تاریخ انتشار: ۱۱:۴۹ - ۱۹ آبان ۱۳۹۵

ترامپ از رفتار پیچیده‌ای برخوردار است

علی بیگدلی*
رویداد۲۴- تردیدی وجود ندارد که پس از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تغییراتی روی خواهد داد، البته در حال حاضر مشخص نیست و نمی‌توان گفت که چه اتفاقاتی به وقوع می‌پیوندد زیرا ترامپ از رفتار بسیار پیچیده‌ای برخوردار است. درعین‌حال رفتار هیلاری کلینتون از کارهای ناخوشایند و سبک در این انتخابات بود که به لحاظ روانشناسی اجتماعی موردپسند نیست. کلینتون در سخنرانی‌ها می‌رقصید در ورزشگاه‌ها به همراه جوانان رفتار مناسب در شان یک کاندید ریاست جمهوری از خود نشان نمی‌داد. این رفتار مشمئزکننده بود.

انتخابات آمریکا قابل پیش‌بینی نبود و باید گفت بی‌اخلاقی در این انتخابات باعث افت پرستیژ جامعه آمریکا در کل جهان شد. واقعیت این است که آمارهای منتشر شده، سؤال‌برانگیز است و جای سرزنش برای آمریکا به‌جا گذاشته است. کلینتون با توجه به حمایت‌های باراک اوباما، رئیس‌جمهور دموکرات و پیشین آمریکا نتوانست از امکانات ریاست جمهوری این کشور استفاده کند و به نظر می‌رسد برای آمارهای به قول معروف زد و بند وجود داشته زیرا اعلام‌ها بر اساس حقیقت نبوده است.

ترامپ در این مبارزه تنها به میدان آمد و این از جهت روانشناسی قابل بررسی است زیرا یک نفر در آمریکا ثابت کرد به‌تنهایی و بدون حمایت احزاب می‌تواند آرای بیشتری برای خود به دست آورد و آن جمله خانم ترامپ که اعلام شد «ما نتیجه پیروزی را می‌پذیریم» نشان از این داشت که بر اساس بررسی‌ها در جامعه طرح شده و بیهوده بود.

در سخنرانی‌ها و تبلیغات ترامپ آدم احمقی به نظر می‌آمد اما نتیجه انتخابات ثابت کرد که نه‌تنها احمق نیست بلکه از هوش اجتماعی خوبی هم برخوردار است. علاوه بر این انتخابات فوق نشان داد که ترامپ آدم زیرکی است و به‌خوبی شایستگی‌های خود را پنهان می‌سازد و به‌موقع از آن‌ها بهره می‌برد. این در برابر رفتارهای کودکانه کلینتون خود را بسیار خوب به تصویر کشاند.

کارهای کلینتون اشتباه بود البته باید به این نکته هم اشاره کرد که خانواده کلینتون در کل در آمریکا خوش‌نام نیستند و باوجودآنکه اخباری درباره فساد اخلاقی ترامپ در جامعه رواج پیدا کرد اما وی موفق به اخذ آرا مورد نیاز از مردم شد.

شخصاً از ریاست جمهوری ترامپ استقبال می‌کنم زیرا خانم کلینتون به دلیل نزدیکی با عربستان و اسرائیل برای ایران بسیار خطرناک بود اما ترامپ اعلام کرده در صورت کمک به عربستان هزینه آن را دریافت خواهد کرد این مسئله‌ای است که ما از آن سود خواهیم برد.

* کارشناس مسائل بین‌الملل
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان