تاریخ انتشار: ۲۳:۱۳ - ۰۶ مهر ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۸ نظر

ابراهیم رییسی: راه برای بررسی روش اجرای قانون باز است، اما ارزش‌ها تغییر نمی‌کند

رئیسی گفت: بیان کردن نظر و نقد غیر از اغتشاش است. باید زمینه هر گونه نقد و اعتراض را در دولت ایجاد کرد و دولت از آن حمایت می‌کند.

رویداد۲۴ سیدابراهیم رئیسی در ابتدای گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم با اشاره به سفر‌های خود در روز‌های اخیر به کشور‌های همسایه و نیز حضور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد اظهار کرد: رویداد راهپیمایی اربعین رویداد فرهنگی بزرگی بود و دولت هم خدمت‌رسانی و تسهیل زیارت را وظیفه داشت و البته میزبان خود مردم بودند مخصوصا مردم عراق و اهل تسنن این کشور که خوب از میهمانان پذیرایی کردند.

وی افزود: خدا حاج قاسم سلیمانی را رحمت کند که گفت ما ملت امام حسینیم و این عشق به اهل بیت در هشت میلیون زائری که به عتبات رفت امری نیست که بشود در نظر نگرفت.

رئیسی یادآور شد: هم در اجلاس شانگ‌های و حضور در سمرقند و هم در نیویورک موضوعات مهمی مطرح شد. در شانگ‌های از نظر اقتصادی به زیرساخت‌های اقتصادی آسیا وصل شدیم.

رییس جمهوری تأکید کرد: ارتباط اقتصادی ایران با کشور‌های عضو این پیمان می‌تواند کمک شایانی به کشور ما داشته باشد. علاوه بر حضور در اجلاس شانگ‌های که سران این پیمان در آن حضور داشتند، دیدار‌هایی هم داشتیم از جمله با رییس جمهوری چین درباره قرارداد ۲۵ ساله و نیز قرارداد‌هایی در حوزه انرژی و نیز فعال شدن تجارت بین دو کشور و مسائل پولی و مالی بین دو کشور. همچنین در این دیدار درباره همکاری آنان در پروژه‌های اساسی از جمله در پروژه‌های ریلی صحبت شد که تاکید داریم در این زمینه همکاری‌ها بیشتر و جدی‌تر شود. ما با روسیه هم روابط تجاری‌مان از زمان سفر به این کشور ۸۰ درصد بیشتر شده است و کار‌هایی در حوزه تجاری، اقتصادی و فضایی و کریدور داریم.

رئیسی اظهار کرد: بعد از اولین سفری که من به تاجیکستان داشتم تا الان روابط تجاری و اقتصادی ما پنج برابر افزایش یافته است. همکاری‌های مختلفی با کشور‌های آسیای مرکزی داریم که در راستای سیاست همسایگی است و آنان هم اعتماد متقابلی به ما یافته‌اند که باید آن را ارتقاء ببخشیم تا به همکاری‌های گسترده‌تری بدل شود.

رییس جمهوری با اشاره به حضور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد ادامه داد: در این سفر که اولین سفر بعد از شهادت حاج قاسم سلیمانی بود باید مواضع به حق ملت ایران و مواضع به حق آنان می‌بودم و صدای ملت می‌شدم. آنچه که در سخنرانی انجام شد این بود که مواضع به حق جمهوری اسلامی در مسائل هسته‌ای و مظلومیت ملت ایران و نیز اجتناب از استاندارد‌های دوگانه در مسائل حقوق بشری و دیگر موارد مطرح شود.

وی یادآور شد: در یونسکو هم سعی کردم به اسناد داخلی مثل سند بنیادین آموزش و پرورش در ایران توجه داشته باشم و نشان دهم که ضمن آمادگی برای تعامل با صاحبنظران در زمینه آموزش، خودمان هم سند‌های داخلی و محور حرکت داریم.

رئیسی تاکید کرد: نشستی با رهبران ادیان و رؤسای جمهوری برخی کشور‌ها و مقامات آن‌ها داشتم و نیز در نشست با مسئولان موسسات تحقیقاتی و پژوهشی آمریکا که در این مورد تلاش کردم اجازه نقد یا بررسی مواضع جمهوری اسلامی از سوی این افراد را داده باشم و پاسخ آنان را هم دادم و یک فضای فکری آزاد را برای بررسی مواضع خودمان داشتیم.

وی گفت: ما به توافق خوب و عادلانه کاملاً باور داریم و در دیدار با آقای مکرون این امر را مطرح کردیم که باید تضمین‌هایی به جمهوری اسلامی داده شود تا ما مثل گذشته شاهد بدعهدی نباشیم.

رییس جمهوری یادآور شد: من در این دیدار به آقای مکرون گفتم که چرا با سابقه تاریخی که دارید و این سابقه از آمریکا بسیار بیشتر است از این کشور پیروی می‌کنید؟ که ایشان می‌گفت ما موضع مستقل داریم، اما به هرحال به نکاتی در این زمینه اشاره کردیم و همچنین درباره روابط دو کشور و افزایش ابعاد آن نیز اشاره شد.

رییس جمهور با تاکید بر اینکه در نشست با رییس جمهور فرانسه موضوع حقوق بشر به صورت کلی بیان شد، اظهار داشت: به آقای مکرون موارد نقض حقوق بشر در غرب و اروپا و استاندارد‌های دوگانه آنان در موضوع حقوق بشر مورد تاکید قرار گرفت. من گفتم در بحث حقوق بشر در جایگاه مدعی هستیم.

رئیسی با بیان اینکه جمهوری اسلامی در آخرین متنی که برای مذاکرات ارائه کرده بر تضمین اعتمادآور تاکید داشته، اظهار کرد: همچنین بر موضوع پادمان هم اشاره داشته‌ایم تا آژانس انرژی اتمی از مسائل سیاسی فاصله بگیرد که آقای مکرون می‌گفت پادمان برای این بود که بگوید آژانس تحت تأثیر مسائل سیاسی نیست که من در پاسخ موارد متعددی را از نقض این امر به ایشان یادآوری کردم از جمله اینکه بار‌ها گزارش آژانس مبنی بر صلح آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ما بوده است.

وی افزود: رغبت بسیار زیادی برای فعالیت اقتصادی با ایران در کشور‌های مختلفی که با سران آن‌ها دیدار کردم وجود دارد و همگی آنان تاکید داشتند که برخلاف فضای تحریمی، ما دوست داریم با ایران همکاری کنیم. چه با مقامات همسایگان و چه با مقامات سایر کشور‌ها که دیدار داشتیم این موضوع مطرح بود و ما هم دوست داریم که با همه کشور‌های دنیا همکاری و تعامل داشته باشیم. البته کشور‌هایی که خودشان هم این آمادگی را برای تعامل داشته باشند.

رییس جمهوری با اشاره به نشان دادن تصویر شهید سلیمانی در مجمع عمومی سازمان ملل، اظهار کرد: این پیامی برای مظلومیت جمهوری اسلامی و ملت ایران و خواست ایران برای محاکمه عاملان تروریسم دولتی بوده است. اگر عوامل این ترور مجازات نشوند هرکس در دنیا می‌تواند هرکار تروریستی را صورت دهد.

رییس جمهور درباره فراخوان‌ها گفت: فراخوان‌های معاندین در نیویورک تردیدی در مخاطبان ما ایجاد نکرد بعد از سخنرانی در مجمع عمومی به صورت پیاده به محل استقرار برگشتیم؛ معلوم شد که کارشان مثل همیشه بی اثر و بی رمق است.

وی با اشاره به اینکه سوالاتی در حوزه انرژی هسته‌ای و مذاکرات در نشست‌ها با خبرنگاران آمریکایی مطرح شد، اظهار کرد: من در جلسه‌ای که با ایرانیان مقیم نیویورک داشتم هم یک خانم پزشک به پیشرفت‌هایی که طبق آمار‌ها و برخلاف تحریم‌ها وجود داشت اشاره کرد و شاید پانزده دقیقه در این زمینه گزارش داد. پس ما برخلاف تحریم‌ها توانستیم در حوزه‌های اقتصادی دچار توقف و ایستادگی نشویم.

وی افزود: توطئه‌ها علیه ما به خاطر این است که در حوزه اقتصادی متوقف نشدیم.

رئیس‌جمهوری تاکید کرد: این تحریم‌ها زحمت‌هایی برای ما ایجاد کرده است، اما ما را متوقف نکرده است و این موضوعی است که غرب هم آن را فهمیده است. ما هم سفره مردم را به مذاکرات گره نزدیم و کشور را معطل این موضوع نکردیم.

رئیسی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره موضوع مرحوم مهسا امینی اظهار کرد: من در سفر به سمرقند متوجه موضوع حادثه پیش آمده برای خانم امینی شدم و گفتم که وزارت کشور موضوع را پیگیری کند، اما وقتی که برگشتم خبر فوت ایشان را به من دادند که من با خانواده ایشان تماس گرفتم و ابزار همدردی کردم و گفتم این خبر نه برای من، که برای هر ایرانی متأثر کننده است و کسی نیست که متأثر نشود.

وی یادآور شد: در تماس تلفنی گفتم که حتماً این موضوع پیگیری می‌شود که اگر قصوری باشد حتماً پیگیری خواهد شد و خانواده مهسا امینی به من ابراز محبت کردند و گفتند قول شما برای پیگیری، قوت قلب است. همچنین در دولت و مجلس این موضوع پیگیری شد و پزشکی قانونی هم آن را پیگیری کرد. در این موضوع آنچه که وظیفه مدیریتی ما در دولت است این است که آن را پیگیری کنیم و من هم به عنوان یک مسئول قصدم در این قضیه شفافیت و اجرای عدالت است و منتظر هستیم که نظر قطعی از سوی پزشکی قانونی اعلام شود.

رئیس جمهوری تاکید کرد: برخی نهاد‌ها در زمینه علت فوت گزارش‌هایی داده‌اند، اما گزارش نهایی از سوی پزشکی قانونی هنوز اعلام نشده است و حتماً در این زمینه قوه قضاییه باید نظر حقوقی بدهد، اما ظرف چند روز آینده پزشکی قانونی نظر نهایی خود را اعلام خواهد کرد. شفافیت و عدالت در بحث خانم امینی را پیگیری خواهیم کرد.

رئیسی همچنین اظهار کرد: وقتی نسبت به روش اجرای قانون، پیشنهادات و انتقاداتی مطرح است؛ نظرم این است که ما نسبت به روش اجرای قانون یا نحوه اجرای یک تصمیم، نگاه‌ها و نظرات و دیدگاه‌های مختلف را بشنویم که هیچگونه اشکالی هم ندارد و نباید از آن وحشت داشت.

وی افزود: بیان کردن نظر و نقد غیر از اغتشاش است. باید زمینه هر گونه نقد و اعتراض را در دولت ایجاد کرد و دولت از آن حمایت می‌کند. آن چیزی که در جامعه به شدت به آن نیازمندیم وحدت و انسجام ملی است. نباید به دشمن اجازه داد وحدت و انسجام ملی را تضعیف کند. کشته سازی‌ها برای برهم زدن انسجام ملی ست.

رئیس جمهور گفت: راه برای بررسی روش اجرای قانون باز است، اما ارزش‌ها تغییر نمی‌کند. بحث و گفتگو اشکالی ندارد، اما دشمن می‌خواهد فوتبالیست را مقابل فوتبالیست، هنرمند را مقابل هنرمند و مردم را مقابل مردم قرار دهد.

در حال تکمیل...

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: ابراهیم رئیسی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۸
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
0
3
مرتیکه راجب کسب و کار 11 میلیون نفر که به خطر افتاده حرفی نزد؟
نادر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۷
0
3
این جفنگیات که میگی برای سال ۵۷ هم بود یا اون جا باید آتیش میزدید و اغتشاش می‌کردید؟؟!! دروغگوهای جنایتکار.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۷
0
1
در اقتصاد که گند زدی لااقل مملکت رو طالبانی نکن درد و بلای خاتمی تو سرت هم ارزانی بود هم آزادی البته اونم از قماش شما بود ولی لااقل شریفتر از شماها بود
ناشناس
|
United States of America
|
۰۶:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۷
0
2
تفاوت روساي كشورهاي توسعه يافته با كمتر توسعه يافته در آن است كه گروه اول با آمار و ارقام صحيح به مردم گزارش مي كنند اما گروه دوم فقط داستان مي بافند و اعبارتهاي " بايد بشود" ، "ارزشها" ، " وحدت" ، دولت قبلي" ، " مقصر" ، " دشمن " را به كار مي بندند و هيچ كدام از قول هاي آنان نيز عملي نمي شود .
ناشناس
|
United States of America
|
۰۶:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۷
0
1
تفاوت روساي كشورهاي توسعه يافته با كمتر توسعه يافته در آن است كه گروه اول با آمار و ارقام صحيح به مردم گزارش مي كنند اما گروه دوم فقط داستان مي بافند و اعبارتهاي " بايد بشود" ، "ارزشها" ، " وحدت" ، دولت قبلي" ، " مقصر" ، " دشمن " را به كار مي بندند و هيچ كدام از قول هاي آنان نيز عملي نمي شود .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۷
0
0
حالا چرا میخواهید هشتاد میلیون ایرانی یم دست کنید ؟اینکه خودش صدمدل چند دستگی میاره که تو همین اعتراضات آورده
آریو برزن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۷
0
2
ارزشهاتون که سهله خودتونم تغییر پیدا خواهید کرد!!!!
ناشناس
|
Romania
|
۰۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
0
1
حوصله خوندن اراجیفتو ندارم 5کلاسه
نظرات شما
پیشخوان