تاریخ انتشار: ۱۰:۴۳ - ۲۴ آبان ۱۳۹۵
واشنگتن‌پست مطرح کرد

دو آزمون فوری سیاست خارجی ترامپ

دولت ترامپ به 100 سال رهبری جهانی آمریکا که در سال 1918 آغاز شد، پایان خواهد داد، از اتحاد با ناتو پا پس خواهد کشید، اوراسیا را به روسیه واگذار خواهد کرد و اقیانوس آرام را به چین، درعین‌حال رژیم‌های استبدادی و پوپولیست را علیرغم مهاجرت و جهانی‌شدن، به بهترین دوستان آمریکا تبدیل خواهد کرد.
رویداد۲۴- دولت ترامپ به 100 سال رهبری جهانی آمریکا که در سال 1918 آغاز شد، پایان خواهد داد، از اتحاد با ناتو پا پس خواهد کشید، اوراسیا را به روسیه واگذار خواهد کرد و اقیانوس آرام را به چین، درعین‌حال رژیم‌های استبدادی و پوپولیست را علیرغم مهاجرت و جهانی‌شدن، به بهترین دوستان آمریکا تبدیل خواهد کرد.

به گزارش رویداد۲۴به نقل از واشنگتن‌پست، یا پس از خراش و ضربه، سیاست خارجی‌اش به‌آرامی به شکل گستاخانه‌ای از سیاست خارجی اوباما تبدیل خواهد شد؛ در عین تلاش برای خارج کردن آمریکا از خاورمیانه، تروریست‌ها را بمباران خواهد کرد؛ مذاکرات با روسیه و چین را با مقاومت علیه تجاوزات شان در هم خواهد آمیخت؛ و متحدان اروپایی و آسیایی را در مورد هزینه دفاعی ناکافی مورد سرزنش قرار خواهد داد. این دولت حقوق بشر را بی‌اهمیت جلوه خواهد داد و حتی ممکن است به دنبال توافق با رژیم‌های سرکشی چون کره شمالی باشد.

طی یک هفته گذشته هردوی این پیش‌بینی‌ها در واشنگتن به گوش می‌رسد و برخی مواقع از سوی یک منبع مشترک و دلیل ساده آن این است که هیچ‌کس ازجمله خود دونالد ترامپ نمی‌داند که وی در امور خارجه چه خواهد کرد. نگرانی اینجا است که او جهان را بیش‌ازپیش به سمت آشوب و شروع یک جنگ تجاری جهانی یا شاید یک جنگ واقعی سوق دهد. امید می‌رود که با توجه به وعده‌های بیرون از دولت در مورد اینکه مشاوران عاقل، بوروکراسی و کنگره باعث تغییرات جدی خواهند شد.

شاید برای مدتی هیچ‌چیز معلوم نباشد. اما دو آزمون بزرگ به ما نشان خواهد داد که ترامپ به کدام سمت می‌رود؛ اولین آزمون خیلی زود از راه می‌رسد: انتصاب‌ها. کسانی که می‌گویند ترامپ مهار خواهد شد امیدوارند او مقامات ارشد حوزه امنیت ملی را با عقلانیت انتخابت کند: سناتور باب کروکر؛ مشاور امنیت ملی سابق استفان هادلی؛ دیوید پترائوس. برای رسیدن به چنین نتیجه‌ای آن‌ها باید بر تمایل شدید وی برای انتصاب دوستان غیرعادی مانند نیوت گینگریچ، رودی جولیانی یا ژنرال بازنشسته مایکل فلین غلبه کنند.

شاید گینگریج گزینه جدی نباشد چراکه خود به خبرنگاران گفته تمایلی به گرفتن سمت وزیر خارجه ندارد. اما جولیانی که گفته می‌شود خواهان این پست است، در امور خارجی نادان است. فلین هم که یک‌بار در سفر خود به مسکو سر میز ناهار کنار ولادیمیر پوتین نشسته بود، به نظر دست‌نشانده روسیه می‌آید.

انتصاب مقامات ارشد اهمیت دارد چراکه مشخص می‌کند حرفه‌ای‌های سیاست خارجی در حزب جمهوری‌خواه به دولت جدید می‌پیوندند یا از آن اجتناب می‌کنند. 

آزمون بزرگ دیگر، چگونگی رسیدگی ترامپ به مسئله پوتین است. این رئیس‌جمهور تازه انتخاب شده در طول مبارزات انتخاباتی خود از رهبر روسیه دفاع کرد. آیا ترامپ واقعاً قدرت پوتین را تحسین می‌کند یا آیا خود را به دلیل هک ایمیل‌های دموکرات‌ها و سرمایه‌گذاری روس‌ها در تجارت او، خود را مدیون می‌داند؟

در سوریه، همراهی با روسیه خیلی سریع متحدان سنی آمریکا ازجمله عربستان و اردن را هم‌تراز می‌کند. ترامپ برخی از متحدان آمریکا را مسخره گرفته اما اگر می‌خواهد داعش را شکست دهد، به کمک آن‌ها نیاز خواهد داشت. 


نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان