تاریخ انتشار: ۱۵:۳۳ - ۳۰ مهر ۱۴۰۱

وزارت بهداشت: نیمی از افرادی که علائم سرماخوردگی دارند به آنفلوآنزا مبتلا هستند

مرکز مدیریت بیماری واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با صدور اطلاعیه‌ای به تاثیر مثبت پوشاندن دهان و بینی با ماسک بر کاهش ابتلا به آنفلوآنزا تاکید و اعلام کرد: حدود ۵۰ درصد افرادی که علائم سرماخوردگی دارند به این بیماری مبتلا هستند.

علائم ابتلا به آنفلوانزا

رویداد۲۴ در یک ماه اخیر موارد ابتلا به آنفلوآنزا در کشور افزایش چشمگیری داشته است و به نظر می رسد فصل شیوع این بیماری آغاز شده و روند مبتلایان صعودی است به طوری که در ماه‌های آینده موارد ابتلا بیشتر می‌شود.

البته شیوع آنفلوآنزا تنها مختص کشور ما نیست و در بسیاری از کشورها موارد ابتلا به این بیماری شیوع یافته است و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به‌ویژه استفاده از ماسک کمک بزرگی به حفاظت از ابتلا به آنفلوآنزا می‌کند.

به گفته برخی پزشکان، اکنون سطح ایمنی عموم جامعه به‌ویژه کودکان در برابر ابتلا به آنفلوآنزا و ویروس‌های تنفسی پایین آمده به همین دلیل، این افراد در معرض ابتلا به این بیماری هستند و در واقع در ماه‌های آینده طغیان این ویروس تنفسی را تجربه خواهیم کرد.

آنان بر این باورند که شدت بروز آنفلوآنزا در سال جاری وابسته به رعایت بهداشت فردی و دقیقا همان دستورالعمل‌هایی است که برای پیشگیری از ابتلا به کرونا استفاده می‌شود. حدود ۵۰ درصد نمونه‌هایی که علائم سرماخوردگی داشتند به این بیماری مبتلا بودند. اگر فردی علائم سرماخوردگی داشته باشد لازم است که فاصله ایمن با او رعایت شود و حتی خود فرد سعی کند دو تا سه روز در منزل استراحت کند تا از انتقال بیماری به سایرین پیشگیری شود.

مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز شنبه با صدور اطلاعیه‌ای بر تاثیر مثبت پوشاندن دهان و بینی با ماسک بر کاهش ابتلا به آنفلوآنزا تاکید کرد.

 این مرکز در راستای مراقبت و کنترل بیماری آنفلوانزا و سایر بیماری‌های واگیر شدید تنفسی و کاهش حساسیت عمومی نسبت به رعایت اصول بهداشت فردی و عمومی، ایجاد آمادگی‌های لازم با شروع فصل سرما را الزامی دانست و ۶ کار اساسی در کنترل و پیشگیری از انتقال و انتشار بیماری‌های تنفسی را موثر عنوان کرد.

پوشاندن دهان و بینی در هنگام سرفه یا عطسه، در صورت امکان استفاده از ماسک یکبار مصرف، شست و شوی مداوم و مکرر دست‌ها، نوشیدن آب و مایعات کافی و استراحت، استفاده از داروهای ضد ویروسی در صورتی که سیستم ایمنی آسیب پذیری داشته باشید و بنا به تشخیص و تجویز پزشک، عدم استفاده خودسرانه داروهای آنتی‌بیوتیک؛ (این داروها بر روی سرماخوردگی و آنفلوانزا و بیماری‌های ویروسی تاثیری ندارند)، پرهیز و عدم حضور در اماکن عمومی و تجمعات.

نیمی از افرادی که علائم سرماخوردگی دارند به آنفلوآنزا مبتلا هستند | تاثیر مثبت پوشاندن دهان و بینی با ماسک

مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در ادامه هفت راه اساسی برای جلوگیری از ابتلا به بیماری آنفلوانزا و سایر بیماری‌های واگیر شدید تنفسی را چنین عنوان کرد: دریافت واکسن سالیانه آنفلوانزا به‌ویژه اگر در گروه‌های حساس و آسیب‌پذیر و در معرض خطر قرار دارید، اجتناب و دوری از افرادی که مبتلا به بیماری(واگیر) هستند (رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پرهیز از تماس غیرضروری)، اجتناب و پرهیز از تماس دست‌ها (قبل از شستشو و ضد عفونی کردن آنها) با چشم‌ها، دهان و بینی زیرا ممکن است از این طریق عوامل بیماری‌زا وارد بدن شوند، تمیز کردن و گندزدایی مداوم و مکرر وسایل و سطوح مشترک در خانه به‌ویژه زمانی که فرد بیمار در خانه حضور دارد، شستشوی مداوم و مکرر دست‌ها (با آب و صابون یا استفاده از مواد ضدعفونی کننده)، تهویه مناسب و مطلوب هوای محل زندگی و اسکان، پرهیز از تماس بدون حفاظت با پرندگان و سایر حیوانات و به‌ویژه لاشه پرندگان و حیوانات تلف شده.

بر اساس اظهارات ابراهیم قادری رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در هفته گذشته،  علائم ابتلا به آنفلوآنزا در مقایسه با کرونا شدیدتر و پر سر و صدا است، فرد مبتلا به آنفلوآنزا در همان مراحل اولیه ابتلا دچار تب، گلودرد و سردرد به‌طور متوالی در چند روز می‌شود و حتی سرماخوردگی معمولا نسبت به این بیماری خفیف‌تر است.

علائم سرماخوردگی معمولاً در حدود ۷ تا ۱۰ روز برطرف می‌شود و به سرعت آنفلوآنزا بروز نمی‌کند. علائم آنفولانزا ممکن است دو هفته طول بکشد.

وی گفت: در صورت ابتلا به عفونت آنفلوانزا، یک روز قبل از بروز علائم آنفولانزا و پنج تا هفت روز پس از بیمار شدن، احتمال سرایت وجود دارد و مدت زمان سرایت در کودکان کم سن یا افراد با سیستم ایمنی ضعیف ممکن است طولانی‌تر باشد.  

قادری تاکید کرد، برای جلوگیری از انتقال ویروس آنفلوآنزا به سایر افراد باید دستورالعمل‌های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک در مکان‌های شلوغ، شستشوی مرتب دست‌ها با آب و صابون یا مواد ضدعفونی کننده که برای عدم ابتلا به کرونا وجود دارد، رعایت و مورد توجه قرار گیرد.

وی با تاکید بر اهمیت تزریق واکسن آنفلوآنزا برای گروه‌های خاص جامعه، اظهار داشت: ضرورت دارد افراد مسن بالاتر از ۶۵ سال، کودکان، زنان باردار و مبتلایان به بیماری‌های قلبی، ریوی، کلیوی و آسم، دیابت، نارسایی قلبی، بیماران دیالیزی، بیماران تحت شیمی درمانی و افراد با نقص ایمنی سریعتر واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند.

منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان