تاریخ انتشار: ۱۴:۵۶ - ۰۲ مرداد ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۲ نظر

گزارش یک معلول آزاری در اهواز / چرا آزار در مراکز نگهداری معلولان بیشتر شده است؟ +فیلم

تصویری تلخ از یک معلول‌آزاری دیگر در کشور منتشر شد، آنهم در مرکزی که وظیفه آن توانبخشی افراد دارای معلولیت و نگهداری از آن‌هاست. این مرکز قاعدتا مجوز خود را از سازمان بهزیستی گرفته و به همین دلیل هم سازمان بهزیستی باید نسبت پاسخگوی حوادثی از این دست که تعدادشان هم کم نیست باشد.

آزار معلولان

رویداد۲۴ شادی مکی: کمپین معلولان تصاویری از معلول‌آزاری در مرکز توانبخشی در اهواز را منتشر کرد؛ تصاویر نشان می‌دهد دو تن از پرسنل این مرکز یک فرد دارای معلولیت را مورد خشونت قرار داده و به فریاد‌های او توجه نمی‌کنند و معلول دیگری برهنه در کنارشان روی زمین نشسته است. در تصویر بعدی معلول دیگری در بخشی که به نظر می‌رسد بخش ایزوله مرکز است با لباسی پاره در حال تشنج است، اما کسی به او کمک نمی‌کند، شرایط بد نگهداری از معلولان در این بخش کاملا مشخص است.

۳ معلول آزاری طی دو ماه

اردیبهشت ماه امسال گزارشی درباره آزار و شکنجه یک فرد دارای معلولیت در مرکز نگهداری از معلولان لموک قائمشهر منتشر شد تصاویری از بدن زخمی و آزاردیده جوان ۲۰ ساله دارای معلولیت ذهنی در فضای مجازی بسیار تلخ بود.

دو هفته بعد هم نوبت به انتشار خبری درباره ضرب و شتم یک معلول دچار سندروم داون در یکی از مراکز نگهداری معلولان در سمنان منتشر شد شرایط او آنچنان وخیم بود که در نهایت کارش به بیمارستان کشیده شد.

در تیر ماه نیز خبری از شکنجه و ضرب و شتم یک فرد دارای معلولیت ذهنی ۱۴ ساله در یکی از مراکز نگهداری گچساران منتشر شد. والدین نوید زمانی متوجه ماجرا می‌شوند که برای ملاقات او به مرکز رفته و آثار ضرب و جرح را بر بدن او مشاهده می‌کنند.

در تمامی این موارد تنها واکنش بهزیستی صدور اخطار و قول برخورد با مراکز متخلف بوده است کما اینکه در مورد آخر بهزیستی گچساران علت آثار ضرب و جرح را دعوای نوید با یکی دیگر از معلولان عنوان کرده و گفته بخشی از این آثار به دلیل همین دعوا بوده است.

در واقع انتشار خبر و تصاویر مرتبط با آزار مددجویان مستقر در مراکز نگهداری مختلف از جمله مراکز سالمندان و معلولان بار‌ها رخ داده است، تصاویری که اگر منتشر نمی‌شدند بعید است هرگز اخبار مربوطه و درد مددجویان ناتوان و آسیب‌دیده منتشر می‌شد.

چرا برخورد با مراکز متخلف موثر نیست؟

پیش از این نیز بهروز مروتی مدیر کمپین معلولان با اشاره به بالا بودن موارد گزارش شده از تجاوز و خشونت علیه افراد دارای معلولیت به فعالان و تشکل‌های حوزه معلولان به رسانه‌ها گفته بود: «البته این گزارش‌ها مربوط به مواردی است که شناسایی شده و به ماجرا دست پیدا می‌کنیم و سایر موارد قطعا گزارش نمی‌شوند. زیرا ما به همه ۵۰ هزار خانواده‌ای که فرزندشان در مراکز نگهداری از معلولان است دسترسی نداریم، اما میزان این خشونت‌ها و تجاوز‌ها به شدت بالاست.»


بیشتر بخوانید: گزارشی از آمار بالای خشونت علیه معلولان در مراکز نگهداری


او همچنین تاکید کرده بود: «به صورت کلی حمایت بهزیستی از این مراکز و تلاش برای ممانعت از درز اخبار نشان می‌دهد که نظارت بهزیستی بر این مراکز دقیق و حساس نیست. البته در مواردی که بسیار فجیع باشند ممکن است مرکز را لغو امتیاز کنند. این رفتار بهزیستی کاملا در تعارض با وظایف ذاتی سازمان بهزیستی است در حالی که زمان بروز چنین حوادثی خود سازمان بهزیستی باید در حمایت از مددجویان اقامه دعوا کرده و موضوع را پیگیری قضایی کند.»

به گزارش رویداد۲۴ تعدد و پی در پی بودن حوادث مرتبط با معلول آزاری که تنها ۳ مورد آن در دو ماه اخیر رخ داده است نشان می‌دهد که برخورد‌های احتمالی سازمان بهزیستی با این موارد به هیچ عنوان بازدارنده نبوده است به‌ویژه آنکه افراد دارای معلولیت و خصوصان معلولان ذهنی توانایی کمی برای بیان آنچه بر آن‌ها می‌گذرد به خانواده هایشان دارند.

سازمان بهزیستی که یکی از مهم‌ترین وظایف آن حمایت از افراد دارای معلولیت است به چه کاری مشغول است که به این وظیفه مهم خود برای نظارت از مراکز نگهداری و توانبخشی معلولان عمل نمی‌کند یا حداقل نظارت کمرنگی دارد.

دادستانی نیز دیگر ارگان مهمی است که باید به چنین قضایایی ورود کند، اما آیا ورود دادستانی به این موارد تا کنون کارگشا بوده است پاسخ به این سوال نیز با توجه به تکرار این حوادث، منفی است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
خدا بداد هممون برسه!
|
United States of America
|
۱۶:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
0
3
حالا مگه افراد دیگه میرن بیمارستان غیر از اینه
شما رو میخوابونن رو تخت تا بمیری
نمونش انصاریان و میناوند.
رفتن به بیمارستان های ایران خودش باعث افزایش احتمال مرگ میشه!.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
0
0
کلا مردم عصبی و بی ترمز شدن با آدم سالم شاخ به شاخ میشن بیچاره معلول که ضعیفتره
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان