تاریخ انتشار: ۰۰:۰۴ - ۱۲ مرداد ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۶ نظر
اقبال شاکری نماینده تهران در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

مگر همه در سیل امامزاده داود چکمه داشتند که ما هم داشته باشیم/ می‌خواستیم به وظایمان عمل کنیم

متهم ردیف او در سیل اخیر که جان و مال مردم را به تاراج برد، مسئولانی هستند که به وظایف خود برای پیشگیری از وقوع سیل عمل نکرده‌اند در این بین، اما واکنش برخی از مسئولان از جمله نمایندگان تهران درمجلس به لحاظ نحوه حضورشان در صحنه حادثه انتقاد مردم را برانگیخت. اقبال شاکری یکی از این نمایندگان علت این رفتار را لزوم حضور فوری در صحنه حادثه عنوان کرده و در باره مقصران این حادثه هم سخن می‌گوید.

سیل امام‌زاده داوود

رویداد۲۴ شادی مکی: سیل در کشور دست‌کم ۶۹ تن را به کام مرگی دردناک کشاند، نیمی از قربانیان مربوط به استان تهران بودند یعنی استانی که مرکزیت آن پایتخت کشور بوده و بیشترین امکانات کشور را به خود اختصاص داده است.

در چنین شرایطی تعدادی از نمایندگان تهران در محل وقوع سیل در منطقه کن حاضر شدند درحالیکه حتی ابتدایی‌ترین وسایل مانند چکمه را همراه خود نداشتند و حتی بولدوزر آنها را جابجا می‌کرد. انتشار این تصاویر، انتقادات زیادی را در پی داشت و منتقدان می‌گفتند این اقدام نمایشی بوده است، آنها می‌گفتند این افراد بردن تصویربردار را فراموش نکرده بودند اما حتی این را نمی‌دانستند که باید متناسب با شرایط سیل و حادثه و مثلا با پوشیدن چکمه در آنجا حاضر شوند. البته برخی نیز معتقد بودند همین که آنها حاضر شدند به آن منطقه بروند، خودش کار بزرگی بوده است.

همچنین این سوال هم ایجاد شد که حضور این افراد چه فایده‌ای به حال آسیب‌دیدگان داشته و اصولا قرار است چه دردی را درمان کند. چرا نباید این مسئولان از پیش برنامه‌ای برای جلوگیری از بروز چنین حوادثی تدوین کرده باشند و چرا تنها در بزنگاه حوادث ناگهان سر و کله آن‌ها پیدا می‌شود، تصویربرداری می‌کنند، تشکیل کمیته داده و بعد هم همه چیز را تا حادثه بعدی فراموش می‌کنند. بدون آنکه برنامه‌ریزی‌ها و نظارت‌های لازم برای پیشگیری از تکرار حوادث را انجام بدهند.

مخابرات پیامک مباهله فرستاد اما برای هشدار سیل پیامک نفرستاد!

مثلا در همین سیل اخیر و تنها در شهر تهران تازه روز پنجشنبه ۶ مرداد پیامک آمد که مردم از اتراق کنار مسیل‌ها و روان‌آب‌ها پرهیز کنند این درحالیکه بود که سیل استهبان چند روز پیش از این موعد و سیل امام‌زاده داوود یک روز پیش از ارسال این پیامک رخ داده بود. جالب آنکه برای روزی مانند روز مباهله یا روز حجاب و عفاف برای همه شهروندان به موقع پیام ارسال شد، اما برای حادثه‌ای که با جان و مال مردم سرو کار داشت بعد از حادثه پیامک‌های هشدارارسال شد در حالیک البته این پیام‌ها به دست همه نرسید در واقع ضعیف در اطلاع‌رسانی به مردم و ضعف در اقدام و عمل مسئولان ذیربط برای بازبینی نقاط مخاطره آمیز مانند مسیل‌های لایروبی نشده و... همگی دست به دست هم دادند تا نقاط مختلف کشور را آب برده و جان‌های بسیاری قربانی بی‌توجهی مسئولان شود.

حضور نمایندگان در سیل امامزاده داود


بیشتر بخوانید: جشنواره عکاسی در مناطق سیل‌زده/ ما هستیم تا دوربین‌ها هستند!


اقبال شاکری

اقبال شاکری نماینده تهران در مجلس یکی از افرادی است که در محل امام‌زاده داوود حاضر شد. او تشریح اتفاقاتی که آن روز رخ داده، به رویداد۲۴ می‌گوید: بلافاصله بعد از سیل جلسه مجمع نمایندگان تهران را با حضور دستگاه‌های اجرایی مرتبط استان برگزار کردیم که تقریبا همه در این جلسه حضور داشته و گزارش‌های خود را ارائه دادند، بعد هم جمع‌بندی کرده و یک کمیته تخصصی تشکیل دادیم تا ظرف چند روز آینده نظر نهایی مجمع نمایندگان درباره این حادثه اعلام شود.

او ادامه می‌دهد: دستگاه‌های مسئول موظف هستند کار خود را انجام دهند و ما نظارت می‌کنیم تا اقداماتی که ضروری است بعد از حادثه انجام شود، اتفاق بیفتد. همچنین پیگیر اقداماتی هستیم که باید انجام می‌شده، اما انجام نشده و منجر به سیل و خسارت سنگین به مردم شده است. نتایج بررسی خود را به دستگاه‌های مسئول و مراجع مربوطه ارسال می‌کنیم تا اعمال قانون کنند. همچنین به مردم نیز نتایج را اعلام خواهیم کرد.

بعد از هشدار هواشناسی امام‌زاده داوود و بازار را تعطیل نکردند

شاکری می‌گوید: بررسی‌های صورت گرفته بر موضوع متمرکز هستند، اول جلوگیری از دست‌اندازی تعرض به بستر و حریم رودخانه انجام شده و ساخت و ساز‌هایی که به صورت غیرقانونی روی بستر رودخانه کن صورت گرفته است. کانالی که روی این رودخانه ایجاد شده است مسدود شده و حتی روی کانال هم ساخت و ساز شده بود. همه این موارد تعرض به حریم و بستر رودخانه بوده و نتیجه آن همین حادثه‌ای است که رخ داده بود.

او اضافه می‌کند: موضوع بعدی عدم لایروبی روددره و کانال در مواقع مورد نیاز بوده است که باید به صورت مستمر انجام شده و بر انجام آن نظارت می‌شده و حتی از محل بازدید صورت می‌گرفته تا برای ورود سیلاب آماده باشد و آب بتواند از کانال عبور کند. موضوع بعدی عدم اجرای برنامه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری در بالادست است؛ این اقدام برای ممانعت از شستن خاک و انتقال آن به پایین‌دست رود مهم بوده است؛ اتفاقی که متاسفانه در سیل اخیر رخ داد و حجمی از خاک و گل و سنگ به مناطق پایین‌دست منتقل شد و آثار آن بر مغازه‌ها و صحن امام‌زاده مشخص است.

هواشناسی هشدار داده، اما کسی منطقه امامزاده داود را تعطیل نکرده است

به گفته عضو مجمع نمایندگان استان تهران از همه این موارد مهم‌تر، اما عدم اجرای قانون در قبال هشدار سازمان هواشناسی است به این معنی که هشدار هواشناسی در بخش خبری صدا و سیما اعلام شده است، اما دستگاه‌های اجرایی آن مناطق باید به هشدار نارنجی توجه کرده و اعمال قانون می‌کردند، یعنی سریعا باید امام‌زاده داوود و بازار را تعطیل کرده و منع تردد و عبور و مرور ایجاد می‌کردند، زیرا سیل مدت کوتاهی در جریان بود و حجم آب هم خیلی زیاد نبوده است. سیل تنها به دلیل اینکه نتوانسته از کانال عبور کند و رودخانه سرریز کرده است وارد صحن امام‌زاده می‌شود؛ بنابراین می‌توان گفت این آخرین مورد مهم‌تر از همه است و اگر منطقه تعطیل می‌شد ما تلفات انسانی نداشتیم. ما این موضوع را پیگیر می‌کنیم که نتیجه هشدار‌های هواشناسی چه بوده است و دستگاه ذیربط چه کرده‌اند؟

مقصر تلفات سیل روستای امام‌زاده داوود

شاکری در پاسخ به این سوال که دستگاه‌های ذیربط شامل چه سازمان‌هایی می‌شوند می‌گوید: وزارت نیرو، سازمان محیط‌زیست، سازمان مدیریت بحران، فرمانداری، بخشداری و دهیاری از جمله نهاد‌های اجرایی در این منطقه هستند که باید پاسخگو باشند و اقدامات لازم را انجام دهند.

وی درباره حواشی و انتقادات مطرح شده درباره نحوه حضور نمایندگان تهران در صحنه حادثه می‌گوید: ما یک بازدید میدانی انجام دادیم. مگر چه کاری قرار بود انجام بدهیم؟ باید سریع خود را به محل حادثه می‌رساندیم و وظایف خود را انجام می‌دادیم که همین کار را هم کردیم. دستگاه‌های تخصصی همه لوازم را داشتند، اما ما به صورت عادی رفته بودیم و صد‌ها نفر دیگر هم در آن منطقه حضور داشتند. مگر همه چکمه داشتند؟ همه برای کمک در صحنه حاضر بودند. ما باید با چکمه یا بدون چکمه کار خود را انجام می‌دادیم این حواشی برای آن است که برای حضور سرزده نمایندگان مانع‌تراشی کنند. ما به راحتی پیگیری‌های خود را انجام دادیم و نبود چکمه مانع از انجام کار ما نشد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۶
نادر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
0
0
خب حالا عمل کردید یا فقط عکس گرفتید؟؟!! چی کار کردید؟؟!!! چه قدر وقیح هستید!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
0
0
جناب شاکری قبول کنید که این یک حرکت پوپولیستی بود .خوب فکر کنید شما به عنوان نماینده مردم چه وظایفی دارید و اصلا به فکرش هم نیستید مردم این کشور حق شان نبود در ظرف آشغال دنبال روز ی بگردند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
0
0
شماها عند پوپولیست بازی و شوآف هستید و بس
آریو برزن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
0
0
بزن کنار باد بیاد.یارو تازه یه چیز طلبکار هم هست.رفتن جلو دست و پای امدادگران رو بستن که عکس یادگاری بگیرن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
0
0
عکس های یادگاری چی بود؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
0
0
نه منطقیه چون معمولا شومن ها چکمه ندارند
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان