاح یوسف نوری/ فقط وعده و وعید از آموزش و پرورش می‌شنویم

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از امضای ۱۰ نماینده پای طرح استیضاح یوسف نوری خبر داد.

عضو کمیسیون امنیت ملی: امضای ۱۰ نماینده برای استیضاح یوسف نوری/ فقط وعده و وعید از آموزش و پرورش می‌شنویم

رویداد۲۴ «جلیل رحیمی جهان‌آبادی» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتگو با خبرنگار ایلنا در مورد طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش و علل آن توضیح داد: محور‌های نه‌گانه‌ای که احساس می‌کردیم را در این طرح بیان کرده‌ایم؛ مسئله اول رتبه‌بندی معلمان است. یکی از خواسته‌های برحقی که معلمان داشته‌اند و مجلس هم به آن ورود پیدا کرده، مسئله رتبه‌بندی بود. این طرح نه تنها تا به حال اجرایی نشده، بلکه هر روز اخبار ضد و نقیضی از آموزش و پرورش به گوش می‌رسد که نارضایتی گسترده‌ای را بین معلمان ایجاد کرده است.

رحیمی جهان‌آبادی تصریح کرد: وضعیت استخدامی معلمان چه آن‌هایی که نهضتی هستند چه معلمان خرید-خدماتی یا برون سپاری یا معلمان مدارس غیردولتی، وضعیت اسفناکی است و نمی‌شود نیروی آموزشی که دروس پایه و اساسی را به دانش آموز تدریس می‌کند را به صورت روزمزد، بلاتکلیف، بدون هیچ آینده و رابطه استخدامی با وزارتخانه به کارگیری کرد که متاسفانه وزارتخانه آموزش و پرورش این کار را انجام می‌دهد. از سوی دیگر در بحث پرداخت مطالبات معلمان خارج از کشور هم اهمال می‌شود. به هرحال آن‌ها تدریس کرده‌اند و خارج از کشور مشکلاتی را به همراه خانواده‌هایشان تحمل کرده‌اند و حالا برای دریافت مطالبات مشکل دارند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به قانون ترمیم و افزایش حقوق و مزایای کارکنان با ارتقای مدرک تحصیلی یادآوری کرد: موضوع دیگر مدارک تحصیلی فرهنگیان است که وزارت آموزش و پرورش هر روز موضوعی را در این رابطه مطرح می‌کند. معلمان از این شرایط شاکی هستند؛ در قانون مصوب شده است که اگر معلمی در حین کار مدرک تحصیلی بالاتری کسب کرد این مدرک در وضعیت او اعمال شود. ممکن است معلمی با لیسانس وارد کار شده، اما حالا دکتری گرفته باشد، ولی هنوز حقوق یک لیسانسه را دریافت می‌کند؛ این ظلم است. در آموزش عالی فردی با معادل همین مدرک دکتری یک معلم با حقوقی نزدیک به ۲۰ میلیون تومان کار می‌کند، اما معلم، چون آموزش و پرورشی شده، فقط مدرک لیسانسش اعمال می‌شود یا نهایتا یک مقطع بالاتر برایش حساب می‌شود. این موضوع قبلا در مجلس حل شده است و باید مدرک بالاتر افراد را در حقوقشان اعمال کنند تا هم از مزایایش استفاده کنند و هم برایشان انگیزه ایجاد شود. آموزش و پرورش وزارتخانه‌ای شده است که وقتی با نیروهایش مواجه می‌شوی می‌بینی که واقعا انگیزه لازم را ندارند.

رحیمی جهان‌آبادی با بیان اینکه رابطه وزیر آموزش و پرورش با بدنه کاری و مجموعه ستادی و نیرو‌هایی که در آموزش و پرورش هست بسیار ضعیف است، ادامه داد: وقتی وزیری در راس یک وزارتخانه قرار می‌گیرد باید اقبال عام و حداقلی را داشته باشد؛ چه در قبال کارکنان و چه در قبال نیرو‌های تحت امر و ستادی. این ضعف در آقای نوری بعد از گذشت حدود یک سال کاملا مشهود است.

این عضو مجلس بحث مسئله نوسازی و ساخت مدارس در مناطق مرزی و محروم را نیز یکی از موارد مرتبط با طرح استیضاح نوری برشمرد و گفت: ما بازدید می‌رویم و مناطق مختلف را می‌بینیم، اما در این بازدید‌ها فقط وعده و وعید از آموزش و پرورش می‌شنویم و در خیلی از موارد اگر خیرین به داد ما نرسند، نمی‌توان نیاز را در خیلی از این مناطق برطرف کنیم. در بسیاری از موارد حتی خیرین به تعهد خودشان عمل کرده اند، اما آموزش و پرورش حاضر نیست به تعهداتش عمل کند و پروژه‌های نیمه کاره روی دست مردم مناطق باقی مانده است!

او افزود: آموزش و پرورش وزارتخانه‌ای پایه‌ای و اساسی است. شاید یک وزارتخانه مثل صنعت و معدن اگر بد عمل کند، یک یا دو ماه قیمت‌ها تحت تاثیر قرار بگیرد و شرایط بازار بهم بریزد و حتی در مدت کوتاه‌تری همه متوجه اثرات عملکرد آن وزاتخانه بشویم، اما وقتی فاجعه‌ای در آموزش و پرورش که وزاتخانه‌ای فرهنگی، پایه‌ای و اساسی برای تربیت نسل‌های بعدی کشور در حال رخ دادن است، شاید امروز متوجه نشوید چه اتفاقی می‌افتد، اما آثارش ۱۰ سال یا ۲۰ سال بعد مشخص می‌شود.


 بیشتر بخوانید: محمد مهاجری: منتظر انتقاد‌های تازه و جدی مجلس از دولت باشید/ حتی اصولگرایان هم دیگر از دولت دفاع نمی‌کنند


رحیمی جهان‌آبادی در مورد مدارس غیرانتفاعی به عنوان یکی از محور‌های استیضاح توضیح داد: مدارس غیردولتی وضعیت اسفناکی دارد و هر رقمی که به ذهن‌شان می‌رسد بدون حساب و کتاب از مردم می‌گیرند. ما در قانون اساسی تحصیل تا دیپلم را جزو وظایف حاکمیت می‌دانیم که باید آن را رایگان برای ملت تامین کند. یک زمانی برخی مدارس بنا به خواست مردم با خدمات بیشتری تاسیس شده‌اند، اما امروز شرایط در مدارس دولتی به صورتی شده که بخشی از بار روی دوش خانواده‌ها افتاده و در مدارس غیردولتی هم نظارتی بر شهریه ها، کیفیت مدارس و وضعیت آموزشی آن‌ها وجود ندارد و مردم این فشار‌ها را تحمل می‌کنند. آموزش و پرورش اگر متولی تمام این امور نیست پس کارش در کشور چیست؟

نماینده مردم تربت‌جام و تایباد و باخرز و صالح آباد در مورد تصمیم استیضاح یوسف نوری گفت: در تعاملاتی که با مردم و معلمان داریم، وضعیت وزارتخانه آموزش و پرورش را مناسب تشخیص ندادم. با تعدادی از نماینده‌ها مشورت و روند استیضاح را شروع کردیم و تا هفته آینده امضا‌های این استیضاح را به هر رقمی که بتوانیم می‌رسانیم و بعد به هیئت رئیسه مجلس تحویل می‌دهیم.

او در پاسخ به این پرسش که آیا بهتر نبود طرح استیضاح وزیر را به بعد از اجرای رتبه‌بندی معلمان در مهرماه موکول کنند تا شاید وعده اجرای رتبه‌بندی این بار به دلیل استیضاح وزیر عقب نیفتد، گفت: روند استیضاح عموما کوتاه مدت نیست و طرح به هیئت رئیسه می‌آید و آنجا توسط هیئت رئیسه بررسی می‌شود و به کمیسیون می‌رود و تازه آنجا رایزنی صورت می‌گیرد؛ بنابراین این کار چندماه طول می‌کشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تاکید کرد: ما می‌خواهیم روند کار‌های آموزش و پرورش تسریع شود و به هیچ عنوان در صدد سنگ اندازی یا مشکل آفرینی برای این وزاتخانه نیستیم. اگر وزیر آموزش و پرورش حل مشکلات عمده این وزارتخانه را سریع‌تر انجام بدهد و رضایت معلمان را به صورت نسبی نه به صورت کامل به دست بیاورد اصراری بر استیضاح نداریم، اما اگر حل نشود، ما به عنوان نماینده مردم ناظر این ضعف‌ها هستیم و فکر می‌کنیم چه واکنشی می‌توانیم داشته باشیم؟! من و سایر نمایندگان قبلا از یوسف نوری طرح سوال هم کرده‌ایم و او بار‌ها به کمیسیون آمده است، اما فایده‌ای ندارد. به نظرم این وزارتخانه نیاز به تحول اساسی دارد. اگر نوری چنین اراده‌ای دارد و رتبه‌بندی را انجام می‌دهد، مشکلات معلمان را حل می‌کند، بدهی به معلمان را می‌پردازد و برمدارس غیرانتفاعی نظارت می‌کند و اگر تاکید به مدارس مناطق محروم داشته باشد، وضعیت رفاهی و بیمه معلمان را نگاه کند و به طور کلی به عنوان مدیری قوی در راس این وزارتخانه ظاهر شود، مشکلات حل می‌شود.

رحیمی جهان‌آبادی در ادامه از ضعف مدیران آموزش و پرورش در نقاط مختلف کشور گفت و اظهار داشت: ما حتی می‌بینیم مدیران استانی و شهرستانی این وزارتخانه پس از روی کار آمدن یوسف نوری به شدت ضعیف انتخاب می‌شوند. مدیرانی انتخاب می‌شوند که حضور آن‌ها در راس یک اداره‌ای به اهمیت آموزش و پرورش فاجعه بار است و این نکاتی است که به کشور و مردم آسیب می‌زند و ما نماینده مردم هستیم. هربار دیدار مردمی داریم چه معلمان و چه خانواده دانش آموزان گلایه‌مند هستند و یکی از ابزار‌هایی که ما برای دفاع از حقوق مردم در دست داریم استیضاح است.

او در مورد تعداد امضا‌هایی که برای استیضاح یوسف نوری جمع‌آوری شده است، عنوان کرد: یک ساعت مانده به پایان وقت اداری مجلس در هفته گذشته، وقتی طرح را روی سایت مجلس گذاشتم، بیش از ۱۰ نفر آن را امضا کردند، اما، چون ساعت اداری تمام شده بود و رایزنی لازم هم نکرده بودیم باقی امضا‌ها را به این هفته موکول کردیم تا هم تعداد آن به حد نصاب برسد هم اگر تعدادی به هردلیلی منصرف شدند، تعداد امضا‌ها از حد نصاب پایین نیاید و بتوانیم بعد از جمع آوری همه امضا‌ها اقدامات قانونی آن را پیش ببریم.

رحیمی جهان‌آبادی در مورد واکنش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری به طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش تا به امروز بیان کرد: هنوز صحبتی با کمیسیون آموزش نداشته‌ایم، ولی طبیعتا بعد از اینکه استیضاح به هیئت رئیسه ارجاع داده شود، طبق آیین نامه معمولا به کمیسیون آموزش نیز ارجاع داده می‌شود و نشستی بین استیضاح کنندگان و وزیر برگزار خواهد شد و اگر قانع نشدند و نتوانستند برای حل مشکلات به توافقی برسند، کار به مراحل اجرایی می‌رود.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: ما قصد هیچ چالشی برای آقای نوری یا وزارتخانه‌اش نداریم، اما باید به ما حق بدهند چراکه ما برای حل مشکلات معلمان و خانواده دانش آموزان و حتی مشکلات سایر وزارتخانه‌ها و مسائل آن‌ها می‌توانیم از ظرفیت‌های قانونی مجلس شورای اسلامی استفاده کنیم.

منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان