تاریخ انتشار: ۱۰:۱۶ - ۰۳ مرداد ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
حسین مرعشی:

هیچکس جز رهبری قادر نیست به داد مملکت برسد/ تبدیل تورم ۴۰ درصد به ۶۰ درصد یعنی اشتباه راهبردی دولت رئیسی!

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی گفته جمهوری اسلامی نیاز به یک بازگشت به خود و اصلاحات مثبت دارد و هیچ کس غیر از مقام معظم رهبری نمی‌تواند آن را انجام دهد. نه رئیس جمهور و نه رئیس قوه قضائیه و نه رئیس قوه مقننه جز مقام معظم رهبری قادر نیست به داد مملکت برسد.

هیچ فردی جز رهبر انقلاب قادر نیست به داد مملکت برسد/ تبدیل تورم ۴۰ درصد به ۶۰ درصد یعنی اشتباه راهبردی دولت رئیسی!
رویداد۲۴ دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی گفت: این کشور با نگاه‌های تنگ و بسته جناحی قابل درک کردن نیست. جمهوری اسلامی نیاز به یک بازگشت به خود دارد. نیاز به یک اصلاحات مثبت دارد و هیچ کس غیر از مقام معظم رهبری نمی‌تواند. نه رئیس جمهور و نه رئیس قوه قضائیه و نه رئیس قوه مقننه، نه جمع‌شان و نه فردشان، هیچ فردی جز مقام معظم رهبری قادر نیست به داد مملکت برسد.

به گزارش فارس، محور‌های بخش اول گفت و گوی مرعشی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی به شرح زیر است:

_ شرایط فعلی را باید دولت فعلی پاسخ بدهد و شما دارید، به دولت قبل برمی‌گردانید.

_ بدهی‌ها یکی از آن حرف‌های عجیب و غریب است. کشور یک دارایی و یک موجودی دارد؛ همیشه دولت‌ها یک سری بدهی دارند. دولت آقای ابراهیم رئیسی هم با حجم بالایی از بدهی قطعا دولت را به دولت بعد از خود تحویل خواهد داد و این یک امر جاری است. آقای رئیسی، چون تجربه کار اجرایی نداشتند و با دولت آشنا نبوده و نیستند، حرف غیر کارشناسی زیاد می‌زنند و این هم یکی از همان حرف‌های غیر کارشناسی است.

_ دولت آقای رئیسی تورم را حدود ۴۰ درصد از آقای روحانی تحویل گرفت و تا الان براساس پیش بینی‌های تمام کارشناسان خوش بین ۶۰ درصد به بالا است. براساس بررسی اقتصاددانان بدبین بالای صد است. باید فکری به حال این کرد. در جمع دوستان شما (دوستان ارزشی یا انقلابی) فرض بر این بود که مشکلات کشور ناشی از مدیریت آقای روحانی و جهانگیری و دولت قبل است.

_ الان که تحویل گرفتند فکر می‌کردند با یک دولت انقلابی و دوستان جوان، انقلابی و پرکار که بیاورند، مسائل کشور حل می‌شود. البته خیلی زود به این نتیجه می‌رسید که این طور نیست. هزار نکته باریک‌تر ز موی اینجاست نه هر که سر بتراشد قلندری داند. خیلی ساده از دولت آقای رئیسی در مورد دستمزد‌های سال ۱۴۰۱ دو حکم متناقض بیرون آمده است.


بیشتر بخوانید: بدهی‌ها و دارایی‌های بجا مانده از دولت روحانی برای رئیسی چقدر بود؟


_ دولت و سازمان برنامه و بودجه در بودجه ۱۴۰۱ براساس یک تصمیم درست که مجلس را هم متقاعد کردند، متوسط نرخ دستمزد‌ها و حقوق را ۱۰ درصد بالا بردند. البته این عدد برای طبقات پائین تر، بالاتر بود و در جا‌هایی عدد پائین‌تر بود و در بعضی جا‌ها حقوق‌ها را رشد ندادند و صفر پیش بینی کردند. این یک تصمیم از سوی دولت بود که بیرون آمد. همزمان وزیر انقلابی شما آقای عبدالملکی بدون نگاه به گذشته که در چه مرحله‌ای شورای عالی کار وارد تصمیم گیری می‌شد، تصمیم دیگری گرفت. در عرف دولت این بود که وزیر کار، قبل از آن که شورای عالی کار تصویب کند به دولت گزارش می‌داده است.

_ در جلسه دولت بحث می‌شد و دولت کف و سقفی را به وزیر کار می‌اعلام می‌کرد که مثلاً بین ۱۵ تا ۲۱ درصد شما اختیار دارید که مسئله را با شورای عالی کار حل کنید. آقای عبدالملکی بدون اینکه به دولت بگوید و دولت بدون اینکه توجهی بکند (آقای رئیسی و آقای مخبر و عبدالملکی این تجربه را نداشتند) آقای عبدالملکی در جلسه نشستند و ۵۷ درصد دستمزد‌ها را رشد داد که اشتباه بود. در سه ماه اخیر هرچه اجتماعات اعتراضی در کشور از فرهنگیان، کارمندان مختلف، بازنشستگان تأمین اجتماعی در خیابان‌ها می‌بینید، ناشی از این دو عدد متضاد و متفاوتی است که از دولت بیرون آمده است. همه می‌گویند که ما ۵۷ درصدی هستیم. الان هم دولت عقب نشینی می‌کند و ۵۷ درصد را به آن‌ها می‌دهد. منابع را از کجا می‌آورند؟ منابع کجاست؟

_ این انتقاد به آقای روحانی هم وارد است. آقای روحانی به قیمت بنزین دست زد و چند صدشهر آشوب و اعتراض شد و تمام درآمد حاصل از این کار به حساب خانوار‌ها ریخته شد یعنی یک ریال آن وارد تامین کسری بودجه نشد. اسم این اصلاح ساختار نیست.

_ما به مردم می‌گوییم این پول را از شما می‌گیریم تا دیروز روغن را ارزان می‌خریدید، اما الان گران‌تر می‌خرید. آرد صنف صنعتی را ارزان می‌خرید، اما الان گران‌تر می‌خرید، اما در مقابل تورم را ۷ درصد الی ۱۰ درصد پائین می‌آوریم. از این جیب به جیب دیگر می‌گذارم. اما اگر بگویید که من کالا را گران می‌کنم و بعد تعهد می‌کنم که پول را به حساب خانوار‌ها واریز می‌کنم. اسم این دیگر اصلاح ساختار نیست، بلکه این اشتباه و نشناختن موضوع است.

_ اینکه تورم ۴۰ درصد را جناب آقای رئیسی تحویل گرفته و الان ۶۰ درصد شده است، یعنی اشتباه راهبردی دولت بوده که اولویت را تشخیص نداده و روی آتشی که فوران کرده، اکسیژن و بنزین دمیده است.

_ ارز ۴۲۰۰ تومانی باید حذف می‌شد البته با یک استراتژی مشخص. زمانی باید حذف شود که اولا دولت کسری بودجه اش را حل کرده باشد.

_ دولت در سمت تقاضا که بودجه بوده، بودجه را کاهش نداده بلکه با یک کسری بودجه به مجلس برده است. مجلس انقلابی هم کسری بودجه را یک و نیم برابر کرده است. این مسئله ۵۰ درصد کسری بودجه را رشد می‌دهد. اگر ندارید چرا فکر می‌کنید پولدارید؟

_ دولت، سازمان تأمین اجتماعی و صندوق‌های بازنشستگی کسری بودجه دارند و نمی‌توانند پرداخت کنند. چرا دستمزد‌ها را بالا می‌برید؟ از کجا می‌خواهید تامین کنید؟ دولت باید ابتدا کسری بودجه را حل کند. نمی‌خواهید برجام را احیا کنید، قبول صادرات نفت هم افزایش نمی‌دهید، ایرادی ندارد، نفت را به کمپانی‌های معتبر دنیا نمی‌فروشید و می‌خواهید تک محموله به کمپانی‌های کوچک چینی زیر قیمت بدهید، مشکلی نیست؛ هرکاری که می‌خواهید بکنید. دولت دست شماست لااقل راهی برای کسری بودجه پیدا کنید. نمی‌شود که لایحه کسری بودجه به مجلس برود و مجلس ۵۰ درصد بر کسری بودجه اضافه کند و به دولت برگرداند. این تورم درست می‌کند و در این میان یادتان افتاده که ارز ۴۲۰۰ تومانی را باید حذف کنید و قیمت تمام شده را هم بالا ببرید؟ این‌ها سبب تورم سه رقمی در کشور می‌شود. آن وقت چه کسی می‌خواهد جوابگو باشد؟ این‌ها موضوعاتی کاملاً واقعی است و دولت باید این‌ها را جدی بگیرد.

_ ما دلمان نمی‌خواهد که خدای نکرده دولت ناموفق باشد و زمین بخورد. به آقای رئیسی هم این حرف را زدم که آقای رئیسی ما هم رقیب شما بوده و هم رقیب شما خواهیم ماند. ولی شما رقیب ما نیستید. رقیب ما ناامیدی و یأس مردم است. یأس مردم در ناکارآمدی سیستم‌های اقتصادی و استخدامی است. اگر (آقای رئیسی) خوب کشور را اداره کند مردم به آینده امیدوار می‌شوند و امیدوارانه به پای صندوق می‌آیند و در بخش عمده‌ای به ما رأی می‌دهند. این‌ها پنهان نیست و ما می‌خواهیم که آقای رئیسی موفق شوند. اما مسیری نیست که احساس کنیم از آن موفقیتی بیرون بیاید. موفقیت به این سادگی و با روندی که کار‌ها شروع شده، حاصل نمی‌شود. امیدواریم از همین جا دولت متوجه پیچیدگی اوضاع شود. تجربه اصلاح طلبانه را کنار بگذارید و تجربه اصولگرایی کشور را به کار بگیرید.

- هیچ تعصبی نسبت به آقای هاشمی و دیگری ندارم. کار بد مصلحت آن است که مطلق نکنیم. مرحوم هاشمی در بحران‌ها لنگری بود و می‌توانست در بحران‌ها کمک کند. به مناسبت ایام فوت آقای هاشمی خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم. عرض کردم شما از مجموع حواریون حضرت امام (ره) فقط حضرت عالی باقی مانده اید و نقش شما و اقدامات شما برای حفظ جمهوری اسلامی وظیفه بسیار سنگینی است که بر دوش شماست. نقش مقام معظم رهبری بی بدیل است.

_ این کشور با نگاه‌های تنگ و بسته جناحی قابل درک کردن نیست. جمهوری اسلامی نیاز به یک بازگشت به خود دارد. نیاز به یک اصلاحات مثبت دارد و هیچ کس غیر از مقام معظم رهبری نمی‌تواند. نه رئیس جمهور و نه رئیس قوه قضائیه و نه رئیس قوه مقننه، نه جمع‌شان و نه فردشان، هیچ فردی جز مقام معظم رهبری قادر نیست به داد مملکت برسد.

_ یکی از اساتید دانشگاه می‌گفت قبلاً ۲۰ درصد بچه‌های ما معدل بالای ۱۹ داشتند، اما الان ۵۰ درصد معدل بالای ۱۹ داریم. حتی دانشجویان متوسط هم به درس چسبیده‌اند تا معدل بالای ۱۹ بیاورند تا از ایران بروند. این یعنی فاجعه. ما مثل برف در تابستان آب می‌شویم.

_ اگر به آینده ایران و جمهوری اسلامی و عزت شخص آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای فکر می‌کنید باید جمع شویم و از او بخواهیم که ورود کنند تا جمهوری اسلامی ریل‌گذاری جدیدی داشته باشد. جمهوری اسلامی باید به خود برگردد. باید محدوده رقابت‌های سیاسی مشخص شود باید این محدوده منجر به کارآمدی بهتر و بیشتر شود. در فرهنگ و اقتصاد باید ببینیم چه کاری باید بکنیم که رشد بهتری داشته باشیم. امروز باید به داد جمهوری اسلامی و رهبری برسیم. به والله ارزش ندارد به خاطر امثال من، این کشور ضربه بخورد.

_ اگر یک پروسه واقعی اصلاحی در کشور آغاز نشود و اگر این روند مخرب فعلی (فرار سرمایه، فرار تحصیل کرده‌ها، کوچک شدن طبقه متوسط، تورم سنگین، نارضایتی بالا) تکرار شود و متوقف نشود، وضعیت اسفناکی در انتظارمان خواهد بود.

_ جمهوری اسلامی باید یک برنامه اصلاحی واقعی را در دستور کار قرار دهد. همه باید مشارکت کنند و همه مدافع اصول واقعی کشور و رهبری انقلاب باشند. این‌ها واقعیت‌های کاملاً ملموس برای بنده است که در سال ۱۳۵۸ در میدان و خیابان‌های کرمان ایستادم و با منافقین مبارزه کردم. من همان جوان سال ۵۸ هستم و هنوز هم همان اعتقادات را دارم و تکلیفم با جمهوری اسلامی ایران مشخص است.

_ اگر آقای جنتی که امثال بنده را رد صلاحیت می‌کند نمی‌داند پدربزرگ بنده چه خدمتی به اسلام کرده، من می‌دانم که جدم یعنی میرحسین مرعشی در مازندران حکومت بر مبنای ولایت فقیه تشکیل داده است.

منبع: فارس
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
1
0
مرام و مسلک هاشمی جریان دارد ، برچسب ایمنی ، دم از رهبری علیه رهبری،
خودتی!
نظرات شما
پیشخوان