تاریخ انتشار: ۰۸:۲۴ - ۲۹ دی ۱۳۹۴
قوام شهیدی در گفت‎وگو با رویداد 24:

در پسابرجام باید از سرمایه های ایرانیان خارج از کشور بهره بگیریم

دبیر کل شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور تاکید می کند که ملموس شدن لغو تحریم ها مستلزم تعاملات بیشتر ایران...
رویداد 24- دبیر کل شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور تاکید می کند که ملموس شدن لغو تحریم ها مستلزم تعاملات بیشتر ایران با جهان فرامرزی است و در این راستا می توان از سرمایه و توانمندی ایرانیان خارج از کشور نیز بهره برد.

سیدجواد قوام شهیدی با بیان این مطلب در گفت و گو با رویداد24 درباره اجرای برجام و آثار و پیامدهای آن گفت: اجرای برجام یک گشایش چندوجهی در بخش های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و به خصوص اقتصادی کشور ایجاد می کند و باز شدن درهای تجارت و صادرات و واردات می تواند عامل کمک کننده به یک حرکت جدید برای جهش در اقتصاد کشور باشد.

با شروع روند لغو تحریم ها بازار ایران به روی جهان گشوده شده و حال سرمایه گذاران خارجی می توانند بدون ترس از نقض تحریم های بین المللی و یک جانبه برخی کشورها وارد ایران شوند و ضمن بهره برداری از بازار هفتاد میلیونی ایران با آوردن سرمایه های خود به داخل کشور به پیشرفت تکنولوژیک جمهوری اسلامی نیز کمک کنند. شهیدی در اینباره گفت: طبیعتا باید ظرفیت سازی لازم در این جهت انجام شود تا با تحولات پسابرجام بتوانیم اقتصاد خود را در جهتی که انتظار می رود، سامان دهیم. طبیعی است که این آماده سازی و بسترسازی باید در تمام عرصه ها صورت بگیرد.

وی در خصوص بحث سرمایه گذاری خارجی در ایران با اشاره به اینکه این مسئله الزماتی با خود دارد گفت: یکی از این الزامات تضامین لازم برای اصل و سود سرمایه است که طبیعتا باید آنچه که در دیگر کشورهای سرمایه پذیر اعمال شده و موفقیت آمیز بوده مورد مطالعه تطبیقی قرار گیرد؛ از آنجا که این مطالعات صورت گرفته، لازم است قوانین در این راستا اصلاح شوند تا اطمینان سرمایه گذار خارجی برای وارد کردن سرمایه خود به ایران جلب شود. البته قوانین و مقررات اشکالات جدی ندارند  اما اشکلات در بخش اجرا باید در دوران پسابرجام حل شود.

شهیدی با اشاره به اینکه موضوع مهم دیگر بحث اطمینان و اعتماد دوطرفه است که این اعتماد باید در فضای کسب و کار برای سرمایه گذار خارجی ایجاد شود، گفت: در دولت تدبیر و نیز نهایت تلاش صورت گرفته تا فضای کسب و کار به سمتی برده شود که برای همه رغبت به سرمایه گذاری ایجاد شود. بنابراین زمینه ها و مقدمات کار فراهم است اما در فرآیند اجرا و در طول پروسه سرمایه گذاری خارجی باید اصلاحاتی همراه با اجرا مورد توجه قرار بگیرد.

تحریم های بین المللی در حالی لغو می شود که اقتصاد ایران به واسطه سوءمدیریت و فشار تحریم ها در وضعیت مطلوبی نیست. از همین رو است که بسیاری از تحلیل گران داخلی و خارجی تاکید می کنند رفع تحریم ها به آینده ای نزدیک تاثیرات ملموسی بر معیشت مردم نخواهد داشت.

دبیر کل شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور در تشریح این دیدگاه گفت: روندی که گفته می شود بر اساس آن 390 تا 400 هزار میلیارد تومان بدهی به دولت یازدهم ارث رسیده، رقمی بی سابقه در تاریخ کشور است و هر اقتصادی را می تواند با چالش های چندبعدی و چندگانه ای مواجه کند. لذا انتظار اینکه تمام مشکلات یک شبه حل شود و رفع تحریم ها تاثیری مستقیم بر معیشت مردم داشته باشد، خارج از چارچوب به نظر می رسد.

وی در ادامه افزود: اما اینکه در آینده شاهد تغییر و تحول جدی در معیشت مردم باشیم، به هیچ وجه قابل شک و تردید نیست. البته این امر به میزان تعاملات ما با جهان فرامرزی بستگی دارد.

شهیدی تاکید کرد: اینکه در ورای مرزها چطور می توانیم برای پیشبرد اقتصاد کشور ایفای نقش کنیم و بتوانیم از توانمندی و سرمایه های ایرانیان خارج از کشور برای یک حرکت جهشی در اقتصاد بهره گیری کنیم، اهمیت دارد. این مسئله زمانبر است اما به نظر می رسد که شتابی بیش از حد انتظار را در اقتصاد کشور شاهد باشیم.

برچسب ها: سرمایه گذاری
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان