تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۲۶ آبان ۱۳۹۵

سخنگوی پیشین وزارت خارجه: ترامپ از اشتباهات اوباما درس بگیرد

سید محمد علی حسینی سخنگوی اسبق وزارت خارجه کشورمان در یاداشتی برای روزنامه جام جم نوشت:
رویداد۲۴- سید محمد علی حسینی سخنگوی اسبق وزارت خارجه کشورمان در یاداشتی برای روزنامه جام جم نوشت:

ائتلاف آمریکایی ـ سعودی را که با نسل‌کشی و ارتکاب جرایم بی‌شمار علیه مردم محروم و مظلوم یمن همراه بوده و سخت‌ترین شرایط زندگی را براین مردم مقاوم و ستمدیده تحمیل کرده، می‌توان یکی از زشت‌ترین و ضدانسانی‌ترین رفتارهای آقای اوباما در پرونده کاری او و نقض‌های وحشتناک حقوق بشری دولت وی دانست.

درحالی که افکار عمومی دنیا و همچنین، دولت‌ها و نهادهای سیاسی بین‌المللی در نقاط مختلف جهان، متوجه نتایج انتخابات آمریکا و تبعات و پیامدهای آن بر موضوعات مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی هستند، مردم یمن هرروزه شاهد افزایش تعداد قربانیان و تخریب بیشتر زیرساخت‌ها و مدارس و بیمارستان‌ها می‌باشند.

جهتگیری‌ اخیر سیاسی آقای اوباما در غرب آسیا نشان می‌دهد، وی بنا ندارد در هفته‌های پایانی اقامت خود در کاخ سفید نیز پرونده این کشتار و تجاوز ویرانگر و وحشیانه را ببندد و رژیم تکفیری وهابی عربستان را از ادامه آن بازدارد.

پرونده مفتوح دیگر دولت دموکرات آقای اوباما در این منطقه، مربوط به گروه‌های تکفیری‌ ـ تروریستی همچون داعش است که شکست‌های دنباله‌داری را در سوریه و عراق تجربه می‌کنند.

این گروه‌ها اخیرا به استفاده از سلاح‌های شیمیایی دریافتی از حامیان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای خود روی آورده‌اند جنایتی که در سایه سکوت و چشم‌پوشی سازمان ملل و برخی کشورها و سازمان‌های مدعی حقوق بشر غربی روی می‌دهد؛ همان‌ها که وقتی گروه‌های تروریستی، تحت فشار و محاصره قرار می‌گیرند، سریعا دست به کار شده، با هیاهوی رسانه‌ای و تبلیغاتی و گرفتن ژست‌های بشردوستانه، خواستار آتش‌بس‌، امدادرسانی و باز کردن راه فراری برای تروریست‌ها می‌شوند.

آقای ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا، کار سختی را در قبال پرونده‌های متنوع و مفتوح حوزه سیاست خارجی بویژه در قبال دو پرونده مزبور ـ که کمترین اعتماد و اعتباری برای واشنگتن باقی نگذارده ـ پیش‌رو دارد.

او اگر براستی مدعی بازگرداندن حیثیت آمریکاست، باید با واقع‌بینی و پرهیز از اشتباهات محاسباتی‌، راه‌حلی منطقی برای مختومه کردن این پرونده‌ها بیابد.

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان