تاریخ انتشار: ۱۹:۲۲ - ۰۳ آبان ۱۴۰۱
محسنی بندپی، عضو کمیسون بهداشت مجلس:

علت کمبود دارو نارضایتی برخی از تولیدکنندگان دارو است

یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درخصوص علت کمبود و گرانی برخی از دارو‌ها می‌گوید که آنچه دو هفته پیش در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس مطرح شد این بود که عملا برخی از تولیدکنندگان دارو از عدم تعادل بین قیمت محصولات‌شان و قیمت تمام شده خودشان گله‌مند و اعلام کرده بودند که در شرایط فعلی با ۲۵ درصد ضرر دارند محصولات‌شان را تولید می‌کنند.

کمبود دارو

رویداد۲۴ محمدعلی محسنی بندپی در گفت و گو با «انتخاب» درخصوص علت گرانی و کمبود برخی داروهای ساده ایرانی، گفت: «اصل قضیه گرانی نه فقط در بحث دارو بلکه در کلیه مواردی که ما به تولید داخل می‌پردازیم، بایستی فرآیند تولید آن از صفر تا صد ارزیابی شود و پس از آن قیمت گذاری محصول به قیمت تمام شده به علاوه سودی که منطقی قابل قبولی که هر تولیدکننده برای خود و توسعه کارش در نظر می‌گیرد، لحاظ شود. آنچه دو هفته پیش در کمیسیون بهداشت و درمانمجلس مطرح شد این بود که عملا برخی از تولیدکنندگان دارو از عدم تعادل بین قیمت محصولات‌شان، که توسط معاون محترم سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت تعیین می‌شود و قیمت تمام شده خودشان گله‌مند و اعلام کرده بودند که در شرایط فعلی با 25 درصد ضرر دارند محصولات‌شان را تولید می‌کنند.»

وی ادامه داد: «این موضوع نه تنها برای دارو بلکه برای هر محصول دیگری اگر تولیدکننده بخواهد 25 درصد زیر قیمت تمام شده خودش محصولی را بفروشد ممکن است چند ماه دوام بیاورد ولی این صنعت قطعا محکوم به شکست است. در کمیسیون بهداشت و درمان، معاونت غذا و دارو موظف شد که دوباره فرآیند تولید داروهای مختلف، از جمله آنتی بیوتیک‌هایی که آن زمان خیلی بحث بود را بررسی و قیمت منطقی و مناسب را اعلام کند تا برای تولیدکننده‌ها هم صرف داشته باشد. حال ممکن است در این مسیر قیمت برخی اقلام دارویی افزایش پیدا کند اما افزایش قیمت دارو الزاما برابر با فشار بیشتر دارو بر مردم نیست. قرار است هماهنگی شود و سازمان‌های بیمه‌گر بتوانند پوشش‌های بیشتری را برای داروها پیدا کنند.»

محسنی بندپی درخصوص کمبود داروها، اظهار کرد: «وقتی تولید صرف نکند دیگر تولید انبوه نخواهیم داشت و خیلی از خط‌های تولید هم کندتر کار می‌کند.»

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درمورد اینکه آیا احتکار دارو می‌تواند علت کمبود باشد، گفت: «تولید کاهش پیدا کرده اما بعید می‌دانم تولیدکننده‌هایی که در کمیسیون تشریف داشتند، احتکار کنند. اگر احتکار کنندبرایشان گران‌تر تمام می‌شود چون هم متخلف شناخته می‌شوند، هم داروها تاریخ انقضا دارند و هم سازمان غذا و دارو به طور جدی نظارت می‌کند.»


بیشتر بخوانید:  اسامی ۱۱۹ قلم داروی پرمصرف بدون نسخه که بیمه شدند


محسنی بندپی ضمن اشاره به اینکه علت کمبود سرم هم به دلیل عدم تعادل هزینه تولید و قیمت آن است، عنوان کرد: «گرچه معاون سازمان غذا و دارو اعلام کرده بود که تحت هیچ شرایطی کمبود سرم نداریم ولی برای سرم هم بحث هزینه تولیدشان مطرح بود. کمیسیون بهداشت، معاونت سازمان غذا و دارو را موظف کرده بود که بررسی مجددی انجام دهند تا بهانه از دست تولیدکننده هم گرفته شود.»

این نماینده مجلس همچنین درباره احتمال استیضاح وزیر بهداشت، تصریح کرد: «آنقدری که الان استیضاح وزیر صمت جدی است، استیضاح بقیه وزرا جدی نیست. گرچه گروه‌های مختلفی از نمایندگان به دلیل نارضایتی‌هایی که از برخی وزرا داشتند شروع به جمع کردن امضا کردند ولی عملا آنچه بیشتر جدی و داغ است، بحث استیضاح آقای فاطمی امین است.»

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان