تاریخ انتشار: ۱۰:۴۵ - ۲۶ دی ۱۴۰۱

تمام ارث شما به مادرتان می‌رسد

مشاوره حقوقی آنلاین؛ یکی از مسائل مهمی که بین افراد پس از مرگ یک نفر به وجود می‌آید، تقسیم ارث متوفی است که باعث ایجاد اختلاف بین وراث می‌شود.

تمام ارث شما به مادرتان می‌رسد

رویداد۲۴ میزان سهم الارث مادر متوفی یکی از مواردی است که سوال بسیاری از افراد است. به طور معمول پدر و مادر پیش از فرزندان خود فوت می‌کنند؛ اما گاهی ممکن است فرزندی پیش از پدر و مادر خود بمیرد. در این شرایط سؤال مهمی که مطرح می‌شود آن است که سهم‌الارث مادر فرد فوت شده چقدر است؟ این مسئله زمانی از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود که بدانیم اگر متوفی دارای برادر و خواهر باشد، حضور آن‌ها می‌تواند سهم ارث مادر را تحت‌تأثیر قرار داده و آن را کاهش دهد.

 سهم الارث مادر متوفی

میزان سهم‌الارث مادر متوفی دارای انواع مختلفی است.

 سهم‌الارث مادر در حالتی که تنها وارث متوفی است

طبق ماده ۹۰۶ قانون مدنی: «گر برای متوفی، اولاد یا اولاد اولاد از هر درجه که باشند موجود نباشد هریک از ابوین در صورت انفراد تمام ارث را می‌برد … »

در میان طبقات ارث،  مادر، پدر و فرزندان در طبقه اول قرار می‌گیرند. اگر در طبقه اول به‌غیراز مادر، وارث درجه اول دیگری وجود نداشته باشد، مطابق ماده ۹۰۶ سهم‌الارث مادر به میزان تمام اموال به‌جامانده از متوفی خواهد بود.

لازم به ذکر است که قواعد سهم‌الارث بعد از فوت مادر نیز همچون سهم‌الارث مادر از فرزند در قانون مدنی مورد توضیح قرار گرفته است.

 سهم‌الارث مادر در حالتی که پدر وجود داشته باشد

ماده ۹۰۶ قانون مدنی مقرر داشته: «اگر پدر و مادر میت هر دو زنده باشند مادر یک ثلث و پدر دو ثلث می‌برد … »

بنابراین، مطابق این ماده اگر فردی فوت کند و وارثان او تنها پدر و مادرش بوده و فرزندی نداشته باشد، سهم‌الارث مادر وی یک‌سوم از ترکه خواهد بود و دو سوم باقی‌مانده سهم ارث پدر است.

منبع: مجله دلتا

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان