تاریخ انتشار: ۰۸:۳۳ - ۲۷ مرداد ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
در گفت‌وگو با رویداد۲۴ بررسی شد؛

آیا نگهداری پیروز توله یوز ایرانی شبیه بچه گربه است؟

بیشترین انتقادات این روزها نسبت به نگهداری پیروز توله یوزپلنگ ایرانی بیان می‌شود. منتقدان معتقدند نگهداری این توله یوز شبیه بچه گربه است و از این حیوان یک یوزپلنگ واقعی در نمی‌آید. فربد خاکپور دامپزشک حیوانات درباره این انتقادات توضیح داده و می‌گوید اتفاقا این توله یوز باید جوری بزرگ شود تا تا آخر عمر دستی باقی بماند.

توله یوز فیروز

رویداد۲۴ «پیروز» توله یوز ایرانی فرزند ایران و فیروز، در حالی که ۴ ماهه شد که به تازگی گوشت‌خوار شده و همین هفته قبل برای اولین بار، پاهایش خاک را لمس کرد.

پیروز بعد از فراز و نشیب‌های بسیار زیاد و خطر تلف شدن همچون دو برادر دیگرش، این روز‌ها در شرایط بسیار محافظت‌شده زندگی می‌کند و البته‌های انتقاد‌های زیادی هم به نحوه تربیت و رشد او وجود دارد. در روز‌های اخیر تصاویری همچون خوابیدن او روی بالش در فضای مجازی منتشر شد که منتقدان گفتند از این توله، یک یوزپلنگ تربیت نمی‌شود و او همچون یک گربه است. انتقاد‌هایی که فربد خاکپور دامپزشک حیات وحش کاملا رد می‌کند و به به رویداد۲۴ می‌گوید سخنانی غیرعلمی است و یوزی که قرار است تا پایان عمر در اسارت باشد و در آینده از او برای روند تکثیر استفاده شود، اساسا باید دستی شود و ترسی از انسان نداشته باشد.

خاکپور می‌گوید: یکی از ابعاد ماجرا که در هفته‌های اخیر بسیاری از منتقدان و غیر کارشناس درباره آن صحبت کردند، اشاره کنم و آن‌هم بحث دستی شدن پیروز است. برخی اعتراض کردند این حیوان مانند گربه شده و به نوعی دستی و دست‌آموز شده است و ایراداتی وارد کردند که از لحاظ علمی کاملا مردود است. چرا که این یوز قرار است تا اخر عمرش در اسارت باقی بماند و یکی از مولدین آینده باشد. قرار است پیروز تا آخر در اسارت باقی بماند، به بلوغ برسد و خودش پدر نسل‌های آینده باشد. یوزی که قرار همیشه در اسارت باقی بماند به خصوص در پروژه تکثیر که مداخلات انسانی در آن زیاد است، بهتر است که در حداکثر شرایط عدم ترس از انسان و دستی شدن باقی بماند. باید حتی تعلیم ببیند و صرفا در حد دستی شدن نباید باقی بماند.


بیشتر بخوانید: آخرین وضعیت جسمانی تنها یوز بازمانده ایران


او توضیح می‌دهد: این یوزپلنگ باید به نحوی آموزش ببیند که حتی برای معاینات دامپزشکی نیازی به بیهوشی نداشته باشد. یعنی یوز، چون با انسان بزرگ شده است و ترسی ندارد، حتی اجازه خونگیری، سونوگرافی، سمع قلب و ریه و سایر معاینات را به انسان می‌دهد بدون آنکه نیاز به بیهوشی داشته باشد. یوزپلنگی که دستی شده باشد و به درستی بزرگ شده باشد می‌تواند در اکثر معاینات بدون بیهوشی و با حداقل استرس، اجازه معاینه بدهد. این بخشی از زندگی یوز‌هایی است که قرار است به دلایل مختلف تکثیر و تحقیقاتی در اسارت باقی بمانند.

این دامپزشک با بیان اینکه افرادی که در این زمینه اظهار نظر می‌کنند هیچ تخصص و علمی در این باره ندارند، گفت: حتی متخصصین دامپزشکی در دنیا وجود دارند که توصیه می‌کنند که پلنگ‌هایی که قرار است در اسارت باقی بمانند حتی اگر زایمان طبیعی داشتند و آغوز مادر و شیر مادر را خورده‌اند، از یک سنی به بعد، از مادر جدا شدند و توسط انسان بزرگ شود تا بتواند مراحل دستی شدن و عادت کردن به انسان را سپری کند.

خاکپور با بیان اشاره به شرایط غیرطبیعی این حیوان، گفت: پیروز از شرایط مرگ و تلف شدن نجات پیدا کرده است، همانطور که برادرانش تلف شدند، او هم می‌توانست بمیرد، از همین رو از آنجایی که مدت زمان زیادی از زندگی این یوز شرایط اورژانس و مراقبت‌های ویژه داشته است، این روند و رویه طبیعی است. درباره شکار هم باید بگویم این بچه هنوز خیلی کوچک است و فرصت زیادی برای یادگرفتن شکار کردن دارد و قطعا هم یاد خواهد گرفت و جای نگرانی ندارد. حتی باید بدانید یوزپلنگی که در اسارت است، الزامی هم به یاد گرفتن شکار ندارد و اگر جیره غذایی کشته شدن کامل در اختیارش قرار بگیرد، الزامی برای یاد گرفتن ندارد. اگر هم بخواهد یاد بگیرد، ابتدا با طعمه‌های کوچک و آسان‌گیر و بی‌خطر شروع می‌شود، توله یوز با موجود زنده آشنا می‌شود و با او بازی می‌کند و کم‌کم او را شکار می‌کند و هرچه که سن او بزرگتر می‌شود شکار‌ها بزرگتر و چالش برانگیز‌تر می‌شود.

این دامپزشک می‌گوید: پیروز هیچ مشکلی برای جفت‌گیری و زاد و ولد ندارد و زمانی که به بلوغ رسید، می‌تواند با یوز ماده جفتگیری کند. درباره جیره غذایی فیروز هم باید بگویم که کاملا با دستور دامپزشک آفریقایی در حال انجام است و هیچ ایرادی بر جیره غذایی این حیوان وارد نیست. بخشی از غذا و مکمل‌هایی که پیروز مصرف می‌کند وارداتی است یعنی، چون در کشور تولید نمی‌شود، از سوی کشور‌های دیگر به کشور وارد می‌شود و بخشی دیگر که لازم بود را هم دامپزشک آفریقایی به همراه خودش آورده است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۲
شادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
0
6
سلام با تشکر از کسانی که زحمت میکشن برای این کوچولو شیرین من که خیلی دوستش دارم لطفا مواظبش باشید.
حکمت بهمنی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
4
3
این خدمت رابه یک بچه گربه میکردند الان پلنگ شده بود
پاسخ ها
محمد نجاتی
| Switzerland |
۱۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
اگر به گربه و گربه صفت همه ی جهان را هم بدهی بیشتر از کفتار نمی شود.
اما بچه ی ایران همیشه شیر است حتی توی قفس و اسارت.

پاینده ایران بزرگ
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
تو دیگه چه الاغی هستی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
0
1
خسته نباشید واقعا خیلی شیرین هست من ونوم عاشقش هستم وقتی فیلم پیروز میبینه ذوق میکنه براش ، خیلی دوست داشتنیة
رسول
|
Finland
|
۱۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
0
1
حیوان مثل انسان نیست خدا قدرتی به آنها داده که وقت توله بدنیا آوردن به سادگی زایمان میکنند آن پزشک که تشخیص سزارین داد باید بردش موزه گذاشت بقیه اهل فن او را ببینند حیوان با چشمان بسته بدنیا می آیند و این پیروز بی کس وقتی چشم باز کرده در آغوش انسان بوده و همین تا اید او را گربه خانگی کرده و محال میدانم که حتی بتواند در قفس باغ وحش زنده بماند!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
ناموساً اسکولی ها
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۹:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
0
1
به امید حق سلامت و پایدار بماند.......خیلی خیلی ماشاالله زیباست.
سونیا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
0
0
من دوست داشتم واسه من بود و ازش نگهداری میکردم تا الان خیلی سگ و گربه بزرگ کردم اونم وحشی و دست آموزشون کردم ،
بینام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
1
2
شبیه بچه ایکه اسهال استفراع گرفته
علی رضا ماهیار
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
0
1
خیلی ممنون از پیروز مون مواظبت میکنید.خوشگل ایرانه
کلاه کج ,ظ(بهمئی)
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
0
2
درود بر دوست داران محیط زیست و درود بر محیط بانان و حفاظت پرسنلی حیات وحش ...متاسفانه عده ای بلند شده اند قضاوت میکنند که این توله یوز گربه هست اول این که به هیچ عنوان نمیشد در طبیعت این توله توسط انسان بزرگ شود و کنار این تخصص ویژه نیاز هست و آزمون خطا ها طی شده برای آینده ،بهترین نگهداری رو انجام داده نهایت زحمات رو انجام داده از حفاظت این توله نهایت خدمات رو انجام داده ..کسانی قضاوت میکنند که یاسر رشته ای نداشته یا تجربه ای و این که تخصصی ،این توله به سنی که برسه بتونه در طبیعت زندگی کنه قطعا مراحل شکار رو از یوز های دیگه که وحشی در اسارت هستند آموزش میبینه فعلا برای قضاوت زوده ،همین که زنده هست جای تشکر قدر دانی کافیست ،در خود طبیعت هم از 3الی چهار توله اکثر یک الی 2توله به ثمر میرسند .بنده به نوبه خود تشکر ویژه دارم ،درضمن به نظر بنده باید قبول کنیم یوزها در حال انقراض هستند پس نیازمند این نوع پروش بودیم و هستیم .
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان