تاریخ انتشار: ۱۰:۲۹ - ۰۹ مرداد ۱۴۰۱

فحش دادن به همسر چه مجازاتی دارد؟

در قانون مدنی ایران خشونت انواع مختلفی دارد. شاید تصور شما از خشونت تنها به ضرب و شتم خلاصه شود، اما فحاشی و توهین نیز جزو خشونت محسوب می‌شود و قانون مجازات‌هایی برای آن در نظر گرفته است.

فحش دادن به همسر چه مجازاتی دارد؟
رویداد۲۴ فحاشی به همسر و به کار بردن الفاظ رکیک یک نوع خشونت خانگی حساب می‌شود و فرد معترض می‌تواند بابت این عمل ناپسند در دادگاه طرح دعوا کند. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع مجازات فحش دادن به همسر می‌پردازیم.

چه الفاظی جزو فحاشی محسوب می‌شوند؟

توهین و فحاشی از هر نوعی که باشد یک عمل ناپسند است و بسته به شدت آن مجازاتی برای آن در نظر گرفته شده است. یکی از شکایت‌هایی که بیشتر زن و شوهر‌ها از یکدیگر دارند و به موجب آن شکایاتی را مطرح می‌کنند توهین و فحاشی به همسر است. توهین، فحاشی، اهانت، تهمت و ... همگی موضوع و وصف کیفری دارند. علاوه بر زن و شوهر که برای فحاشی می‌توانند شکایت کنند تمام افراد حقیقی این حق را دارند که اگر مورد توهین و اهانت قرار گرفتند برای احقاق حق خود شکایت کنند.

قانون‌گذار توهین را که یک کلمه عامه است در قانون مجازات اسلامی فصل پنجم تحت عنوان هتک حرمت آورده است. شدت و سبک فحاشی مهم نیست و فحاشی‌های سبک و سنگین همگی جرم محسوب می‌شوند. قانون‌گذار برای آن‌ها مجازات تعیین می‌کند.


 بیشتر بخوانید: این زنان حتی بعد از طلاق هم از شما ارث می‌برند


مجازات فحش دادن به همسر چیست؟

همان‌طور که گفتیم فحاشی به همسر در هر سبک و حدی که باشد جرم به حساب می‌آید. گا‌ها همسران در شرایط مناسبی نیستند و ممکن است از الفاظ رکیک و ناپسندی استفاده کنند. اگر فرد برای اولین بار چنین خشونتی انجام داده باشد قانونگذار می‌تواند تا حدودی در مجازات او تخفیف اعمال کند. اما شرایط برای افرادی که عادت به توهین و تحقیق همسران خود دارند تا حدودی متفاوت است.

میزان مجازات توسط قانونگذار تعیین می‌شود و در هر فردی با توجه به شدت فحاشی و سابقه فرد متفاوت است. اگر فحاشی کردن در دسته هتک حرمت باشد و قذف نباشد قانونگذار ۷۴ ضربه شلاق و ۵۰ هزار تا یک میلیون تومان جریمه نقدی برای فرد در نظر می‌گیرد.

به طور مثال اگر فردی برای اولین بار به همسر خود فحاشی کرده باشد و از عمل خود به شدت پشیمان باشد قانون‌گذار حداقل مجازات را برای او در نظر می‌گیرد، اما گا‌ها برخی از افراد از فحش‌هایی استفاده می‌کنند که به همسر یا خانواده او عمل زنا را نسبت دهد. اگر فرد به معنای فحاشی خود آگاه باشد و بدون هیچ گونه ابهامی آن را به همسر خود نسبت دهد این عمل قذف محسوب می‌شود و مستحق مجازات حد خواهد شد و قانونگذار در صورت اثبات این عمل فرد را ۸۰ ضربه شلاق محکوم می‌کند.

منبع: مجله دلتا

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان