تاریخ انتشار: ۱۳:۴۵ - ۰۲ شهريور ۱۴۰۱

حقیقتی که نمی‌دانید؛ چرا در تابستان امسال سرماخورگی شدت گرفت؟

اگر از یک بیماری به بیماری دیگر می روید، شما تنها نیستید. اما آیا این اتفاق به طولانی شدن کرونا و یا ماه‌ها قرنطینه ارتباطی دارد و یا اینکه تنها بهداشت عمومی ضعیف شده است؟

شمار مبتلایان به ویروس کرونا

رویداد۲۴ تابستان امسال شاید یکی از گرم‌ترین تابستان‌های ثبت شده باشد؛ بسیاری از ما سرماخوردگی و آنفولانزا را با هوای سردتر مرتبط می‌دانیم. اما این بدان معنا نیست که شما در طول تابستان سرما نمی‌خورید بلکه برخی از ویروس ها حتی در تابستان بیشتر از زمستان شایع هستند.

ویروس آنفولانزا و ویروس سین‌سیشیال تنفسی در ماه‌های زمستان شایع‌تر هستند، زیرا دمای پایین‌تر شرایط مساعدی را برای آنها فراهم می‌کند.

اما انتروویروس‌ها و ویروس پاراآنفلوانزا در تابستان بسیار شایع‌تر هستند به طوری که عفونت‌های ناشی از این ویروس‌ها در تابستان و اوایل پاییز که هوا گرم‌تر و مرطوب‌تر است به اوج خود می‌رسد.

هر دو ویروس علائم سرماخوردگی معمولی از جمله آبریزش بینی، کاهش انرژی، دردهای عضلانی، سرفه، سردرد و گلودرد را ایجاد می کنند. پاراآنفلوانزا گاهی اوقات می تواند باعث برونشیت و ذات الریه در افرادی شود که سیستم ایمنی ضعیفی دارند. در حالی که این علائم مشابه آلرژی است، تفاوت آشکار این است که آلرژی باعث ایجاد تب یا بدن درد نمی شود و به ندرت باعث سرفه می شود. سرماخوردگی از چند روز تا دو هفته طول می کشد، اما بسته به اینکه چه چیزی باعث ایجاد آلرژی شده است، علائم آلرژی می تواند در تمام تابستان برای برخی افراد باقی بماند.

به نظر می رسد که برخی از عفونت های ویروسی در ماه های گرمتر که زمان بیشتری را در خارج از منزل می گذرانیم، شایع تر هستند. اما در ماه‌های گرم‌تر، ما بیشتر معاشرت می‌کنیم و بیشتر سفر می‌کنیم به این معنا که با تعداد بیشتری از مردم، گاهی اوقات از نقاط مختلف جهان، برخورد می‌کنیم. بسیاری از ما نیز وقتی هوا گرم است به سمت محیط های داخلی دارای تهویه مطبوع جذب می شویم.


بیشتربخوانید: شباهت علائم آبله میمونی و آبله مرغان/ نحوه نمونه گیری از افراد مشکوک به بیماری


اما ساختار یک ویروس همچنین ممکن است توضیح دهد که چرا برخی از آنها در ماه های گرمتر راحت تر پخش می شوند.

بسیاری از مردم گزارش داده اند که امسال از سرماخوردگی تابستانی رنج می برند، و بسیاری را به تعجب واداشته است که چرا چنین است و آیا همه‌گیری کرونا در این اتفاق نقش داشته است؟

مصونیت در برابر ویروس های سرماخوردگی کوتاه مدت است. بنابراین در هر فصل، زمانی که ما در معرض انواع جدید قرار می گیریم، سیستم ایمنی بدن ما باید خود را وفق دهد. اما در طول همه‌گیری، اقدامات قرنطینه‌ای مختلف، مانند فاصله‌گذاری و پوشیدن ماسک، قرار گرفتن بسیاری از مردم در معرض این ویروس‌ها را محدود کرد.

وقتی پس از قرنطینه دوباره جمع شدیم، ویروس های سرماخوردگی شروع به گردش کردند، اما ایمنی ما با قرار گرفتن در معرض آن ویروس در سال قبل تقویت نشده بود. افزایش سرماخوردگی‌های تابستانی که امسال مشاهده شد احتمالاً به دلیل سفر بیشتر، کاهش مراقبت‌های بهداشتی و قرار گرفتن کمتر در معرض ویروس‌های تنفسی در سال گذشته است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان