تاریخ انتشار: ۱۶:۴۶ - ۰۴ مرداد ۱۴۰۱

واکسن دُز یادآور برای تمامی واکسن­‌ها کدام است؟

عضو هیات علمی انستیتو پاستور ایران گفت: با توجه به اهمیت انتخاب واکسن بی خطر با کارایی بالا به عنوان دز یادآور، واکسن پاستوکووک به عنوان دز یادآور همه واکسن­‌های مورد استفاده در کشور توصیه می‌شود.

واکسن برای دز چهارم

رویداد۲۴ آمیتیس رمضانی،متخصص بیماری‌های عفونی و عضو هیات علمی انستیتو پاستور ایران اظهار داشت:‌با توجه به ظهور واریانت‌های جدید ویروس SARS-CoV-2 در بسیاری از کشورها، از اوایل تابستان امسال، موج هفتم همه گیری ویروس کرونا در کشور آغاز شده است.

وی ادامه داد: سویه جدید مشتق از امیکرون، BA.5 بوده و سرعت سرایت این سویه بسیار بیشتر از سویه‌های قبلی است. با توجه به افت تدریجی سطح ایمنی حاصل از واکسیناسیون کووید19 با گذشت زمان، تزریق دز یادآور، 5 الی 6 ماه بعد از تزریق آخر، به ویژه برای واکسن‌های مبتنی بر پایه ویروس غیرفعال، حائز اهمیت است.

عضو هیات علمی انستیتو پاستور ایران افزود:‌مطالعات اخیر انستیتو پاستور ایران برروی واکسن‌های تولید شده بر پایه پروتئین نشان داده است که این نوع واکسن می‌تواند نقش مهمی در ادامه برنامه واکسیناسیون علیه این بیماری در کشور داشته باشند. علاوه برآن، تزریق دز یادآور از نوع متفاوت ( هترولوگ)، باعث ایجاد ایمنی موثرتر و پایدارتر برعلیه ویروس عامل کووید-19 می‌شود.

رمضانی یادآور شد:‌انستیتو پاستور ایران یکی از مراکز مهم و معتبر تولید واکسن در دنیاست که بیش از صد سال سابقه در حیطه واکسن سازی دارد. براین اساس، واکسن پاستوکووک تولیدی مشترک انستیتوپاستور ایران و انستیتو فینلای کوبا، بعد از انجام مطالعات بالینی و تایید مراجع ذی صلاح، در حال حاضر می‌تواند به عنوان دز یادآور اول و یا دوم همه واکسن‌های موجود در کشور مورد استفاده قرار گیرد.

وی افزود:‌با توجه به اهمیت انتخاب واکسن بی خطر با کارایی بالا به عنوان دز یادآور، واکسن پاستوکووک به عنوان دز یادآور همه واکسن‌های مورد استفاده در کشور، در افرادی که 5 الی 6 ماه از آخرین دز واکسن آنها گذشته باشد توصیه می‌شود.


بیشتر بخوانید: وضعیت کرونا در کشور بعد از صفر شدن فوتی‌ها/ بازگشت به مرگ های ۲ رقمی


عضو هیات علمی انستیتو پاستور ایران تصریح کرد:‌در مطالعه‌های که طی چند ماه گذشته با نظارت سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت انجام شد، بی خطری و ایمنی زایی دز یادآور واکسن‌های سینوفارم و پاستوکووک در افراد دریافت کننده 2 دز اولیه از واکسن سینوفارم با یکدیگر مقایسه شدند.

رمضانی خاطرنشان کرد:‌در این مطالعه، میانگین افزایش آنتی بادی در گروه دریافت کننده دز یادآور پاستوکووک 352 واحد و در دریافت کنندگان سینوفارم 33 واحد بود. همچنین در مورد آنتی بادی ضد RBD (بخش اتصالی ویروس به میزبان) میزان میانگین افزایش آنتی بادی در افراد دریافت کننده بوستر پاستوکووک، 819 واحد و در دریافت کنندگان سینوفارم این افزایش 31 واحد بود که نشان از کارایی بالای واکسن پاستوکووک دارد.

وی بیان داشت: مطالعه دیگر انجام شده در انستیتو پاستور ایران بر روی داوطلبین گیرنده دو دوز اولیه واکسن آسترازنکا نیز نشان داد که میزان افزایش تیتر آنتی بادی ضد اسپایک درگروه دریافت کننده واکسن کووید-19 تولیدی انستیتو پاستور ایران بیش از دو برابر گروه دریافت کننده واکسن آسترازنکا بوده است و این در حالی است که عوارض مشاهده شده در دریافت کنندگان آسترازنکا بیشتر بود.

عضو هیات علمی انستیتو پاستور ایران افزود: بنابراین کارایی واکسن‌های کووید-19 تولیدی انستیتو پاستور ایران به عنوان دز یادآور، در تحریک سیستم ایمنی به صورت معناداری، بالاتر از دزهای یادآوری نظیر سینوفارم و آسترازنکا بوده است.

رمضانی ابراز کرد: به نظر می‌رسد در حال حاضر در آغاز پیک هفتم اپیدمی کرونا در کشور هستیم. مهمترین اقدام قبل از رسیدن به اوج موارد بستری و مرگ، دریافت دز یادآور واکسن است؛ همچنین رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را نیز جدی بگیریم.

منبع: فارس
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: واکسن کرونا
نظرات شما
پیشخوان