تاریخ انتشار: ۰۸:۱۹ - ۱۶ شهريور ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

تهدید به سکوت با کلیدواژه «بانیان وضع موجود»/ جدال اصولگرایان مجلس با دولت قبل

این هفته اگرچه تحرکات اصلاح‌طلبان بیشتر شده و چهره‌هایی همچون اسحاق جهانگیری هم اظهار نظر کردند، اما این مسئله با واکنش سریع و تند جناح رقیب روبرو شد که با کلیدواژه «بانیان وضع موجود» به صراحت از مدیران دوره قبل می‌خواهند که ساکت باشند!

اسحاق جهانگیری

رویداد۲۴ ابراهیم رئیسی، چهارصد روز پیش رسما رئیس جمهور ایران شده است. در این زمان کوتاه تمامی وزیران و معاونان آنها، استانداران و مقامات محلی عوض شده‌اند اما نمایندگان مجلس به جای آن که از مدیران دولت فعلی انتظار پاسخگویی داشته باشند، همچنان خود را در قالب پاسخگویان بالقوه به مصاحبه‌های گاه و بیگاه مدیران قبلی می‌کنند. مهمترین نمود این مسئله در انتقاد از یک اظهار نظر اسحاق جهانگیری بود که در یک کتاب منتشر شد.

هفته گذشته قسمت‌هایی از کتابی به نام «بدون دود و آتش و خون» منتشر شد که در آن اظهاراتی از اسحاق جهانگیری و حسن روحانی در ارتباط با سال ۹۶ و ۹۸ منتشر شده است. «در دولت دهم، (زمامداری محمود احمدی نژاد) قرار بود طی دو مرحله ۳۵۰ میلیون دلار از مرز آذربایجان به‌صورت پالت اسکناس به کشور بیاورند. بعد در تهران ۳۱ میلیون دلار نیامد و سرنوشتش معلوم نشد. اسکناس‌ها را برداشته بودند و کسی هم مسئولیتش را قبول نکرد.»

با این حال، مهمترین بخش مصاحبه جهانگیری، مرتبط با کنایه او به مجلس یازدهم بود «حضور مجلس یازدهم به‌غیر از شوک برای اقتصاد هیچ‌چیز نداشت. در مورد ارز فشار آوردند. برای بورس جلسه می‌گذاشتند و وزرا را هم دعوت می‌کردند. بعد چند روز وضعیت بورس صعودی شد و این‌ها خوشحال شدند و گفتند که حاصل جلساتشان بوده، ولی بازهم که بورس نزولی شد، خیلی بی‌سروصدا جلساتشان را جمع کردند. متأسفانه این مجلس حتی درک درستی نکرد که همه این فشار‌ها و رفتار‌ها در دورانی انجام می‌دهد که جنگ اقتصادی ادامه دارد.»

تنها نماینده‌ای که با جهانگیری همنوایی کرد، غلامرضا نوری قزلجه نماینده اصلاح طلب بستان آباد آذربایجان شرقی بود که گفته «درباره اظهارات منتشر شده از آقای جهانگیری هم تنها می‌توانم بگویم که در اکثر موارد با صحبت‌های ایشان هم نظر و هم عقیده هستم. کما این‌که در زمان طرح موضوع حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در مجلس نیز مخالفت خود را با دلایل گوناگون و به طرق مختلف بیان کردم. استدلالات و نقطه نظرات آقای جهانگیری به گونه ای است که حق را به ایشان می‌دهم.»


بیشتر بخوانید: مداح به جای نظریه‌پرداز، هیات به جای حزب/ ساختار تبلیغاتی مذهبی اصولگرایان چگونه کار می‌کند؟


با این حال سایر نمایندگان موضع تندی علیه او گرفتند. البته فعالیت جهانگیری در هفته گذشته کمی بیشتر بود و او به دیدار آیت الله جوادی آملی از مراجع تقلید هم رفته بود. افزایش فعالیت‌های جهانگیری، خیلی زود با واکنش تند اصولگرایان مواجه شد. سید نظام‌الدین موسوی مدیر سابق خبرگزاری فارس و نماینده فعلی تهران در توئیتر نوشت: ‏آقای جهانگیری گفته‌اند: «مجلس یازدهم برای اقتصاد، غیر از شوک هیچ چیز نداشت. من اگر جای معاون اول سابق بودم حالا که باوجود پرونده‌های سیاهی، چون فاجعه شوک بنزینی آبان۹۸ و رسوایی دلار جهانگیری به هر دلیل محاکمه نشده ام؛ حداقل سالیانی زبان در کام می‌گرفتم تا نمکی بر جای آن زخم‌ها نپاشم.»

به گزارش رویداد۲۴ مجتبی توانگر نماینده تهران نیز در مصاحبه‌ای با خبرگزاری ایسنا به صحبت‌های جهانگیری اشاره کرده و گفته «جای شگفتی است که همچنان به دنبال سفیدنمایی از تصمیم سیاه ارز رانتی ۴۲۰۰ هستند. جالب این‌جاست، ادعا دارند که دنبال افزایش تدریجی قیمت بودند و آقای لاریجانی مانع شد. اولا اگر واقعا دنبال افزایش قیمت ارز ۴۲۰۰ و تجدیدنظر در تصمیم قبلی خود بودند، حتما می‌توانستند نظر متحد سیاسی خودشان آقای لاریجانی را جلب کنند. البته آقای جهانگیری در همین گفتگو توضیح می‌دهد که شب تعیین نرخ ارز ۴۲۰۰ تومان در دولت، آقای روحانی مخالف تعیین قیمت بالای ۴۰۰۰ تومان بود و با اکراه پذیرفت؛ حال چطور ایشان و دولت بعد پذیرفته‌اند که قیمت را بالاتر ببرند هم از آن تناقض‌های جالب حرف‌های آقای جهانگیری است.»

البته این تنها تقابل نمایندگان فعلی مجلس با مدیران سابق دولت نبود. معصومه ابتکار هم که نامه‌ای انتقادی به قالیباف درباره لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت نوشته بود، با پاسخ رئیس فراکسیون زنان مجلس یازدهم مواجه شد.

فاطمه قاسم پور خطاب به معصومه ابتکار گفته «متأسفانه مسئولان امور زنان دو دولت یازدهم و دوازدهم در زمان مسئولیت خود با اهتمام جدی این لایحه را پیگیری نکردند. اگر دولت یازدهم و دوازدهم اهتمام جدی داشت لایحه عمر بیش از ۸ ساله را در دولت تجربه نمی‌کرد. الان هم بهتر است اجازه دهند مجلس فارغ از مجادلات سیاسی کار خودش را دنبال کند و لایحه را به سرانجام برساند.»

پیش از این میرسلیم نیز گفته بود عده‌ای از مسئولان گذشته بر التهاب‌های اجتماعی دامن می‌زنند. بعضی از نمایندگان هم به صراحت از مسئولان دولت گذشته می‌خواهند که ساکت باشند. مثل عبدالعلی رحیمی مظفری نماینده سروستان که در توئیتر نوشته است: «آن‌ها که آب مردم نیز برای برجام گرو گرفتند و دلار را از ۳ به ۳۰ هزار تومان رساندند و بانی وضع موجودند لطفا ساکت!» یا اردشیر مطهری‌نژاد نماینده مردم گرمسار که نوشته «سکوت بهترین گزینه برای بانیان وضع موجود در دولت‌های قبل و ادوار مجالس است که سال‌ها بی عدالتی به معنای انتفاع بیشتر ثروتمندان از ‎ یارانه، قاچاق کالا‌های اساسی و چپاول بیت المال را به تماشا نشستند و دولتی را در بدترین شرایط نسبت به دولت‌های قبل تحویل ‎رئیسی دادند.»

در یک ماه گذشته، فعالیت سیاسی تشکل‌های سیاسی اصلاح‌طلب بیشتر شده است. برخی چهره‌ها از طریق سخنرانی، جلسات حضوری و برپایی نشست‌های محفلی، برنامه جدی تری برای بازگشت به سیاست دارند. این فضا زیر سایه شکست‌های دولت سیزدهم فراهم شده است. اما اصولگرایان به صراحت از مدیران دوره قبل می‌خواهند که ساکت باشند! کلیدواژه این مسئله هم «بانیان وضع موجود» است؛ تو گویی در تمام این سال‌ها هیچ اصولگرایی در کشور فعالیتی نداشته و کل مملکت دربست در اختیار یک طیف سیاسی بوده است!

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
0
0
لطفاً از سال های دولت بی تدبیر ناامید دفاع نکنید اصلا جاش نیست اصلا به هیچ عنوان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
0
0
بله قطعا باتشکرازاطلاع رسانی
نظرات شما
پیشخوان