تاریخ انتشار: ۰۰:۰۱ - ۰۱ دی ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱۹ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

ترکیب سفارت‌نوردان و شعارنویسان در شهرداری تهران/ هزینه سیاسی تخریب سفارت‌های خارجی با کیست؟

بالا رفتن از دیوار و شعارنویسی روی دیوار سفارت هنر نیروهای ارزشی است که سنت دیرینه‌ای از ابتدای انقلاب تا کنون است. اگر بار پیش حامیان قالیباف از دیوار سفارت بالا می‌رفتند، این بار نیروهای علیرضا زاکانی از تخریب دیوارهای سفارت حمایت می‌کنند.

سفارت انگلستان در تهران

رویداد۲۴ لیلا فرهادی: اگر این روز‌ها در تهران گشت کوتاهی زده باشید، به سادگی با مدیریت شلخته شهرداری برای پاک کردن شعارنوشت‌های دیواری آشنا خواهید شد. کلاژ‌های سفید رنگ روی دیوار‌های آجری، سیمانی و گرانیتی خانه‌های پایتخت خودنمایی می‌کند و بعد از ساختمان‌های دراز و کوتاه زشت، به دومین اثر هنری سازمان زیباسازی شهر تهران بدل شده است.

ماموران شهرداری شبانه‌روز در حال رنگ پاشیدن روی شعار‌های اعتراضی مردم در سه ماهه گذشته‌اند و ظاهرا انرژی قابل توجهی هم برای این پروژه در نظر گرفته شده است. یک تماس کوتاه با سامانه ۱۳۷ شهرداری و ثبت تلفنی درخواست پاک کردن شعار، در کوتاه‌ترین زمان و بدون طی مراحل پیچیده بروکراتیک شما را به سرمنزل مقصود می‌رساند اما ظاهرا استاندارد دوگانه، ویژگی جدایی‌ناپذیر نظام اجرایی کشور است؛ «شعار‌ها را باید پاک کرد، اما نه هر شعاری و نه از روی هر دیواری!»

هفته گذشته «سایمون شرکلیف» سفیر بریتانیا در تهران تصویری از خودش با کلاه بابانوئل منتشر کرد و در توییتی از چند کشور خارجی و همچنین مردم رهگذری که در پاک کردن شعار‌ها از روی دیوار‌های سفارت این کشور در تهران همکاری کردند، قدردانی کرد. پیش از آن خود شرکلیف تصویری را منتشر کرده بود که نشان می‌داد شعار‌هایی علیه بریتانیا روی دیوار و در ورودی سفارت این کشور در تهران نوشته شده است.

اگرچه با کمک برخی عابران دیوارهای سفارتخانه پاک شد، اما طولی نکشید که دیوار سفارت بار دیگر به محلی برای شعارنویسی علیه انگلیس تبدیل شد. همزمان شهرداری تهران با حمایت علنی از شعارنویسی روی دیوار سفارت بریتانیا در تهران، بنر‌هایی را اطراف این سفارت‌خانه نصب کرد که روی آن نوشته شده «ننگ با رنگ پاک نمی‌شود»

اما این پایان ماجرای شعارنویسی علیه انگلیس روی دیوار‌های سفارت نبود. روز سه شنبه دیوار باغ قلهک که بیش از یک سده است که در اختیار دولت بریتانیا قرار گرفته، قربانی شعار‌های مرگ بر انگلیس شد.

سفارت انگلستان

ریچارد شرکلیف سفیر انگلستان در ایران

سفارت بریتانیا در تهران

بنر شهرداری تهران برای دیوارنویسی روی سفارت انگلستان


بیشتر بخوانید: ماجراجویی‌های میلیاردی با جیب مردم!/ روایتی از غرامت تخریب تابلو‌های قیمتی سفارت انگلیس در تهران +تصاویر


ماه گذشته شهرداری تهران از افزایش شش هزار درصدی درخواست «دیوار پاک‌کنی» از این سازمان خبر داد. این درخواست‌ها در سامانه ۱۳۷ شهرداری تهران ثبت شده است. بنا به برخی گزارش‌ها این درخواست‌ها تنها مربوط به مهر ۱۴۰۱ بوده است. رویداد۲۴ با سامانه ۱۳۷ شهرداری تهران تماس گرفته و درخواست پاک کردن شعار‌های روی دیوار خیابان شریعتی را ثبت کرده است. ساعاتی پس از تماس اولیه و ثبت درخواست، اپراتور مسئول با خبرنگار رویداد۲۴ تماس گرفت تا محل دقیق شعارنوشت‌های دیواری را جویا شود.

او در پاسخ به سوالی درباره نحوه پاک کردن شعار گفت راهی به جز استفاده از رنگ سیاه یا سفید وجود ندارد و اینکه «شهرداری بی‌وقفه در حال خریدن رنگ است» و فرصت پاک کردن شعار‌ها با روش‌های استانداردتری که به زیبایی شهر آسیب نزند را ندارد. اپراتور شهرداری در پاسخ به این سوال که از زمان ثبت درخواست تا انجام عملیات پاک کردن شعار چقدر زمان می‌برد، گفت «کمتر از یک روز» و اینکه احتمالا تا پایان امروز باید شعار‌های خیابان شریعتی پاک شده باشند.

اما این وعده با توجه به رویکرد شهرداری بعید به نظر می‌رسد. علاوه بر بنر‌های حمایتی از شعارنویسان، وبسایت همشهری رسانه رسمی شهرداری تهران ویدئویی منتشر کرده و در آن از «افراد ناشناسی» که اقدام به نوشتن «شعار‌های ضد حکومت انگلیس روی دیوار سفارت این کشور در تهران» کرده‌اند حمایت کرده است. در این ویدئو فیلمبردار به اسامی دو تن از جان باختگان بسیجی اعتراضات اخیر اشاره می‌کند و می‌گوید «لانه جاسوسی تعطیل باید گردد»

این اولین بار نیست که شهرداری تهران مسئولیت‌های ذاتی خود از جمله حفظ زیبایی شهر، تلاش برای رفع آلودگی هوا و بهبود زندگی شهروندان تهرانی را به حاشیه رانده و مشغول فعالیت‌های فوق برنامه‌ای شده که آثار مخربش به راحتی رنگ کردن دیوار‌ها از سپهر سیاسی کشور پاک نمی‌شود.

تماس خبرنگار رویداد۲۴ با اعضای شورای شهر نیز بی‌نتیجه ماند. سوال این بود که وقتی محافظت از اماکن دیپلماتیک بر عهده نهادهای جمهوری اسلامی است، چگونه افرادی به دیوار سفارت رنگ پاشیده‌اند و شهرداری تهران رسما از این اقدام حمایت کرده است. ایا اگر در کشورهای دیگر پلیس ازادانه بگذارد همه از دیوار سفارت ایران بالا بروند یا آن را آتش بزنند و تخریب کنند، جمهوری اسلامی مشکلی ندارد؟ آیا نهادی خاص به شهرداری مسئولیت داده چنین اقدامی کند؟ اما ظاهرا هیچکدام از اعضای شورای شهر تمایل نداشتند درباره این موضوع مصاحبه کنند و یکی از اعضا نیز پاسخ داد که خودمان در جلسه‌ای خصوصی با شهردار صحبت می‌کنیم!

تاریخ حمله به سفارتخانه‌های خارجی با هماهنگی شهرداری تهران

ظاهرا علیرضا زاکانی قصد دارد پا جای پای سلف خود بگذارد؛ چنانچه بعد از گذشت ۷ سال کشور هنوز از مشکل قطع روابط دیپلماتیک با عربستان سعودی خارج نشده است. دی ماه ۱۳۹۴ جمعی در اعتراض به اعدام شیخ نمر در عربستان سعودی، اعتراضاتی را مقابل سفارت این کشور در تهران ترتیب دادند و به سفارت حمله کردند و ساختمان آن را به آتش کشیدند. این واقعه باعث قطع روابط دیپلماتیک ایران و عربستان سعودی شد. حسن کردمیهن و چند نفر دیگر در پی این واقعه بازداشت شدند، اما دادگاه ۲۸ و ۲۹ تیرماه ۹۵ در شعبه ۱۰۶۰ مجتمع قضایی کارکنان دولت حکم به تبرئه همگی متهمان از اتهام «تخریب عمدی سفارت عربستان» داد.

در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ ماجرای رابطه حمله‌کنندگان به سفارت عربستان با شهردار وقت تهران از زبان اسحاق جهانگیری کاندیدای ریاست جمهوری و معاون اول حسن روحانی مطرح شد. جهانگیری در مناظره انتخاباتی با اشاره به حمله کنندگان به سفارت عربستان گفت «آن‌ها الان در ستاد‌های کدام کاندیدا حضور دارند؟ کدام کاندیدا‌ها از آن‌ها دفاع می‌کردند و پول می‌دادند؟»

«حسن کردمیهن» از حامیان «قالیباف» در انتخابات ریاست‌جمهوری ١٣٩٢ بود. ۱۵ خرداد ١٣٩٢ سایت فردا نیوز (از رسانه‌های نزدیک به قالیباف)، همایشی به نام «آب و آینه» را پوشش داد که برای حمایت از «قالیباف» برگزار شده بود، «حسن کردمیهن» و «عبدالرضا هلالی» مداح، در حمایت از شهردار تهران سخنرانی کردند. «کردمیهن» در حمایت از قالیباف گفته بود: «امروز با مرور کارنامه قالیباف در عرصه مدیریت کلان کشوری، می‌توان به‌جرئت گفت قالیباف رئیس‌جمهوری در تراز نظام مقدس نظام جمهوری اسلامی ایران است». در خبری که سال ١٣٩٢ سایت نزدیک به قالیباف (فردانیوز) منتشر کرده بود، «حسن کردمیهن» به عنوان مدیر مؤسسه فرهنگی دینی بهشت تهران معرفی شده بود.

روابط دیپلماتیک و منطقه‌ای ایران بعد از حمله به سفارت عربستان که توسط ایادی قالیباف شهردار وقت تهران هدایت شده بود وارد مرحله جدیدی شد. بحرین اولین کشوری بود که به حمله سفارت عربستان واکنش نشان داد این کشور در حمایت از عربستان از هیئت دیپلماتیک ایران خواست که ظرف ۴۸ ساعت خاک بحرین را ترک کند.

سودان سفیر و دیپلمات‌های ایرانی را از کشورش اخراج کرد و امارات سطح روابطش را با ایران به کاردار تقلیل داد. اما این تنها اثر قطع روابط ایران وعربستان نبود. از همان تاریخ جنگ‌های نیابتی ایران و عربستان در منطقه اوج گرفت و در فقدان روابط دیپلماتیک بین دو کشور، راهی برای کاهش تنش‌ها وجود ندارد.

دولت روحانی تلاش زیادی برای برقراری مجدد روابط کرد. چندین دور مذاکره سطح پایین بین مقامات دو کشور با میانجی‌گری بغداد برگزار شد. در تازه‌ترین تحولات، حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران بعد از شش سال در حاشیه کنفرانس بغداد ۲ در اردن با همتای سعودی خود دیدار کرده است. این دیدار هنوز از سوی مقامات عربستانی تایید نشده است. 

روز گذشته سردار کوثری نماینده تهران گفته «ما در مجلس ضمن اینکه پیگیری‌های لازم را برای اجرای قانون کاهش روابط با انگلیس خواهیم داشت، بحث تجدیدنظر در روابط با فرانسه و آلمان را نیز مورد بررسی و پیگیری قرار می‌دهیم.»

تا کنون چنین قانونی تصویب نشده است؛ چنانچه ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفته «سفارتخانه‌ها مصونیت دارند و نباید نسبت به آنها تعرضی صورت بگیرد و این انتظاری است که از سوی کشورهای میزبان خواستیم به مسئولیت‌های خود عمل کنند. نقض مصونیت سفارتخانه‌‌ها و امکان دیپلماتیک و دیپلمات‌ها را نمی‌پذیریم و به این موضوع پایبند هستیم.»

با اینکه نگاه رسمی وزارت امور خارجه حفظ مصونیت اماکن دیپلماتیک است، اما ظاهرا نهادهایی همچون شهرداری به مدیریت علیرضا زاکانی چنین دیدگاهی را قبول ندارند و معتقدند آنگونه که آنها می‌اندیشند، باید اقدام شود. زاکانی فعلا شهردار تهران است؛ سوال اینجاست اگر او رییس جمهور بود، چه می‌کرد؟

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۹
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۱
3
25
رویداد جان یلدات مبارک تو بهترینی
پاسخ ها
فروزان
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۱
بهتره بگی یلدات بخیر...با این داغهایی که ستمگران بر دل مردم گذاشتن درست نیست مبارک بادا وتبریک گفته بشه
علی گدا
|
Norway
|
۰۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۱
3
21
آز آنجا که حکومت اسلامی تصور میکند یا میخواهد به خود تلقین کند که شعار نویسان معترض در خیابانهای کشور کار انگلیس و دول غربیست با نوشتن شعار بر روی درب و دیوار سفارت دولت فخیمه انگلیس میخواهد اقدام شعار نویسان معترض را خنثی کند. لذا به واحد خدمات شهرداری دستور داده اند شعارهای روی سفارت دولت فخیمه را پاک نکنند. تا شاید فرجی شود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۱
13
9
سفارت انگلیس رمزارز براتون واریز می‌کنه یا سکه میده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
ساندیس میده لابد یا روزانهد۵۰۰ دستمزد یا بلیط استخر یا زمین ووام بلاعوض یا استخدام یا امتیاز کسرخدمت ۶ماه و....
مدافع نذام
|
Canada
|
۰۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۱
6
21
کار خوبی میکنن اما شعار کافی نیست . باید با بیل و کلنگ و لودر و بلدوزر بیفتند بجان سفارتخانه ها و همه را از دم خراب کنن . چه معنی داره اجنبی اینجا سفارتخانه داشته باشه . پس استقلال چی میشه . همه سفارتخانه ها باید خراب شود . بجز سفارت خانه ونزوئلا . حالا سفارت چین و روسیه هم خراب نکردین نکردین . گناه دارن .
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۱
2
16
مردم بدبخت ...اینا میشن کارمند مردم هم از جیبشون خسارت میدن
اهورایی
|
Netherlands
|
۰۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۱
4
20
وقتی که در یک بده بستان سیاسی بین خودی ها شهرداری یک کلان شهر را به یک لباس شخصی بی سواد لمپن و زنجیر کش کادو می دهند باید شاهد این اتفاقات هم باشیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۱
11
11
هزینه این کارها برای مردم ایرانه ، همینطور که هزینه اعتراضات منجر به تخریب خودپردازها و ...با مردم ایرانه و بدبختانه نه حکومت میفهمه نه معترضان که با چه سرعتی داریم به سمت لیبی شدن میریم چون حکومت حاضر نیست قدری با غرب کنار بیاد و آزادی فردی و اجتماعی و اینترنت و ...بده و معترضان هم حاضر نیستن دست از تخریب بردارن این کمپین کشیدن پول از بانکها در نهایت به ضرر مردم و فقیرتر شدن فقرا می انجامه
پاسخ ها
فروزان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۱
انگار یادت رفته اون دوره چقدر تخریب میکردن وسینما آتیش زدن تا بندازن گردن حکومت چطور اون موقع خوب بود اینکارا?!!!...درضمن حالاهم لباس شخصیا تخریب میکنن تا بندازن گردن مردم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۱
فروزان اونا هم غلط کردن نتیجه کارهای انقلابیون ۵۷ و که داریم می بینیم باز اونموقع مثل الان قطعنامه علیهمون نبود انقلابیون ۵۷ که پشیمون شدن از انقلابشون حالا شما هم ادامه بدید ضمنا من دو طرف منظورم بود نوشتم اول هزینه این کارها با مردم ایرانه منظورم همون تیتر خبر و دیوار نویسی سفارت انگلیس و از دیوار سفارت بالا رفتن و ...بود در ادامه هم نوشتم دو طرف کوتاه نیان لیبی میشیم تو قزوین که مردم عادی بودن که به خودپردازها و ایستگاه خط واحد حمله کردن تهران و خبر ندارم از بازداشت شدگان هم که فیلم تخریبشون بود استاندار قزوین گفت تا غرامت ندن آزاد نمیشن ، تکرار میکنم هزینه اینکارها از دیوار نویسی و حمله به سفارت تا تخریب خودپرداز به عهده مردم عادیه همونطور که مردم عادی تاوان کارهای انقلابیون ۵۷ و پس دادن حالا شما دوست داری ادامه بده دو طرف یا میفهمن یا ادامه میدن میریم برای جنگ داخلی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۱
فکر میکنم اقا باشی برادرم85 15به قول توماج قهرمان آزادی گرونه باشه آزاده کشته میده...اتفاقا 44ساله تو مردابیم وظلم پایدارنیس دیروزود داره ولی بالاخره اتفاق میفته
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
هزینه وجود این سیستم هزاران برابر برای ملت ایران بیشتر از اون چیزیه که فکر می کنی عمر ! اینده استعداد وسرمایه های مادی ومعنوی یک ملت با فرهنگ وباهوش که اسیر دست عده ای احمق ودزد یا تبهکار شده اند!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۱
8
5
چرا وقتی کشورهای غربی مثل آلمان انگلیس فرانسه هلند دانمارک استرالیا و در کل کشورهای اتحادیه اروپا و چند تا کشور حوزه خلیج فارس که با ما دشمن هستند در ایران سفارت داشته باشند اینها فقط خدمات دهنده فرزندان مسئولین در گذشته هستند که در آن کشورها اقامت گرفته اند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
0
6
تمام سفارتخانه های اروپایی باید خودشان تعطیل کنند تا حساب کاردست اینها بیاد، تخریب از اینها و تاوان از جیب ملت!
حسین اراکی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
0
2
تعرض به اماکن دیپلماتیک جرم ومحکوم است درنهایت دولت میزبان می توانددیپلماتهارابعنوان عنصر نامطلوب اخراج وسفارت وکنسولگری راتعطیل کند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
1
2
ازامت حزب الله انتظارداریم منبعدشعارمرگ برانگیس رابامهرداغ به پیشانی ودولپ ماتحت سفیرانگیس داغ بزنندتادیگرنتواندپاک کند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
0
0
مقصر اصلی سفارت است که دیواردارددیوارراتخریب کند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
1
0
اولا اون باغ قلهک دیگه مهلت اجاره اش تموم شده باید از اونجا پاشن می خوایم به بورکینافاسو اجاره بدیم دوما شما که جراتش وندارین جواب انگلیسو بدین یه عده زحمتشو می کشن دیگه هزینه رو لااقل شما بدین ،عجب آدمایی هستن این اصلاح طلبا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان