تاریخ انتشار: ۱۲:۰۶ - ۲۵ مرداد ۱۴۰۱

علت ریزش مو در مرد‌ان چیست؟

طاسی یا ریزش مو از معضلات مردان است، که اکثر افرادی که به این مشکل دچار هستند، به دنبال توقف یا درمان ریزش مو هستند، ریزش مو مردانه (آلوپسی با الگوی مردانه)، رایج‌ترین نوع ریزش مو در مرد‌ها است، که در این مقاله قصد داریم انواع ریزش مو و روش‌های درمان آن را بررسی کنیم.

علت ریزش مو

رویداد۲۴ طبق تحقیقات محققان کتابخانه ملی پزشکی آمریکا (NLM)، بیش از ۵۰ درصد جمعیت مردان جهان پس از عبور از سن ۵۰ سالگی، دچار طاسی سر می‌شوند.

ژنتیک، یکی از اصلی‌ترین علل ریزش مو در مردان است و افرادی که سابقه طاسی در خانواده‌شان دارند، احتمال آنکه ریزش مو در آن‌ها ارثی باشد و دچار طاسی شوند، بسیار بالا است.

بنابر بررسی محققان، ریزش مو با الگوی مردانه رابطه مستقیمی با هورمون‌های جنسی مردانه به نام آندروژن دارد. این هورمون وظایف زیادی دارد که یکی از آن‌ها تنظیم رشد مو است، زمانی که فعالیت این هورمون در بدن فرد کاهش پیدا کند، باعث ریزش مو می‌شود.

به گزارش رویداد۲۴ تار‌های مو چرخه رشد دارند و هنگامی که فرد دچار طاسی می‌شود، چرخه‌های رشد مو‌های او ضعیف شده و در نهایت فولیکول‌های مو از بین می‌روند و به مرور زمان مو‌ها کوتاه‌تر و نازک‌تر می‌شوند و بعد از پایان چرخه رشد و ریزش، دیگر به جای آن‌ها مویی رشد نمی‌کند.

ریزش مو در مردان با علل ژنتیکی، عوارض جانبی خطرناکی ندارد، اما گاهی اوقات طاسی، علت جدی‌تری، چون سرطان‌های خاص، مشکلات تیروئیدی مصرف دارو و مصرف استروئید آنابولیک دارد.
استروئید آنابولیک، دسته‌ای از استروئید آندروژن هستند که به شکل مصنوعی تولید شده و در برخی

درمان‌های پزشکی مانند تحریک اشتها، رشد عضله، القا بلوغ و درمان ضعف مزمن و همچنین در بیماری‌هایی مانند سرطان و ایدز استفاده می‌شوند. البته بیماری‌های قارچی یا رژیم غذایی نامناسب هم می‌تواند از علل طاسی با الگوی مردانه باشد.

ابتلا به طاسی با الگوی مردانه از چه سنی آغاز می‌شود؟

ریزش مو یا طاسی با الگوی مردانه، عموما از سنین جوانی شروع می‌شود و با افزایش سن، ریزش و طاسی در نواحی مختلف سر گسترش پیدا می‌کند.

همان گونه که بیان شد، ژنتیک در ریزش مو سر، تاثیر چندانی دارد و افرادی که یکی از اقوام نزدیک آنها، به‌ویژه اگر از خانواده مادری‌شان باشد، این نوع ریزش مو را تجربه کرده باشد، احتمال آنکه، آن فرد هم دچار بیماری ریزش مو یا طاسی سر با الگوی مردانه شود، بسیار زیاد است.

انواع الگو ریزش مو و روش تشخیص آن

ریزش مو از شقیقه‌ها یا تاج سر ممکن است شروع طاسی با الگوی مردانه باشد. البته در برخی از مردان امکان دارد یک نقطه از سر، دچار ریزش مو می‌شود. ولی در بعضی از آن‌ها ریزش مو از خط رویش مو یا قسمت جلویی سر آغاز و به سمت عقب حرکت می‌کند و معمولا مو‌های سر شبیه حرف لاتین «M» می‌شود، اما در برخی دیگر، ریزش مو آنقدر ادامه پیدا می‌کند تا تمام مو‌های سر ریخته و فرد به طاسی کامل برسد.

درمان ریزش مو

روش‌هایی برای برخورد با ریزش مو سر

عموما اگر ریزش موی سر علل پزشکی نداشته باشد و تنها دلیل آن علل ژنتیکی باشد، کار خاصی نمی‌توان برای آن انجام داد، اما با استفاده از روش‌هایی می‌توان سرعت ریزش مو را کاهش داد یا ترفند‌هایی برای کمتر نمایان شدن ریز موی سر استفاده کرد.

اگر شما هم دچار بیماری ریزش مو یا طاسی هستید، می‌توانید از این روش‌ها استفاده کنید:

تغییر مدل مو

اگر دچار ریزش مو محدود شده‌اید می‌توانید با تغییر مدل موی خود، قسمتی که دچار ریزش مو است را بپوشانید.

استفاده از کلاه‌گیس

با استفاده از کلاه گیس، می‌توان قسمت‌های کم پشت یا طاس سر را پوشاند. کلاه‌گیس در رنگ و بافت‌های متفاوتی وجود دارد. البته برای آنکه کلاه گیس طبیعی‌تر به نظر برسد، بهتر است رنگ موی کلاه گیس را با رنگ موی خود یکی انتخاب کنید، برای انتخاب نوع کلاه گیس، می‌توانید از یک متخصص کمک بگیرید.

استفاده از بافت‌های مو

به گزارش رویداد۲۴ روش دیگر استفاده از مو‌های مصنوعی، بافت مو است. البته در این روش لازم است کاملا طاس نشده باشید. در بافت مو، مو‌های مصنوعی را به مو‌های طبیعی فرد می‌دوزند و مو‌های سر، پرپشت به نظر می‌رسد. این روش مو بهتر از نوع کلاه‌گیس آن است، زیرا می‌توانید با وجود این مدل موی مصنوعی با خیال راحت به کار‌های روزمره‌تان برسید، شنا و حمام کنید و حتی با آن بخوابید.

البته از معایب این تکنیک این است که هر وقت موهایتان رشد کرد، دوخت را باید تکرار کنید. همچنین دوختن مو مصنوعی، به مو‌های طبیعی صدمه می‌زند.

محلول‌های درمان ریزش مو؛ ماینوکسیدیل و فیناستراید

ماینوکسیدیل، داروی موضعی مخصوص پوست سر است. استفاده از این محلول، باعث کند شدن روند ریزش مو در برخی از مردان شده است و فولیکول‌های مو را برای رشد مو‌های جدید تحریک می‌کند. بعد مدت زمانی حدود ۴ ماه تا یک سال نتایج استفاده از این دارو مشخص می‌شود. می‌توانید برای بهبود ریزش موهایتان از این محلول استفاده کنید.

البته با قطع مصرف ماینوکسیدیل، ریزش مو‌های سر به شدت قبلی خود باز می‌گردد، پس استفاده از این دارو باید همیشگی باشد. از عوارض جانبی این محلول باید به خشکی پوست، سوزش و گاهی زخم پوست سر اشاره کرد که در این صورت باید بلافاصله به پزشک متخصص مراجعه کنید.

اضافه وزن، تورم صورت، دست، قوزک پا یا شکم، اشکال در تنفس موقع درازکشیدن، ضربان قلب شدید و درد در قفسه سینه از عوارض دیگر نادر محلول ماینوکسیدیل است که به محض ملاحظه آن ها، نباید دیگر از محلول استفاده کنید.


بیشتر بخوانید:  توقف ریزش مو‌ها با این سبزی عجیب


داروی دیگری به نام فیناستراید وجود دارد که برای درمان بیماری ریزش مو تجویز می‌شود. نتایج استفاده از این دارو، در هنگامی که ریزش موی سر تازه شروع شده است، بیشتر از داروی قبلی است. اما این دارو هم عوارض جانبی، چون افسردگی، رشد سینه، جوش، خارش، کهیر، تورم صورت یا لب‌ها، درد در بیضه‌ها و اشکال در نعوظ دارد. استفاده از دارو فیناستراید احتمال ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهد.

کاشت مو سر

یکی از بهترین روش‌های درمان غیرتهاجمی و البته گران طاسی مو، کاشت مو سر است. در این روش، با استفاده از مو‌های بدن یا بخش‌های کناری سر، قسمت فوقانی سر را مو می‌کارند، این روش آنقدر انجام می‌شود تا سر فرد دوباره پر مو شود. البته کاشت مو هم خطر ایجاد زخم و عفونت دارد، اما روشی تقریبا دائمی و طبیعی‌تر است، که از تمامی روش‌های ذکر شده، برای درمان طاسی سر مطمعن‌تر است.

پیشگیری از ریزش مو با الگوی مردانه

متاسفانه در علم امروزی، هنوز روشی برای درمان ریزش مو به صورت ژنتیکی ارائه نشده است، اما بنا بر فرضیه‌ها، استرس و اضطراب یکی از مهم‌ترین عوامل افزایش هورمن‌های جنسی و افزایش ریزش موی سر است. با فعالیت‌های آرامش‌بخش مانند شنیدن موسیقی‌های ملایم، پیاده‌روی و هرازگاهی داشتن خلوتی آرام و به دور از هیاهو، از استرس و اضطراب خود بکاهید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان