تاریخ انتشار: ۱۱:۲۲ - ۱۳ دی ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۸ نظر
سیدجلال ساداتیان در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

حاکمیت به جای تکیه بر سرمایه اجتماعی، به ابزار‌های خشن متوسل شده است/ وحدت از جامعه رفته است

سیدجلال ساداتیان دیپلمات پیشین ایران پیشنهاد داده مراجع با رهبری دیدار کنند و مشکلات را به گوش رهبری برسانند تا از این طریق برخی رویکرد‌ها تغییر کند.

سیدجلال ساداتیان

رویداد۲۴ سعید شمس: سیدجلال ساداتیان دیپلمات پیشین ایران و کارشناس مسائل سیاسی به رویداد۲۴ می‌گوید: وقتی زمینه اعتراض مردم فراهم شده است، نظام حکمرانی باید چرایی آن را به دقت بررسی کند. بخشی اقتصاد و بخشی هم مطالبه‌های اجتماعی را در به ابراز وجود معترضان دخیل می‌دانند. اما عوامل ایجاد نارضایتی تک‌ساحتی نیستند. در واقع مدیریت ناکارآمد، تصمیم‌های اشتباه و غیرکارشناسی و البته اصرار به نظارت استصوابی، سهم و نقشی بسیار در شکل‌گیری وقایع اخیر داشته است. همچنین اختلاس ومسائل مالی و البته بی‌توجهی نسبت به مشکلات معیشتی مردم هم حتما برای بروز اعتراض ایجاد انگیزه کرده است. با این توضیح که همه موارد ذکرشده ریشه در روی کار آمدن مدیران نالایق و ناتوان دارد.

او می‌گوید: این شرایط پرخطر به این دلیل است که وحدت از جامعه رفته است و سرمایه اجتماعی مشاهده نمی‌شود. در حالیکه در دهه شصت با وجود موقعیت جنگی، مردم پای کار بودند و در واقع مردم امور را اداره می‌کردند و با جان و دل در صحنه‌های مختلف فعالیت می‌کردند.

ساداتیان می‌گوید: تعداد شهدایی که داوطلبانه به جبهه رفته بودند، نشانگر میزان بالای اعتماد جامعه به حاکمیت بود. امروز اما همه چیز عوض شده و سرمایه اجتماعی کمرنگ شده تا حاکمیت برای اداره امور، به جای تکیه بر سرمایه اجتماعی به وسیله و ابزار‌های خشن دیگری متوسل شود که چنین حالتی ایجاد اشکال می‌کند. در چنین موقعیتی افراد صاحب‌نظر و دانشگاهی می‌توانند یاری‌رسان باشند،، اما سیستم به نظرات اهالی فن بی‌توجهی می‌کند و نمی‌داند که یکی از الزام‌های مهم برون‌رفت از بحران گفت‌وگو و تعامل با متخصصان است.



دیپلمات پیشین وزارت خارجه ایران در واکنش به «درخواست برخی از سفارت‌ها برای خروج اتباع‌شان از ایران» می‌گوید: شرایط در ایران برای همه روشن است و کشور‌ها به دلیل نگرانی‌ای که دارند، اتباع‌شان را به خروج از ایران توصیه می‌کنند. اما اینکه من علت این شرایط را بگویم و شما هم بتوانید منعکس کنید جای تردید دارد!

سفیر اسبق ایران در انگلستان درباره تاًثیر سیاست خارجی بر رابطه مردم و حاکمیت اظهار داشت: در سیاست خارجی ایران بسیار پیش می‌آید که تصمیم‌هایی گرفته می‌شود که منافع ملی را تهدید می‌کند. اگر مخالفان سرسخت برجام اجازه داده بودند، دولت روحانی با فراغ بال در مذاکرات شرکت کند، گره هسته‌ای باز می‌شد و همین دولت ابراهیم رئیسی هم می‌توانست از تبعات مثبتش بهره‌برداری کند تا شرایط به قدری بد نباشد که طاقت مردم طاق شود و نسبت به حاکمیت بدبین شوند. ایران از همکاری با بازار بین‌المللی محروم است و فقط چشم به چین و روسیه دارد. چین که حالا بنای همکاری با کشور‌های منطقه دارد و حاضر است در صورت لازم ایران را هم دور بزند. روسیه هم که حاضر است ما را درگیر مشکلات بین‌المللی کند؛ مثل ماجرای گیر افتادن ایران در موضوع پهپادها.

ساداتیان می‌گوید: برخی می‌گویند اعتراض مردم باعث سوءاستفاده دشمنان می‌شود و نباید اعتراض کرد. اما اینکه جریان‌هایی مثل کومله و سلطنت‌طلب‌ها و... سوءاستفاده می‌کنند، نباید دلیلی باشد که نظام اعتراض را به نام آن‌ها بگذارد. ریشه اصلی اعتراض نادیده گرفتن مطالبه‌های مردم توسط تصمیم‌گیران است. امیدوارم مراجع عظام با رهبری دیدار داشته و درباره شرایط با ایشان گفت‌وگو کنند تا بلکه از این طریق، فرجی شده و برخی رویکرد‌ها تغییر کند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۸
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
27
0
امیدوارم نسل حقیقی از رسانه رویداد ۲۴ در آینده فرزندان مکتب حاج قاسم نبینند و وجود نداشته باشند
امان از یک مطلب در مورد مدافع شرف انسانیت که امروز سالگرد شهادتش است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
برو بابا یه تشت اب یخ پیدا کن
کسری
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
منطورت قاتل زنوبچه های سوری هس برو ازاونها درمورد امنیت بپرس تاببینی چجوری بخون امثال این تروریست ک برای سرپانگه داشتن ی دیکتاتور دیگ خون مردمو ریختن چگونه یادمیکنند ازش با نفرین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
1
16
حکومت سرمایه ی اجتماعی می خواهد چه
کار؟!چون هم زور دارد!هم‌زر!هم تزویر!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
2
10
آب در هاون کوبیدن.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
1
11
امید تغیر رویه از کسانی که نان حرام ازکیسه بیتالمال خورده اند وپروار شده اند وخوی فرعونی ومنش دیکتاتوری پیدا کرده اند نباید داشت !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
0
2
همون زمین بدن با نرخ تعاونی مردم خودشان بسازند

اگر بدن
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
0
1
آقای جلال ساسانیان اولا جنابعالی سفیر ایران در انگلستان نبودی بلکه کاردار بودی آنهم مرحوم عرب در مناسبات جناحی با هاشمی رفسنجانی و برای ایجاد تسهیلات پزشکی و صرفا برای معالجه عقیمی به لندن اعزام کردند در زمان مسئولیت شما شاعر انقلاب سبزواری به خاطر انتقاد و اعتراض به عملکرد شما آنطور که نقل عمومی بود شاعر بیچاره را با ضرب وشتم شدید ناگزیر از ترک فرصت معالجه پزشکی کردی تا چند روز بیشتر در لندن صفا کنی و به هرحال پرونده عجیب شما حکایت از آن دارد که از وزارت خارجه اخراج شدی ، بلاهت شما اینکه بدون درک موقعیت مراجع و احترام خاصی که رهبری به آنها دارند و از طرق مختلف در ارتباط با مراجع هستند پیشنهاد شیطنت آمیزی را عنوان می کنی و برای تخریب روابط رهبری با مراجع عظام گزافه گویی می کنی .هزینه ایی که برای رقابت در انتخابات مجلس برای نمایندگی در همدان کردی هنوز در پرونده شما مفتوح است شرح آین سوز دل و خون جگر این زمان بگذار تا بار دگر..سخن در مورد شما بسیار است بماند تا وقت دگر.!
نظرات شما
پیشخوان