تاریخ انتشار: ۱۰:۵۵ - ۰۸ مرداد ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
المانیتور:

ضرب الاجلی برای پاسخگویی ایران و آمریکا به پیشنهاد بورل در خصوص احیای برجام وجود ندارد/ ممکن است ایران منتظر نتیجه انتخابات کنگره بماند

یک منبع اتحادیه اروپا که حاضر به افشای نامش نبود، گفت: هیچ ضرب الاجلی برای پاسخگویی دو طرف به پیشنهاد بورل وجود ندارد، اما «اکنون زمان برای مذاکره تمام شده است.» این منبع گفت: «آنچه طرف‌ها می‌توانند روی آن توافق کنند در متن است.»

ضرب الاجلی برای پاسخگویی ایران و آمریکا به پیشنهاد بورل در خصوص احیای برجام وجود ندارد/ ممکن است ایران منتظر نتیجه انتخابات کنگره بماند
رویداد۲۴  المانیتور نوشت: پیشنهاد تازه‌ای برای احیای توافق هسته‌ای ایران که اتحادیه اروپا می‌گوید بهترین پیشنهاد ممکن برای هر دو طرف است، توسط تصمیم گیرندگان در واشنگتن و تهران در حال بررسی است.

در ادامه این مطلب آمده است: بیش از یک سال تلاش برای احیای برجام، منتهی به به پیش نویسی شده است که اخیرا توسط جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ارائه شده است.

اتحادیه اروپا به عنوان یک واسطه در مذاکرات غیرمستقیم بین آمریکا و ایران عمل کرده است. بورل در مقاله‌ای در فایننشال تایمز، این پیشنهاد را که شامل امتیازاتی که به سختی در دور‌های قبلی مذاکرات به دست آمده است را به عنوان "بهترین توافق ممکن که من به عنوان تسهیل کننده مذاکرات، امکان پذیر می‌بینم" توصیف کرد. او گفت که پنجره برای مصالحه‌های های مهم جدید بسته شده است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت که واشنگتن در حال بررسی پیش نویس توافق است و پاسخ‌های خود را مستقیماً با اتحادیه اروپا در میان خواهد گذاشت.

پرایس گفت: «ما به طور خصوصی با متحدان اروپایی خود تعامل خواهیم داشت، اما باز هم، ما حاضر به پذیرش توافقی بوده‌ایم که مدتی است روی میز بوده و ایران قبول نکرده است.»

یک منبع اتحادیه اروپا که حاضر به افشای نامش نبود، گفت: هیچ ضرب الاجلی برای پاسخگویی دو طرف به پیشنهاد بورل وجود ندارد، اما "اکنون زمان برای مذاکره تمام شده است. "


بیشتر بخوانید: هیچ کدام از طرفین حاضر به قبول ننگ اعلام مرگ برجام نیستند/ پرونده هسته‌ای ایران متوجه یک بحران بین‌المللی است


این منبع گفت: «آنچه طرف‌ها می‌توانند روی آن توافق کنند در متن است.» وی افزود: «خواهیم دید. به نظر می‌رسد شرایط در تهران برای دستیابی به توافق داخلی دشوارتر است.»

عمده‌ترین اختلافات برای توافق شامل بحث خروج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از لیست سیاه تروریسم آمریکا بوده است. دولت بایدن این درخواست را رد کرد و رویترز گزارش می‌دهد که مذاکره‌کنندگان ایران از آن زمان خواستار لغو تحریم‌های مربوط به سپاه پاسداران شده‌اند.

ایرانی‌ها همچنین خواهان تضمین‌هایی هستند که دولت بعدی آمریکا از توافق خارج نشود. دولت بایدن گفته است که تضمین حقوقی بقای توافق در سال‌های بعد از ۲۰۲۴ ممکن نیست.

ایران همچنین ممکن است نظاره گر نتیجه انتخابات کنگره در ماه نوامبر باشد تا روند‌های سیاسی در ایالات متحده را درک کند.

علی واعظ که به‌عنوان مدیر پروژه ایران گروه بحران بین‌المللی مذاکرات را از نزدیک دنبال می‌کند، گفت که پیشنهاد اتحادیه اروپا انتظارات ایران را براورده نمی‌کند و بعید است شکاف‌های باقی‌مانده بین دو طرف را پر کند.

واعظ گفت: «تصور این که بتوان هر نوع فرمول قابل قبولی را در این مرحله یافت، واقعاً سخت است.»

او گفت: «اگرچه طرفین حاضر نیستند بپذیرند که مذاکرات شکست خورده است، اما عملاً فکر نمی‌کنم راهی به جلو وجود داشته باشد. تقریباً مطمئن هستم که ایران پیشنهاد جدید را نخواهد پذیرفت.»

مقامات در تهران، اما به طور علنی لحن خوش‌بینانه‌تری از خود نشان داده‌اند. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه به بورل گفت که ایران از ادامه دیپلماسی وی استقبال می‌کند.

اما یک منبع دیپلماتیک ایرانی به المانیتور گفت که تهران از ایده‌های جدید تا زمانی که به اخذ حداکثر سود از توافق کمک کند، استقبال می‌کند. در غیر این صورت، توافق بیهوده خواهد بود.»

منبع: انتخاب
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
کرامت سلیمی
|
Lithuania
|
۰۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
0
0
مردن برجام موضوعی نیست که یک سیاستمدار غربی با ان غرور و کبکبه و دبدبه اش بخواهد ان را در رسانه ها اعلام کند.

اعلام این موضوع نشان از نگرانی مقامات غربی و دولتهای همدستشان در کل دنیا دارد.

دیگر موضوع سلاح هسته ای نه اهمیتی برای ملتها دارد و نه واهمه ای از تهدیدات هسته ای دارند.

هر چقدر ولادیمیر پوتین و سایر مقامات روسی و همچنین مقامات چینی و سایر کشورهای مدعی داشتن سلاح هسته ای سعی می کنند دنیا را از جنگ هسته ای بترسانند و جو رعب و وحشت ایجاد کنند موفق نمی شوند و همین موضوع نگرانشان کرده است.

متاسفانه یک قشر مهم و تاثیر گذار جامعه که دروغ سلاح هسته ای را باور دارند و همچنان به انتشار اخبار در باره ان می پردازند ، اصحاب رسانه هستند. که این اصحاب رسانه از نظر هوش اجتماعی مثلا جزء باهوش ترین ، زیرک ترین ، با ذکاوت ترین و حقه بازترین افراد جامعه هستند. و به جای اینکه سعی در افشای این دروغ کنند خودشان بیش از همه سلاح خیالی هسته ای ر ا باور دارند و سعی می کنند بیشتر و بیشتر ان را باور دهند.

هیچ تحول و هیچ منطق و دلیلی نمی تواند اصحاب رسانه را روشن کند که این سلاح یک تفنگ خالیست..چون با تعصب به این موضوع نگاه می کنند.

تعصب ذهن را کور می کند و باعث بسته چشم به روی حقایق می شود.
نظرات شما
پیشخوان