تاریخ انتشار: ۱۱:۴۲ - ۰۸ آذر ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

رابطه امنیتی ایران و قطر در جام جهانی ۲۰۲۲ چگونه است؟

آنگونه که مقامات جمهوری اسلامی باور دارند، شرایط ورزشگاه‌های قطر را کنترل کرده‌اند؛ یعنی این صورت مسئله که «هزاران ایرانی برای تماشای بازی‌ها به قطر بروند و تورهایی تفریحی بین دو کشور برگزار شود»، تبدیل به این شد که «به جای تماشاگران و هواداران و حتی خبرنگاران ورزشی، نیروهای امنیتی و سیاسی و بسیج به قطر بروند.»

جیمی جامپ جام جهانی قطر

رویداد۲۴ رایان حسینی: روزی که قرعه برگزاری جام جهانی به قطر خورد، تصور ایرانیان این بودکه این‌بار بدون دردسر و با هزینه کم می‌توانند جام جهانی را از نزدیک ببینند؛ چه اینکه دست‌کم این قابلیت برای مردم ایران وجود داشت که بلیت بازی را تهیه می‌کنند و حتی می‌توانند برای خواب مثلا در کیش هتل بگیرند و برای بازی به قطر بروند و تا این حد شرایط فراهم به نظر می‌رسید. ا اینهمه کسی تصور نمی‌کرد که در ایران اعتراضاتی رخ دهد که جام جهانی را هم تحت الشعاع قرار دهد و سیاستگذاران ایران به دنبال راهی باشند که جمعیت کمتری از ایران در قطر حاضر شود؛ مبادا جو ورزشگاه‌ها تحت تاثیر آنها قرار بگیرد.

جمهوری اسلامی البته شانس بزرگی داشت؛ اینکه رابطه قطر با آنها بسیار مناسب است و معلوم نبود اگر به جای قطر، عربستان سعودی یا امارات میزبان این تورنمنت بودند، چه اتفاقی رخ می‌داد!

بخشی از تصمیم جمهوری اسلامی برای حل مشکل این بود که تیمی عظیم از نیروهای ارزشی را به قطر بفرستد تا جو ورزشگاه‌ها در اختیار آنها باشد؛ چنانچه این تصمیم عملی هم شد و خیلی از نیروهای ارزشی به قطر رفتند تا هم از جو ورزشگاه توییت بزنند، هم تشویق کنند. به این ترتیب در حالیکه خبرنگاران ورزشی از سفر به قطر باز مانده بودند، چهره‌های سیاسی رسانه راهی قطر شدند؛ از جمله مصطفی وثوق‌کیا از اصولگرایان فعال در حوزه فرهنگ، امیرحسین ثابتی مجری برنامه جهان‌آرا، محمدرضا شهبازی مجری برنامه طنز پاورقی، مهدی خانعلی‌زاده مجری برنامه سیاسی بدون توقف، حسین دارابی کارگردان اصولگرا، دانیال معمار سردبیر روزنامه همشهری در دوره زاکانی، علی رجبی مجری و برنامه‌ساز سیاسی. در این میان نیروهای ارزشی وزارتخانه‌ها هم به قطر فرستاده شدند که در یک مورد همچون ماجرای «بیکاز» فرح عبدی به جوک سال تبدیل شد!

اقدام دیگر که البته با هماهنگی دولت قطر انجام شد، جلوگیری از ورود افراد دردساز برای برای جمهوری اسلامی بود؛ چنانچه بر پایه همان هماهنگی جلوی ورود کلیه خبرنگاران ایران اینترنشنال به قطر گرفته شد یا به کسانی که با پرچم یا نوشته و شعارهای اعتراضی ضد جمهوری اسلامی به ورزشگاه می‌رفتند، اجازه ورود داده نمی‌شد یا باید شعار خود را پاک می‌کردند.

به گزارش رویداد۲۴ موضوع مقابله با معترضان در یک فایل صوتی که توسط یکی از سرداران سپاه افشا شده، مطرح شده است. در آن فایل صوتی سردار قاسم قریشی جانشین رئیس بسیج می‌گوید «ایران یک لیست کامل از تمام مسافران قطر دریافت کرده است»؛ لیستی که مقامات قطر برای بررسی سوابق مسافران ایرانی به کشور، در اختیار مقامات جمهوری اسلامی قرار داده است و به گفته سردار قریشی «قطر به ما این قول را داده است که افرادی را که ما اسم آن‌ها را می‌دهیم که وجودشان آنجا مضر است را راه ندهند.»

در همان فایل صوتی سردار قریشی می‌گوید: «مقامات قطر گفته‌اند حتی اگر داخل استادیوم هم شما (ایرانی‌ها) بگویید چه پرچمی وارد بشود یا چه علامتی وارد شود ما همکاری می‌کنیم. حالا اینکه چقدر عمل کنند باید در صحنه دید.»

البته ظاهرا این ایده محقق شده است؛ چنانکه از یک سو حمید سجادی وزیر ورزش ایران اعلام کرد در جریان جام جهانی ۲۰۲۲ جو ورزشگاه‌های قطر را از ورزشگاه‌های ایران بهتر کنترل کردیم و از سوی دیگر ابراهیم رئیسی از عملکرد امیر قطر در جریان جام جهانی تشکر کرد.

روز گذشته روزنامه جورزالیم پست در گزارشی نوشت که میان دولت ایران و قطر هماهنگی‌هایی انجام شده است؛ از جمله اینکه قطر موافقت کرده هرگونه نماد ضدحکومت ایران همچون نمادهایی با شعار «زن زندگی آزادی» و «پرچم پیشین ایران با عنوان پرچم شیر و خورشید» و «شعارهای مربوط به زنان» را در آن کشور را ممنوع کند.


بیشتر بخوانید: الجزیره برخورد با هواداران معترض در بازی ایران و ولز را تایید کرد


جورزالیم پست همچنین در گزارش خود به ماجرای هک خبرگزاری فارس اشاره کرده و به نقل از سخنان سردار قریشی گفته «در لیستی که قطر در اختیار ایران قرار داده، نام ۵۰۰ شخصیت مخالف ایران دیده می‌شود.»

قطر رابطه مناسبی با ایران دارد و این دو کشور از دیرباز از نظر دینی و همجواری، روابط دوستانه‌ای داشته‌اند و روابط بازرگانی بین ایران و قطر همیشه برقرار بوده‌است. به همین دلیل جمهوری اسلامی و قطر همواره تلاش کرده‌اند روابط اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی خود را با یکدیگر حفظ کنند که مهمترین نمود آن را در جام جهانی قطر می‌توان دید. با این حال در برخی موارد هم اختیار از دست قطر خارج بود؛ چنانچه حضور یک جیمی جامپ در مسابقه پرتغال و اروگوئه که اتفاقا علیرضا فغانی هم داور بود، بسیار بازتاب داشت.

جیمی جامپی که وارد زمین مسابقه شده بود، لباسی با شعار «احترام برای زن ایرانی» و شعاری درباره جنگ اوکراین پوشیده بود که در رسانه‌های غربی بازتاب زیادی داشت یا در موارد دیگر زنانی با شعارهای مهسا امینی حضور داشتند که آنهم بازتاب داشت.

تا این لحظه آنگونه که مقامات جمهوری اسلامی باور دارند، شرایط ورزشگاه‌های قطر را با کمک دولت این کشور کنترل کرده است؛ یعنی این صورت مسئله که «هزاران ایرانی برای تماشای بازی‌ها به قطر بروند و تورهایی تفریحی با کشتی‌های سیاحتی بین دو کشور برگزار شود»، تبدیل به کنترل حضور ایرانیان شد؛ به این نحو که هر چقدر ایرانی کمتری به قطر برود، بهتر است! و به جای تماشاگران و هواداران و حتی خبرنگاران ورزشی، نیروهای امنیتی و سیاسی و بسیج به قطر بروند. در حقیقت این عملکرد را موفقیت در قطر می‌دانند!

این موفقیت البته هزینه گزافی روی دوش مردم ایران انداخته است. سایت فراز در گزارشی نوشته «تعدادی از حاضرین در دوحه توسط دیگر سازمان‌ها و نهاد‌های دولتی به قطر اعزام شده‌اند که به گفته برخی روزنامه‌نگاران، تعدادشان به ۳۵۰ نفر می‌رسد. حداقل هزینه سفر ۱۰ روزه قطر، حدود ۴هزار دلار است؛ یعنی یک میلیون و ۸۰۰ هزار دلار هزینه از سفره مردم برای ارسال فعالان رسانه‌ای به قطر برای تولید محتوایی که هرچه باشد، حتی به پوشش اخبار رقابت‌های جام‌جهانی نزدیک هم نیست.»

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۱
Z
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
8
5
چرا اینقدر شما حرفای خنده دار میزنید؟!!خوده شما میگید سیصد نفر رفتن تو ورزشگاه کمه کمش ده هزارنفر بود همش رو جمهوری اسلامی فرستاذه!!؟؟دنبال چی هستین شما ی لحظه فکر کردم سایت اینتزنشنال اومدم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
اسمت به میاد ضد مردم
امیرعلی
|
Poland
|
۱۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
3
9
متاسفانه معنی ملیت در جمهوری اسلامی مفهوم تعریف شده و مشخصی نیست، چند روز پیش در بازی اول تیم ملی ، طرفداران نظام در همین سایت شما چقدر فحش به تیم دادند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
معنی بقیه چیزها هم معلوم نیست مثل دین واسلام !
امید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
2
12
به به! چه معامله شیرینی! اونا منابع گازی مشترک رو دارن جارو میکنن و در عوض صدای اعتراض ایرانیان رو خاموش میکنن.
حسین اراکی جمالو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
1
3
ایران با ظرافت ظریف تهدید احمقانه شورای همکاری خلیج فارس علیه قطر رابه فرصت تبدیلید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
1
0
همه ی حرفا به کنار، اینکه ب ای آوردن دلیل به جورازلم پست استناد کردید خیلی خنده داره
ناشناس
|
Iraq
|
۱۷:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
5
0
رابطه سیاسی ایران و قطر از زمان تحریم و محاصره قطر اقتصادی و سیاسی توسط اعراب خلیج فارس عربستان امارات و بحرین و کویت بهتر شد و کمک هایی که ایران و ترکیه در همه زمینه ها به این کشور کردن و نقشه های این چهار کشور رو برای قطر ایران خنثی کرد حالا یکی تو این عرب ها شیخ نشین های خلیج فارس با ایرانی ها خوبه تو ناراحتی رویداد ۲۴ بی خیال بابا
جواد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
0
4
خوبه از اونور میخورن از ما از اینورم خاموش میکنن صدای ملتو
محمدمعصومی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
0
0
زمین سوخته
جاده جهنم
و
زمین سبز
راه بهشت
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
1
0
سلام، شبکه خبری ایران اینترنشنال، یک رسانه ضد ایرانی است، یعنی اینکه بیشتر ضد مردم ایران است ؛ این شبکه دشمن ملت ایران است نه دوست ودلسوز معترضان و بقیه مردم!
آیا حمایت این شبکه ماهواره ای وابسته به رژیم عربستان سعودی، از ایجاد جنگ داخلی در کشور ایران، تجزیه طلبی، افزایش خشونت و آتش افروزی در ایران، و همچنین تفرقه اندازی در بین قشرها و قومیت های مختلف مردم ایران، شادی و خوشحالی از باخت تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی و پوشش دادن شادی کردن عده ای از افراد احمق و نا آگاه در بعضی از خیابان های بعضی از شهرهای کشور از باخت تیم فوتبال و حذف آن از بازی های جام جهانی قطر، به معنی حمایت از معترضان است ⁉️و آیا اقدامات تفرقه افکانه این رسانه ضد ایرانی، به معنای دوستی با مردم ایران و همدردی با آن ها در مورد اتفاقات تلخ اخیر ، است یا نه دشمنی با آن ها؟؟! بنظرم بهتر است این رسانه خبری که دشمن مردم ایران است و فقط بدنبال خشونت طلبی در ایران است، نامش را به شبکه سعودی تروریست- اینترنشنال تغییر دهد! البته یه نکته ای هم بگم من به اغلب سیاست ها و اقدامات حکومت جمهوری اسلامی هم انتقاد دارم و مخالف رفتارهای خشونت آمیز و برخورد خشن برخی نیروهای امنیتی وانتظامی با معترضان هستم و همچنین مخالف اقدامات اشتباه و مدیریت غلط مسئولان این دولت هستم.
والسلام ختم کلام
نظرات شما
پیشخوان