تاریخ انتشار: ۱۴:۰۰ - ۲۰ شهريور ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

دیدار وزیر خارجه احمدی نژاد با سفیر روسیه / منوچهر متکی چکاره است که طرح باشگاه تحریمی‌ها را پیش ببرد؟

در حالیکه تصمیم بزرگ حکومت به نتیجه رساندن مذاکرات وین و امضای توافق احیای برجام است، منوچهر متکی وزیر پیشن خارجه ایران با سفیر روسیه دیدار کرده تا طرح باشگاه‌ها تحریمی‌ها را پیش ببرد!

منوچهر متکی و سفیر روسیه

رویداد۲۴ در بحبوبه نامه‌نگاری میان ایران و آمریکا با وساطت اتحادیه اروپا برای رسیدن به توافق و رفع تحریم‌ها، منوچهر متکی وزیر خارجه پیشین ایران با سفیر روسیه در ایران دیدار کرده و در این دیدار از تشکیل باشگاه تحریمی‌ها برای مقابله با تحریم های آمریکا خبر داده است. 

این دیدار و تصمیم، در حالی شکل گرفته که بخش عمده‌ای از مردم روزانه اخبار مربوط به مذاکرات را دنبال می‌کنند و خواهان احیای برجام هستند؛ چه اینکه می‌دانند تاثیر مراودات بین‌المللی بر بازارهای داخلی چیست؛ چنانچه بازار سکه و ارز و طلا نیز تا به این لحظه و صرفا با «خبر احتمال توافق» واکنش مثبتی داشته است. 

خبر دیدار متکی با سفیر روسیه در تهران را کانال رسمی این سفارتخانه و با عنوان «دیدار با اعضای باشگاه مقابله با تحریم‌ها به ریاست جناب آقای منوچهر متکی وزیر امور خارجه پیشین ایران» منتشر کرده است.

منوچهر متکی وزیر خارجه دولت محمود احمدی نژاد بعد از پایان وزارتش تاکنون در سمت خاصی مشغول به کار نشده است و تنها منصب رسمی او مشاور عالی دبیر مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی است و البته روز گذشته در انتخابات خانه احزاب به عنوان رئیس انتخاب شد؛ با این وصف نیز مشخص نیست که با پشتیبانی کدام جریان دست به چنین اقدام و تصمیمی زده است که در میانه مذاکرات، ایده «باشگاه تحریمی‌ها» را پیش ببرد!

لوان جاگاریان


بیشتر بخوانید: باشگاه تحریمی‌ها ؛ راهکار اصولگرایان برای عبور از تحریم ها


باشگاه تحریمی‎ها چیست؟

باشگاه تحریمی‎ها ایده‌ای بود که نخستین بار در دولت احمدی نژاد مطرح شد. اگر در دولت خاتمی تلاش بر این بود که با نزدیک شدن به قدرت‌های تاثیرگذار جهان، تحریم‌ها رفع شود، در دولت احمدی نژاد ایده‌ای در پیش گرفته شد که بر پایه آن تعداد زیادی کشور کوچک گرد هم بیایند و در برابر قدرت‌های بزرگ بایستند؛ با نزدیک شدن چین و روسیه به ایران، این ایده طرفداران بیشتری پیدا کرد؛ با این حال این نقطه ضعف بزرگ وجود داشت که ایران در جهان جایگاه و نفوذ ین و روسیه را نداشت بنابراین سخت بشود تصور کرد، دستاورد زیادی برای ایران حاصل شود؛ نکته دیگر اینکه اگر فرض بر این گرفته شود که چنین ایده‌ای تاثیرگذار است، سوال اینجاست که آیا تصمیم نظام بر ادامه مذاکرات وین و به نتیجه رساندن توافق احیای برجام است یا گرایش به سمت باشگاه تحریمی‌ها؟

بعد از انقلاب سال ۵۷، ایران مورد تحریم‌های متعددی از سوی آمریکا قرار گرفت، اما از سال ۸۵ و با ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت در خصوص برنامه هسته‌ای، تحریم‌ها علیه ایران وارد فاز جدیدتر و جدی‌تر شد و ایران نزدیک به دو دهه است که تحت شدیدترین فشار‌ها و کاملترین تحریم‌ها از سوی آمریکا قرار دارد که تبعات آن گریبان مردم و اقتصاد ایران را گرفته است. تورم، اختلاس، عدم رشد اقتصادی، فقر و... محصول این تحریم‌ها برای ایران بوده است. محصولی که برخی از مسئولین همچنان آن را می‌خواهند و معتقدند که نباید با آمریکا مذاکره کرد و رویه «مقابله» جواب می‌دهد.

متکی در دیدار سفیر روسیه، این کشور را عضو باشگاه اعلام کرد. روسیه بعد از جنگ اوکراین مورد تحریم آمریکا واقع شد. هرچند که تحریم ها به روسیه فشار آورده و باعث کاهش ارزش روبل شده است، اما روسیه کماکان راه های ارتباطی و اقتصادی خود را با دیگر کشورها دارد و معاملات خود را بدون مشکل انجام می‌دهد. عمده تحریم‌های روسیه در خصوص تجهیزات نظامی و دفاعی این کشور است.

چین از دیگر کشورهایی است که ایران تمایل به حفظ رابطه با آن دارد. این کشور در عین حال که در برخی از حوزه‌ها از سوی ایالات متحده آمریکا مورد تحریم قرار گرفته است، اما همچنان از قدرت های اقتصادی جهان و رقیب آمریکا است. حتی بسیاری از کمپانی‌های آمریکایی نیز در چین مستقر هستند و فعالیت می‌کنند و نه تنها با آمریکا، بلکه با سایر کشورهای شرقی و غربی نیز معاملات بانکی و تجاری انجام می‌دهند. 

تحریم ها علیه ایران اما نه چیزی شبیه به تحریم‌های روسیه است  و نه چین! ایران تحت شدیدترین تحریم ها قرار دارد و نه تنها پول‌هایش در کشورهای دوست و همسایه مانند عراق و کره جنوبی بلوکه شده، بلکه توانایی دریافت پول عاید از فروش نفت خود را هم ندارد. همچنین بانک‌های اروپایی و سایر کشورها نیز اجازه همکاری با بانک‌های ایرانی را ندارند و این موضوع اقتصاد ایران را تا مرز بحران برده است. 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
1
5
مصداق کامل خر تو خر یعنی همین
جوادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
2
4
فکر می کنید آقای متکی می تواند به تنهایی چنین پیشنهادی بدهد پس اورا به احمدی نژاد وصل نفرمایید آقای متکی به جای دیگری وصل است
نظرات شما
پیشخوان