تاریخ انتشار: ۱۴:۱۰ - ۲۸ مهر ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۷ نظر

علی مرادخانی مشهور به شیخ علی تهرانی درگذشت

علی مرادخانی مشهور به شیخ علی تهرانی شوهر خواهر آیت الله خامنه‌ای رهبر انقلاب درگذشت

شیخ علی تهرانی

رویداد۲۴ علی مرادخانی ارنگه معروف به شیخ علی تهرانی روحانی سرشناس ایرانی بود که از شاگردان شاگردان آیت‌الله طباطبایی بروجردی و آیت‌الله خمینی محسوب می‌شد. او در سال ۱۳۰۵ در تهران به دنیا آمد و در دوران قبل از انقلاب همراه با دیگر روحانیون در مبارزه با حکومت محمدرضا شاه پهلوی نقش داشت. شیخ علی تهرانی با سیده بدری خامنه‌ای تنها خواهر رهبر انقلاب ازدواج کرد. محمود مرادخانی فرزند بزرگ او هم‌اکنون مقیم فرانسه است.

اختلاف شیخ علی تهرانی با جمهوری اسلامی

تهرانی پس از پیروزی انقلاب به عنوان ریاست دادگاه انقلاب مشهدمنصوب شد. او مدتی هم ریاست دادگاه انقلاب اهواز بود و سال ۱۳۵۸ کاندیدای مجلس خبرگان قانون اساسی از مشهد شد. در جریان انتخابات ریاست جمهوری همان سال او از ابوالحسن بنی‌صدر حمایت کرد و حتی در نامه‌ای به آیت‌الله خمینی موضوع افغانی‌الاصل بودن جلال‌الدین فارسی کاندیدا‌ی اولین دوره ریاست جمهوری را مطرح کرد.

در مورد دیگر زمانی که آیت‌الله خامنه‌ای توسط امام خمینی به امامت جمعه تهران منصوب شد، شیخ علی تهرانی اعتراض شدیدی کرد. موضوع دیگر اختلاف در ماجرای دادگاه امیرانتظام بود که در ۱۵ فروردین ۱۳۶۰ در نامه‌ای خطاب به بنی صدر نسبت به روند دادگاه و محاکمه عباس امیرانتظام اعتراض کرده و خواستار دخالت بنی‌صدر در روند محاکمه شد.

بعد از برکناری بنی‌صدر، شیخ علی تهرانی دستگیر شد و در مشهد در حصر خانگی بود اما در ابتدای سال ۱۳۶۳ مخفیانه به عراق گریخت و در رادیویی که در عراق به زبان فارسی پخش می‌شد، علیه جمهوری اسلامی صحبت می‌کرد.

در خاطرات آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در تاریخ ۲۰ فروردین ۱۳۶۳ درباره فرار شیخ علی تهرانی چنین آمده است: «گزارش‌ها را آوردند، خواندم. آقا شیخ علی تهرانی [که در مشهد تحت نظر بوده] فرار کرده و به عراق پناهنده شده‌است. وی از طریق رادیو و تلویزیون عراق، علیه انقلاب اسلامی صحبت می‌کند و دشمنان، قضیه را بزرگ می‌کنند؛ شاگرد امام و شوهر خواهر رئیس‌جمهور و… است.»

شیخ علی تهرانی سال ۱۳۷۴ به ایران بازگشت و به ۲۰ سال زندان محکوم شد، ولی در سال ۱۳۸۴ آزاد شد. او در ایران به این متهم بود که با سازمان مجاهدین خلق ارتباط دارد. مخصوصا پس از حمایتش از «انجمن معلمان مسلمان» که تشکل هوادار سازمان مجاهدین خلق بودند، این اتهام شدیدتر شد. مهمتر اینکه برخی نظرات او در نشریه مجاهد روزنامه سازمان مجاهدین خلق منتشر می‌شد. فرار از حصر خانگی و پناهندگی به عراق نیز این اتهام را شدیدتر کرد؛ چه اینکه پس از فعالیت مخفیانه سازمان مجاهدین، آنها به عراق رفته بودند و در اردوگاهی به نام اردوگاه اشرف (به نام اشرف ربیعی همسر اول مسعود رجوی) علیه جمهوری اسلامی فعالیت می‌کردند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: مشاهیر ایران
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۷
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۸
3
5
با این تاریخچه درخشان که خودتون نوشتید بازهم می گیرد اتهام اون مرحوم هواداری از منافقین بوده؟
شماها دیگه نوبرید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۸
2
5
شیخی که به صدام پناه ببرد و رفیق منافقین شود ، نوبره
در هر شکل خدا بیامرزه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۸
0
3
بين رزمنده ها خيلي منفور بود و خودش هم در راديو عراق خيلي بددهن و بي ادب و بي منطق بود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۸
0
2
طفلک مانند اکثر همکیشان جوانمرگ شده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۸
0
2
خار چشم وابستگان خود بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۹
1
0
عجب عمرهایی دارند
ناشناس
|
Germany
|
۱۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
0
0
این بشر چه موجودی بوده مخالف پهلوی بوده .از بنی صدر خائن حمایت کرده .مخالف جمهوری اسلامی هم بوده .زمان جنگ توی زمین دشمن کشورمون بازی میکرده .الان هم زنش اعلام برائت از خامنه ای میکنه پدر با پهلوی مخالف بود و دخترش ستایشی در وصف فرح پهلوی مینویسه خدایا خودت یک نظری بکن
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان