تاریخ انتشار: ۱۰:۲۸ - ۱۳ مرداد ۱۴۰۱

پس گرفتن جهیزیه پس از طلاق چه مراحلی دارد؟

دعوای بردن وسایل منزل توسط زن، هنگام اختلاف و جدایی زوجین مطرح می‌گردد. این امر مراحل قانونی مخصوص به خود را داشته و چنانچه زن، بدون طی مراحل قانونی، اقدام به این امر نماید با آثار بردن جهیزیه بدون اجازه شوهر رو به رو خواهد شد.

پس گرفتن جهیزیه پس از طلاق چه مراحلی دارد؟

رویداد۲۴ هنگامی که زوجین قصد شروع زندگی مشترک با یکدیگر را دارند، اقدام به تهیه وسایل منزل و خرید یا اجاره مسکن مشترک می‌کنند. با وجود اینکه بر مبنای قانون مدنی وسایل منزل از مصادیق نفقه بوده و تکلیف تهیه آن با مرد است در عرف زنان اقدام به بردن جهیزیه و وسایل منزل، به خانه همسر خود می‌نمایند. زنان، هر زمان که تمایل داشته باشند، می‌توانند اقدام به بردن وسایلی که آورده‌اند نمایند. چرا که قانونا، وظیفه تهیه اسباب زندگی مشترک، با شوهر است و از مصادیق نفقه است. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع مراحل پس گرفتن جهیزیه پس از طلاق می‌پردازیم

مراحل قانونی بردن وسایل منزل توسط زن

در خصوص بردن وسایل منزل توسط زن، توضیح دادیم و آثار بردن جهیزیه توسط زن را گفتیم. همچنین اشاره کردیم به جهت اجتناب از مواجهه با آثار بردن جهیزیه، بدون حکم دادگاه، بهتر است که زنان، از طریق مراحل قانونی، اقدام به بردن وسایل منزل یا جهیزیه خود نمایند. مراحل قانونی بردن وسایل منزل توسط زن، به شرح زیر می‌باشد:

تنظیم دادخواست استرداد جهیزیه:

در قدم اول از مراحل قانونی بردن وسایل منزل توسط زن، زنان باید اقدام به تهیه دادخواست استرداد جهیزیه بر اساس نمونه دادخواست استرداد جهیزیه نمایند و آن را بر روی یک فایل ورد ذخیره کنند. همچنین امکان ثبت دادخواست از طریق سامانه remission.adliran.ir/PetitionEdit.aspx وجود دارد. شایان ذکر است ثبت دادخواست استرداد جهیزیه قبل از طلاق و بعد از آن، ممکن است.


بیشتر بخوانید: آیا زن با بخشش مهریه می‌تواند طلاق بگیرد؟
مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی:

قدم دوم از مراحل قانونی استرداد وسایل منزل توسط زن، مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، برای ثبت دادخواست استرداد جهیزیه است. در این مرحله زن می‌تواند هر مدرکی که مثبت مالکیت او بر وسایل منزل است را نیز ارائه کند.

ثبت نام در سامانه ثنا:

از جمله موارد ضروری در دعوای استرداد جهیزیه، ثبت‌نام در سامانه ثنا یا سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی است تا طرفین دعوا، از ابلاغیه‌های مربوط به جلسات رسیدگی یا صدور رای دادگاه آگاه گردند.

پس از طی کردن مراحل قانونی، دادگاه به دادخواست استرداد جهیزیه زن رسیدگی می‌کند. درصورتی‌که مدارک زن، جهت مالکیت بر اموال را کافی بداند، حکم به استرداد بر طبق لیست مالکیت خواهد داد.

درغیراین‌صورت و درصورتی‌که نه مرد و نه زن، دلیلی بر مالکیت بر اموال نداشته باشند، قاضی حکم به تعلق برخی وسایل به زن و تعلق برخی وسایل به مرد می‌کند. تعلق وسایل به زن و مرد، کاملا بر مبنای عرف است. یعنی رای دادگاه بر این اساس خواهد بود که در عرف، چه وسایلی عرفا می‌تواند به زن تعلق گیرد و چه وسایلی به مرد.

منبع: مجله دلتا

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: مشاوره حقوقی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان