تاریخ انتشار: ۱۵:۳۷ - ۳۰ شهريور ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۵ نظر

سوغات نیویورک چیست؟

سیدابراهیم رئیسی امروز در سازمان ملل سخنرانی خواهد کرد. او دیدار‌هایی نیز با سران کشور‌های دنیا دارد و به رایزنی پیرامون موضوعات مختلف می‌پردازد. باید منتظر ماند و دید که دستاورد او از این دیدار‌ها و سخنرانی‌ها چیست؟

سوغات نیویورک چیست؟

رویداد۲۴ با وجود همه حواشی که برای صدور ویزای رئیسی ایجاد شده بود، امریکا به وظیفه خود به عنوان میزبان سازمان ملل عمل کرد و رئیسی نیز برای اولین بار راهی مجمع عمومی سازمان ملل شد.

سفری او، اما به نظر می‌رسد که بیش از دستاورد حاشیه داشته باشد. از اظهارات آقای رئیس جمهور درباره رعایت خودجوش حجاب در ایران و هولوکاست گرفته تا مرگ تلخ مهسا امینی که موجی از اعتراضات را در شهر‌های مختلف ایران به راه انداخته است؛ این سفر را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

التهابات، اما فقط در فضای داخلی نبوده و به واسطه وضعیتی که مذاکرات هسته‌ای دارد و به گفته طرف‌های برجامی امیدی به توافق در آینده نزدیک نیست؛ می‌توان گفت که سفر رئیسی در فضای بین‌المللی مناسبی نیز انجام نشده است.

به هر روی در این سفر دیدار‌هایی بین رئیسی و روسای کشور‌های مختلف صورت خواهد گرفت که می‌تواند به پیشبرد سیاست‌های دولت در عرصه خارجی کمک کند. بایدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا از جمله سرانی که با رئیسی ملاقات می‌کند نیست. این را خود رئیسی پیش از ترک تهران مورد تاکید قرار داد. آن هم در حالی بسیاری از تحلیلگران باور دارند یک گفتگو مستقیم در هر سطحی بین ایران و آمریکا می‌تواند پرونده هسته‌ای را از بن بست خارج کند. سابقه تماس تلفنی اوباما با روحانی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل نیز همین تئوری را تایید می‌کند.


بیشتر بخوانید: درباره حقوق بشر به ویژه حقوق زنان با رئیسی صحبت کردم/ تاکید کردم باید این مسئله را حل کنند


به هرحال دولت رئیسی میلی به این دیدار ندارد و احتمالا قرار گرفتن سخنرانی بایدن و رئیسی در یک روز هم فایده‌ای نخواهد داشت. دیدار تصادفی در راهرو‌ها نیز به فرض اینکه این بار رخ دهد مثل دوران خاتمی نشود؛ افاقه نخواهد کرد.

از این رو باید منتظر سایر رایزنی‌های رئیسی بود و دید که از نیویورک چه سوغاتی می‌آورد؟ آیا می‌تواند موضع و رویکرد اروپایی‌ها را تغییر دهد؟ به فرض اینکه تغییر دهد آن‌ها خواهند توانست کمکی به رفع چالش موجود کنند؟! همچنین باید دید که آقای رئیسی در سخنرانی خود چه می‌گوید. مثل احمدی‌نژاد حضار را فراری می‌دهد یا مثل خاتمی رئیس جمهور آمریکا را هم در سالن نگه خواهد داشت؟

بخشی از سخنان رئیسی البته قابل حدس است. مثلا اینکه آمریکا بدعهد است و ایران به تعهدات خود عمل کرده یا اینکه ما قربانی تروریسم هستیم و خارجی‌ها را منطقه نمی‌خواهیم و غیر از برقراری صلح و امنیت منطقه هدفی نداریم و ....

جزئیات سخنرانی رئیسی را، اما نمی‌دانیم و باید منتظر بمانیم. اینکه مشاوران و همفکران او چه نوشته و آماده کرده‌اند، امروز - چهارشنبه - مشخص خواهد شد و امید است شامل جملاتی مثل سازمان ملل نباید سازمان قدرت‌های بزرگ باشد، نباشد تا حداقل برای خارجی‌ها قابل فهم باشد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
بابائی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۳۱
3
0
آمریکا جنایتکار همراه چند کشور جنایتکار دیگر و از سال 1332 تاکنون در امور داخلی ایران دخالت و مداخله می کند و همچنان نیز ادامه می دهد پس مذاکره ایران با آمریکا و کشورهای اروپایی وغیره از همان ابتدا غلط و اشتباه بوده است.
ناشناس
|
United Arab Emirates
|
۱۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۳۱
0
2
سوعات ریسی دراین سفر سانسور وبی خبری درکشور تاملت راسانسور کنند وملت دیگه ازاینهاگدارکردن
بابائی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۳۱
3
0
۱۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۳۱
پنجشنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ ۱۰:۰۸:۰۸
و این در حالی است که در جهان فقط ایران ناتوان و عاجز با آژانس همکاری کرده است و هیچ کشوری در جهان با آژانس خیانتکار همکاری نکردند و هنوز هم همکاری نمی کنند.
مسائل باقی‌مانده میان ایران و آژانس را می‌توان رها کرد و آژانس خیانتکار هم حق دخالت و مداخله در امور داخلی ایران را ندارد.
ایران باید به طور کامل برجام و هم مذاکرات وین وغیره را تعطیل کند چون به خاطر مشکل ایران با آمریکا و متحدانش از طریق برجام و مذاکرات وین و غیره حل نخواهد شد و حل نمی شود و تاکنون برای همه مردم ایران، منطقه خاورمیانه و جهان ثابت شده است.

درخواست مردم ایران برای دسترسی به تاسیسات هسته‌ای آمریکا، کشورهای اروپایی و اسرائیل
مردم ایران هم خواستار بازرسی کامل از تأسیسات هسته‌ای آمریکا است.
مردم ایران هم خواستار بازرسی کامل از تأسیسات هسته‌ای کشورهای اروپایی است.
مردم ایران هم خواستار بازرسی کامل از تأسیسات هسته‌ای رژیم صهیونیستی است.

۱۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۳۱
احیای توافق با ایران به ثبات منطقه هیچ کمک نمی‌کند
بحران سوریه راه حل نظامی ندارد ولی متاسفانه سران بی ادب آمریکا جنایتکار از سال 2011 تاکنون درک نمی کنند، نمی دانند، نمی فهمند و توجهی نمی کنند.
بحران یمن راه حل نظامی ندارد ولی متاسفانه سران بی ادب عربستان سعودی جنایتکار از سال 2015 تاکنون درک نمی کنند، نمی دانند، نمی فهمند و توجهی نمی کنند.

آمریکا جنایتکار از سال 1357 تاکنون ادعاهای خود علیه ایران را تکرار می کند و همچنان نیز ادامه می دهد.

توانایی ساخت بمب هسته‌ای را داریم و آژانس هم مانند آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند
ساخت بمب اتمی در حال حاضر به نظر من از واجبات است تا دیگر اسرائیل و آمریکا جرأت ارز اندام نداشته باشند
آمریکا جنایتکار همراه با چند کشور جنایتکار دیگر از سال 1392 تاکنون به خاطر ناتوانی، کوتاهی و سکوت دولتمردان، مسئولان و نمایندگان مجلس در مذاکره وغیره ادعاهای خود علیه ایران را تکرار می کند و همچنان نیز ادامه می دهد.
ناشناس
|
Canada
|
۰۸:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۲
0
2
سوغاتی؟ پوشک و پودر پروتئین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
0
2
از دور که مشخص نبود ولی یک خاور سه تن بار زده بودند
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان