تاریخ انتشار: ۱۳:۴۴ - ۲۱ آبان ۱۳۹۵
پرویز سروری در گفت‎وگو با رویداد۲۴ مطرح کرد

پشت پرده املاک نجومی چه کسانی بودند؟

یک عضو اصول گرای شورای شهر درباره آغاز شکل گیری پرونده املاک نجومی به رویداد 24 گفت: نجفی، حکیمی پور و حناچی با تشکیل یک اتاق فکر تئوریته کردند و در شورای شهر ایجاد تنش کردند. همچنین افرادی تلاش می کنند که یک جریان سیاسی وارد جریان اجتماعی شود.
رویداد۲۴یک عضو اصولگرای شورای شهر شکل‌گیری پرونده املاک نجومی را دارای پشت پرده ای دانست که به ادعای او این پشت پرده از اتاق فکری متشکل از محمدرضانجفی، احمدی حکیمی پور و پیروز حناچی تشکیل شده است.
 
پرویز سروری، عضو اصولگرای شورای شهر و صاحب‌امتیاز سایت جهان نیوز به تشریح امنیت رسانه‌ها در مبارزه با فساد و همچنین پرونده املاک شهرداری پرداخت. آنچه در پی می آید گفت‌وگو او در غرفه پایگاه خبری رویداد۲۴ در نمایشگاه مطبوعات است.

پرونده املاک نجومی در شورای شهر چه وضعیتی دارد؟
نجفی، حکیمی پور و حناچی با تشکیل یک اتاق فکر این جنجال را تئوریزه کردند و در شورای شهر ایجاد تنش کردند. همچنین افرادی تلاش می‌کنند که یک جریان سیاسی وارد جریان اجتماعی شود. این در حالی است که شورا یک نهاد اجتماعی است و نباید در آن عملکرد سیاسی داشت. این اسناد محرمانه در مرحله تحقیقات به دست معماری نیوز رسید و بعد از انتشار باعث شد آبروی مردم ریخته شود.

آیا رفتار با رسانه‌ها در مقابل نشر مسائل مختلف  تبعیض‌آمیز به نظر نمی‌رسد؟ چرا برخورد با رسانه‌ای که درباره املاک نجومی کار کرده با رسانه‌ای که درباره فیش‌های نجومی کار کرده متفاوت است؟
برخورد با رسانه‌های مختلف قطعاً تبعیض‌آمیز است. در حال حاضر نگاه دولت این است که رسانه‌های منتقد خودش را محکوم کند. در این شرایط این سؤال به وجود می‌آید که چرا جهان نیوز پنج ماه توقیف شده بود؟ کاری که جهان نیوز انجام داد انتشار نامه موگرینی به آقای ظریف بود. جهان نیوز هم با حضور در دادگاه و ارائه فیلم صحبت‌های موگرینی با ظریف اعلام کرد که عین محتوای فیلم در نامه منتشر شده است. بنابراین چه خطر و تهدیدی به وجود آمده است که ظریف شخصاً از ما (جهان نیوز) شکایت کند و رسانه را تعطیل کند.

اگر فرض را بر این بگیریم که اتاق فکری که در ابتدای بحث اشاره کردید وجود دارد، آیا قبول دارید که در بحث واگذاری املاک  تخلفی از سوی شهرداری صورت گرفته است یا خیر؟
دادستانی این موضوع را اعلام کرد. معلوم است که تخلفاتی بوده و ما معتقدیم با تخلف‌ها باید برخورد شود.

آیا در این شرایط که دادستان کل کشور اعلام کرد شهرداری 199 مورد تخلف انجام داده است، این آمار حتی از آمار سایت معماری نیوز هم بیشتر بوده است. هنوز هم معتقدید برخورد با سایت افشا کننده تخلف‌های شهرداری درست بوده است؟
اولاً که برخورد درست بوده چون آن سایت دروغ گفته است. علاوه بر آن دادستان گفت 45 مورد تخلف بوده است که بیش‌ازحد مجاز انجام شده است. دادستان اعلام کرده بود که هیچ فساد یا جرمی صورت نگرفته. با این ارقامی که شما مطرح می‌کنید جرم که هیچ فرد متخلف را باید اعدام کنند.
دقت کنید که فقط 45 مورد بالاتر از حد تخلف تخفیف اهدا شده است. از این 45 مورد 36 مورد را که هنوز انجام نشده بود، معلق شد. 9 موردی هم که انجام شده شهردار ابلاغ کرد آن افرادی که دریافت کرده‌اند بررسی شود.

شهردار در مورد پرونده این املاک اعلام کرد که من از این جریان مطلع نبوده‌ام. آیا بی‌اطلاع بودن شهردار از این تخلف‌ها یک نقص از طرف شهردار نیست و به‌عنوان یک عضو شورای شهر نباید این موضوع را پیگیری می‌کردید؟
یک معاونت شهرداری حدود 30 شرکت دارد.این موضوع شبیه این است که هر موردی که در دولت پیش می‌آید را بگویید شخص رئیس‌جمهور باید خبر داشته باشد. درحالی‌که این موضوع اصلاً منطق نیست. هیچ‌کس نمی‌تواند ادعا کند که من می‌توانم جایی را مدیریت کنم و هیچ تخلفی در آن انجام نشود.

به نظر شما شورا توانایی نظارت بر شهرداری را دارد؟
قطعاً توانایی ندارد.

چه راهکاری برای این موضوع ارائه می‌کنید؟
کمیسیون نظارت در شورای شهر، فقط 4 عضو دارد به همراه چند کارشناس. این در حالی است که شهرداری بیش از 70 هزار کارمند دارد. ما در شورای شهر کار بازرسی انجام نمی‌دهیم. ما فقط بحث نظارت سیستی را باید تعقیب کنیم که این کار را هم کرده‌ایم. ما یک سامانه نظارتی را رونمایی کرده‌ایم. همچنین همه پروژه‌هایی که به ما واگذار شده است را به نحو احسن انجام داده‌ایم و پیگیری کرده‌ایم. ما پرونده‌های سنگینی مثل، کارواش، خیابان 17 شهریور، سقوط یک خانم و... را پیگیری کرده‌ایم و در اکثر این پرونده‌ها اتفاقاً شهرداری را متهم کرده‌ایم.

احمد توکلی، به‌عنوان یک رسانه‌ای و اتفاقاً یک اصول‌گرا شخصاً به این پرونده ورود کرده و اعلام کرده که شهرداری در این پرونده مقصر بوده است و همچنین بازداشت یاشار سلطانی و بسته شدن این سایت هم اشتباه بوده است. دراین‌باره چه نظری دارید؟
تخلف شهرداری را که ما هم قبول داریم، اما من نظر توکلی را قبول ندارم.

شما به‌عنوان یک رسانه‌ای موافق بازداشت یاشار سلطانی هستید؟
بله من قطعاً موافق این بازداشت هستم. ایشان جرم کرده است و آبرو برده است. اگر آبروی شما را ببرند و درباره زن و بچه شما آدرس غلط بدهند چه واکنشی نشان می‌دهید؟
الان هم که خود یاشار سلطانی اعتراف کرده که یک جریان پشت پرده‌ای این کار را انجام داده است. سلطانی جرم کرده، آبروریزی کرده. آبرو خون نیست که بگوییم یک جان گرفته شده. این اعضایی از شورا آبرویشان رفته چه؟ ساعی قهرمان کشور بوده، برای 200میلیون تومان اما آبرویش رفته است. بین شفاف‌سازی رسانه‌ای و بی‌آبرو کردن افراد از طرف رسانه تفاوت وجود دارد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان