تاریخ انتشار: ۰۹:۵۴ - ۱۷ مهر ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

رونمایی قالیباف از مدل حکمرانی خوب در پسارئیسی؟

برخی سیاسیون و تحلیلگران خبر از تحرکات چراغ خاموش قالیباف و طیف همراهانش برای حضور در انتخابات ۱۴۰۴ می‌دهند. برخی اظهارنظر‌های او نیزدر همین راستا تفسیر می‌شود.

رونمایی قالیباف از مدل حکمرانی خوب در پسارئیسی؟
رویداد۲۴ «حکمرانی خوب» و «سوپرانقلابی ها» دو کلید واژه‌ای که مدتی است به تناوب در اظهارات قالیباف تکرار می‌شود و از نگاه تحلیلگران سیاسی، قالیباف معنادار و هدفمند درحال استفاده از این کلیدواژه هاست.

به گزارش قرن نو، اما منظور رئیس مجلس از سوپر انقلابی‌ها کیست و تاکیدش بر حکمرانی خوب تنها کنایه‌ای به دولت مستقر در پاستور است یا رونمایی کردن از برنامه هایش برای کاندیداتوری در انتخابات آتی؟

سوپر انقلابی‌ها صدای قالیباف را درآوردند

«بنا نیست ما تنبلی کنیم، دهانمان را باز کنیم، هر حرف نپخته‌ای را به زبان بیاوریم و اسم خودمان را بگذاریم انقلابی. به قول حضرت آقا، سوپرانقلابی. بعضی‌ها را نگاه می‌کنیم، هر چه نگاه می‌اندازیم که چه کرده؟ هیچ نکرده. ولی از همه هم طلبکار است. هر کسی هم که یک دیکته‌ای نوشته، ممکن است غلطی هم نوشته، ایراد می‌گیرد که «آقا چرا یک غلط داری؟». خب، تو که هیچ غلطی نکرده‌ای و عمر خودت را تباه کرده‌ای! حداقل تو حق نداری به اسم انقلاب حرف بزنی»

این جملات تند و تیز را چند ماه قبل محمدباقر قالیباف خطاب به مدعیان انقلابی‌تر بودن در جریان اصولگرا گفت، سوپرانقلابی‌هایی که این روز‌ها نیز در جریان تجمعات اعتراضی مردم دوباره فعال شده اند و تبدیل به بنزینی بر آتش خشم مردم شده اند.

قالیباف سوم مردادماه نیز در دهمین اجلاس رایزنان فرهنگی، نسبت‌به برخی رفتار‌های تند به اسم انقلابی‌گری انتقاد کرد و گفت: «انقلابی با حرف‌های مفت و تند و به تعبیر رهبر انقلاب با سوپرانقلابی‌ها، انقلابی نمی‌شود؛ امروز هرکسی کارآمدی دین را در جامعه به اثبات برساند، انقلابی است».


بیشتر بخوانید: نماینده ادوار مجلس: سخنان قالیباف شلیک به خودی است/ برخی مدیریت کلان را به لودگی کشیده‌اند


اما «سوپر انقلابی ها» کلید واژه‌ای نیست که یکباره از سوی قالیباف مطرح شده باشد. او طی سال‌های اخیر بار‌ها تلاش کرده پرده از چهره این طیف از اصولگرایان که مدعی انقلابی‌تر بودن هستند بردارد، خاصه آنکه خودش نیز بار‌ها و بار‌ها هدف تندروی‌ها و تیر‌های از کمان در رفته این طیف از اصولگرایان بوده است.

جبهه پایداری که سرآمد این طیف از اصولگرایان تندرو است نه تنها در انتخابات مجلس یازدهم که حتی بعد از تکیه زدن قالیباف به ریاست مجلس بار‌ها در مسیر حرکتی او مشکل تراشی کرده اند و با تکیه بر قدرت رأی خود در مجلس تا پای باج گرفتن از او برای دادن رأی به ریاستش نیز پیش رفته اند.

شاید همین رفتار‌ها نیز قالیباف را از این طیف از اصولگرایان به قول او سوپرانقلابی شاکی‌تر کرده است و گاه و بیگاه با کنایه از خطرات این طیف از اصولگرایان برای نظام سخن می‌گوید و به نوعی تلاش دارد که خط افتراق خود با پایداری‌ها را روز به روز بیشتر کند.

آخرین نمونه از این اختلاف در ماجرای اعتراضات اخیر بود که مواضع قالیباف نرم‌تر و آسیب شناسانه‌تر بود تا پایداری‌ها که بیشتر به سمت خشمگین کردن مردم و ریختن بنزین بر روی آتش پیش رفتند.

اما زمزمه‌های سیاسی در خلال همین اعتراضات و روز‌های شلوغ، حکایت از خیز برداشتن قالیباف برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری آینده دارد.

برخی سیاسیون و تحلیلگران خبر از تحرکات چراغ خاموش قالیباف و طیف همراهانش برای حضور در انتخابات ۱۴۰۴ می‌دهند. برخی اظهارنظر‌های او نیزدر همین راستا تفسیر می‌شود. مانند آنچه او درباره حکمرانی خوب چندین بار مطرح کرده است تا به نوعی از برنامه و نگاه خود در آینده‌ای که شاید ریاست جمهوری در اختیارش باشد رونمایی کند.

او اخیرا در افتتاحیه مجمع تشخیص مصلحت نظام در دوره جدید بازهم از این نوع حمکرانی روایت کرد و گفت؛ «اکنون بستری فراهم است که تحولی در حکمرانی خود برای اداره بهتر ایجاد کنیم. اگر می‌خواهیم بر جنگ شناختی دشمن غلبه کنیم باید ابتدا از درک‌های متفاوت از حکمرانی جلوگیری کنیم، زیرا همینجا بستری است که دشمن بر آن سوار می‌شود. ما اگر به این درک مشترک نرسیم بعید می‌دانم که بتوانیم هم افزایی ایجاد کنیم ولو با هم هماهنگ باشیم. از سویی نیازمندیم که در روش اجرا هم به توافق برسیم تا مدیران امین و قوی بخش اجرا با شجاعت تصمیم بگیرند. شکی ندارم اگر اینگونه حرکت کنیم، می‌توانیم بر مشکلات فایق آییم مخصوصا در حوزه اقتصادی.»

از نگاه تحلیلگران این اظهارات قالیباف به نوعی سیگنال به دولت رئیسی نیز هست تا نوع مدیریت اجرایی او و حکمرانی اش در دولت را زیر سوال ببرد خاصه با توجه به اعتراضات این روز‌ها که بنا بر برخی اظهارنظر‌ها ریشه در نارضایتی مردم از عملکرد دولت فعلی نیز دارد.

گویی قالیباف تلاش دارد در آب گل آلود شده این روزها، ماهی خود را صید کند.

منبع: قرن نو
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
0
4
رونمایی سیسمونی ترکیه پسا اعتراضات!!!
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان