تاریخ انتشار: ۱۷:۴۹ - ۱۶ بهمن ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱۲۰ نظر

سیدمحمد خاتمی: به لحاظ توازن قوا و امکانات حکومت، براندازی ممکن نیست/ نشانه‌ای از تمایل حاکمیت به اصلاح مشاهده نمی‌شود

حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمد خاتمی رییس جمهور پیشین کشورمان در پیامی به مناسبت چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب گفته باید به توقع و خواست ملت تمکین کرد و ملت را فراتر از نسل ما و نسل‌هائی که در انقلاب و حتی اصلاحات حضور داشتند دانست.

سیدمحمد خاتمی

رویداد۲۴ به گزارش جماران؛ متن پیام سیدمحمد خاتمی در آستانه چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم.  در آستانه چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی قرار داریم. فارغ از ارزیابی انقلاب و بررسی علت‌های گریزناپذیر و آثار و نتایج آن اگر واقع‌بین باشیم درمی‌یابیم که انقلاب‌‌ (سال 57) واقعه‌ای مهم در تاریخ پرفراز و نشیب ملت شریف ایران بوده است؛ انقلابی که گرچه فراگیر بود ولی نسل جوان در پیروزی و بعد، پاسداشت دستاوردهای آن و نیز نگاهبانی از تمامیت ارضی و استقلال میهن نقشی ممتاز داشت، از جمله مقاومت حماسی در جنگ تحمیلی و نیز پایداری ملت در برابر رنج‌های ناشی از توطئه و تحریم و جنگ و ترور و نیز حکمرانی نامناسب ستودنی است.

جوان امروز عاصی و معترض است

جوان دیروز سرشار از شوق و ایمان و امید دلبستگی به انقلاب و امیدوار به وعده‌هایی بود که داده شده بود و نیز آرمانهایی که آن چنان که باید، محقق نشد و نه تنها آئین و اندیشه که حتی زندگی معمولی و روزمره نیز آسیب فراوان دید و نتیجه اینکه: جوان امروز سخت عاصی و معترض است، نه فقط آنکه در میدان بوده است و اعتراض او با سرکوب و برخورد نامناسب روبرو شده است، بلکه دل‌های انبوهی از جوانان و حتی نسل‌های پیشین که در صحنه اعتراض نبوده‌اند با معترضان بوده است ولو اینکه پاره‌ای شیوه‌ها و رفتارها را نمی‌پسندیده‌اند.

حاکمیت فقط بخش کوچک وفادار به خود را مد نظر قرار داده است

می‌توان گفت که آنچه امروز آشکار است، نارضایتی گسترده است و اشتباه بزرگ نظام حکمرانی کشور این است که جلب رضایت بخش کوچکی از جامعه را که به خود وفادار می‌داند به قیمت افزایش نارضایتی اکثریت جامعه که گرفتار مشکلات فراوان است و متأسفانه امید به آینده بهتر را از دست داده است، مدّ نظر قرار داده است.

جامعه از جهات مختلف دچار بحران است. هرچند که نقش دشمنی ها، فشارها و بدخواهی‌های قدرتهای بزرگ و وابستگان آنها در ایجاد این وضع ناگوار موثر بوده است ولی بنظر من ریشه اشکال و مشکل در درون است. خواست اساسی ملت که طی حدود دو قرن شکل گرفته است عبارت بود از رهایی از استبداد، استعمار و وابستگی و بی‌عدالتی و عقب‌ماندگی و آنچه در جهت ایجابی می‌خواست، آزادی، استقلال، پیشرفت و عدالت بود و انقلاب، «جمهوری‌اسلامی» را برای تأمین این خواست تاریخی پیشنهاد داد.

«جمهوری» یعنی همانکه در دنیا هست و انتظاری که روشنفکران، آگاهان و فعالان سیاسی و مدنی از وجه اسلامیت نظام داشتند، اسلامی بود (که در عرصه حیات اجتماعی) با موازین جمهوریت مردم سالار سازگار باشد و در ارتکاز عمومی هم از «جمهوری اسلامی» چنین برداشتی بود.

طبعاً این اسلام با اسلام (یا قرائتی از اسلام) که حقّ حاکمیت مردم بر سرنوشت را نمی پذیرد و رابطه حاکم و مردم را رابطة خدایگان و برده می‌داند سازگاری نداشت. بخصوص که در آستانه انقلاب خصوصیتی از اسلام و نظام آینده بیان شده بود که با بسیاری از ویژگیه‌ای جمهوری مردمسالار سازگار بود و «جمهوری اسلامی» که مبنای «میثاق ملی» قرار گرفت چنین بود و قانون اساسی بر این اساس تنظیم و تصویب شد. فعلاً سخن بر سر این نیست که قانون اساسی تا چه حد با موازین جمهوریت سازگار است گرچه به نظر من آنچه که در پیش‌نویس قانون اساسی بود و به تایید مراجع از جمله امام هم رسید با موازین جمهوری مردم‌سالار سازگارتر بود و در بازبینی هم فاصله بیشتر شد ولی قانون اساسی به عنوان یک پدیده بشری با توجه به تحولاتی که جامعه داشته و دارد و نیز تجربه‌ای که در عمل حاصل شده است در خور تغییر است بلکه لازم است که در موقع خود تغییر کند و اصلاح شود ولی سخن فعلاً بر سر ممکنات است.

آنچه پیش آمده بر خلاف وعده‌های انقلاب بود

باری آنچه در عمل پیش آمد خلاف وعده‌ها و انتظار و خواستی بود که میثاق ملی برآن قرار گرفته بود. خوشبختانه امام در اواخر عمرشان اجمالاً انحراف را پذیرفتند و آن را استثناءهایی ناشی از خطرات بنیان کنی چون جنگ تحمیلی دانستند که متوجه انقلاب و کشور بود و گفتند که بنا است همه به قانون برگردیم. امّا با کمال تأسف این استثناء‌ها که استثناء‌های دیگر هم به آن افزوده شد در نظر و عمل، اصل به حساب آمد و قاعده، به محاق رفت یا مورد کم‌اعتنایی واقع شد.

مشکل اصلی که موجب بحران‌های بزرگ شده است و دشمن از موقعیت فراهم آمده برای فشار به ملت و کشور و تأمین منافع مشروع و غیرمشروع خود سوء استفاده می‌کند عبارتست از گذر از جمهوریت نظام و گرایش به نا‌جمهوریت حکومت به اصطلاح اسلامی ولی با نام جمهوریت.

می توان از دستاوردهایی که پس از انقلاب بوده است سخن گفت ولی جا دارد که بپرسیم: اولاً این دستاوردها تا چه حد ناشی از اقتضائات زمان بوده (که کم و بیش دیگران هم داشته‌اند) و چقدر ناشی از مدیریت و تدبیر حاکمان؟ ثانیاً وزن آنها در برابر وعده‌هایی که انقلاب داده است چقدر است؟ و ثالثاً مقایسه شود اوضاع، با کشورهائی که در زمان انقلاب بسی از ما عقب‌تر بوده اند و امروز از ما پیش افتاده‌اند.

تنگناهائی که جامعه با آن روبرو است انکارکردنی نیست

باری، تنگناهائی که جامعه با آن روبرو است انکارکردنی نیست و نتیجه آن نارضایتی در سطح گسترده و احساس نومیدی از بهبود اوضاع است که بر زندگی عموم مردم به ویژه جوانان، زنان، نخبگان و اقوام ایرانی سایه افکنده است، پدیده‌ای که نه تنها مشاهدات هر روز، بلکه پیمایش‌ها و پژوهش‌های عالمانه و نظرسنجی‌هایی که انجام گرفته است به وضوح آن را نشان می‌دهند.

ریشه اعتراضات بی‌توجهی به خواست عمومی در تغییر شیوه‌های حکمرانی است

احساس عمومی این است که اوضاع بد است و اگر دشمنی و توطئه علیه کشور و مردم و نظام وجود دارد بیشتر سوء استفاده از این نارضایتی است که احیاناً به صورت‌های مختلفی از اعتراض رخ می‌نماید؛ اعتراضی که ریشه غالب آنها نادیده گرفتن تغییرات پردامنه جامعه ایرانی و بی‌توجهی به خواست عمومی در تغییر شیوه‌های حکمرانی است.

به جای توجه منطقی و سنجیده به این خواسته‌ها و نیازها با روش خشن و سخت‌افزارانه با آنها مقابله می شود و چه جان‌هایی که در این عرصه ستانده می‌شود و چه محدودیت‌ها و آسیب‌های جبران‌ناپذیری که به جامعه تحمیل می‌شود و نتیجه افزوده شدن مشکل بر مشکل است.

در این میان آنچه سایه شوم خود را بر جامعه افکنده است یک دو قطبی است: از یک سو پنداشته و پیاپی تکرار می‌شود که همه چیز خوب و عالی است و اگر اشکالی هست ناشی از رویکرد و عملکرد غیرخودی‌ها و نیز توطئه دشمن غدّار است: آنچه هست عین نظام و اسلام است و حفظ آن از اوجب واجبات و نقد و اعتراض نسبت به آن خروج از رِبقه شهروندی (که نظراً و عملاً هم آن را قبول ندارند) و مستحق هرگونه برخورد با آن و همین امر سبب افزایش نارضایتی و فاصله بیشتر میان حاکمیّت و مردم و روآوردن جامعه به فروپاشی است. در قطب دیگر همه چیز سیاه و وحشتناک جلوه داده می شود و مشکل اصلی را خود نظام و راه حل را براندازی آن می‌داند.

به لحاظ توازن قوا و امکانات و توانی که حکومت دارد براندازی ممکن نیست

هرچند اعتراض‌ها نسبت به نابسامانی‌ها در حوزه‌های مختلف قابل درک است ولی با اندک تأملی مشخص می‌شود به لحاظ توازن قوا و امکانات و توانی که حکومت دارد براندازی (مکانیکی) آن ممکن نیست و شعار براندازی بهانه بیشتر پدید می آورد برای ایجاد تنگناها و محدودیت ‌های فضای آزاد و افزوده شدن آسیب‌های فراوان بر آسیب‌های پیشین.

بر فرض که جریانی پیدا (یا تدارک دیده شود) که امکاناتی را فراهم آورد و ننگ وابستگی به بیگانه‌ای را که ابداً آزادی و پیشرفت ملت و کشور مدّنظر او نیست بپذیرد، حاصل کار جز آشفتگی، هرج و مرج و جنگ داخلی و خون و خرابی و آسیب دیدن بیشتر کشور و افزوده شدن بر رنج‌های تابسوز ملت نخواهد بود و ایران عزیز به سرنوشتی بدتر از آنچه در بسیاری از کشورها پیش آمده است دچار خواهد کرد.

باید راهی را جز آنچه در این دو قطب نموده می‌شود جستجو کرد. و به نظر من «اصلاح خود» هم در ساختار و هم رویکرد و هم رفتار، کم‌هزینه ترین و پرفایده ترین راه برون رفتن از بحران است.  من اجمالاً بارها آشکارا و تفصیلاً در نامه‌ها و پیام هایی که بخصوص در دو سه سال اخیر داشته‌ام، نظرات خیرخواهانه خود را مطرح کرده‌ام.

باید به توقع و خواست ملت تمکین کرد

در اینجا به صراحت می‌گویم که باید به توقع و خواست ملت تمکین کرد و ملت را فراتر از نسل ما و نسل‌هایی که در انقلاب و حتی اصلاحات حضور داشتند دانست. اصلاح خود نام دیگر دفاع از همان آرمانها و خواست هائی است که ملت داشته و از جمله در انقلاب آن را آشکار کرده است و نه بازگشت به آن شیوه از اصلاحاتی که در اثر سرسختی حاکمیّت و نیز خطاهای خود ناتمام ماند. من نیز نه به سودای بازگشت به قدرت، بلکه برای گشودن راهی به سوی مهار بحران و عبور از تنگناها آنچه را گفته و نوشته ام در اینجا به نوعی تکرار می کنم:

۱- لزوم اهتمام به انسجام ملی و به حساب آوردن همه گرایش‌ها، سلیقه‌ها و اقوام و مذاهب و طبقات و گروه‌های اجتماعی که رنگین‌کمان ملت از آن تشکیل شده است و فراهم آوردن امکان مشارکت جدی آنان در همه امور و از جمله برگزاری انتخابات آزاد و رقابتی و مقدمه آن گذر از فضای تنگ امنیتی به فضای باز و مسئولانه سیاسی.

حصر باید برداشته شود

۲- پایان دادن به تنش‌ها و درگیری‌ها در جامعه و آرامش بخشیدن به افکار عمومی از جمله نسبت به آنچه در جریان‌های تلخ و زیانبار سال 88 پدید آمد و نماد این امر برداشتن حصر و بسته شدن پرونده‌هایی است که به حق یا ناحق منجر به محکومیت و محدودیت بخش مهمی از نیروهای خوب روحانی، دانشگاهی، کارگری، هنری، رسانه ای و صنفی و شهروندان شده است.

در جریان اعتراضات انبوهی از جوانان به خاک و خون کشیده شدند

این نکته را نیز بیفزایم که بعد از سال 88 بخصوص در جریان اعتراض‌های اخیر علاوه بر اینکه انبوهی از نیروها (و عمدتاً جوان) به خاک و خون کشیده شدند و دلهائی داغدار و جانهائی آزرده شد و امکاناتی از میان رفت شاهد دستگیری ها، و برخوردهای خشن و حکم های عجولانه به بهانه های مختلف هستیم از جمله برخورد گسترده ای که با دانشجویان و استادان و روزنامه نگاران و اهالی فرهنگ و هنر و اندیشه شده و می شود.

۳- آزادی زندانیان سیاسی و اعلام عفو عمومی نسبت به همه افراد و جریان‌هایی که به دلایل متقنی (نه آنچه مورد ادعای بازجویی‌ها و شبه‌محاکماتی است که وضع بدی دارند) بر شورش‌گری و آشوب‌گری آنها وجود ندارد و در همان حال جلب مشارکت و ایجاد تسهیلات برای ایرانیان خارج از کشور که دل در گرو وطن دارند و فراهم آوردن امکان بهره‌گیری از امکانات مالی، توان تخصصی و علمی و قدرت علمی و فرهنگی و اجتماعی آنان برای اعتلای میهن.

۴- اصلاح روند و رویه قضائی کشور به ویژه در فرآیند بازجویی‌ها، بازپرسی‌ها و محاکمات و احقاق حق آنان که حقشان پایمال شده است و علی‌العجاله الزام دستگاه‌های قضایی به پایبندی به بخشنامه رئیس اسبق قوه قضائیه که در مجلس ششم به قانون تبدیل شد.

نهادهای امنیتی-نظامی و جریان‌های غیرمسئول ولی قدرتمند جایگزین تشکل‌های مستقل و نهادهای صنفی شده‌اند

۵- آزادی اطلاع‌رسانی و حمایت از رسانه‌های آزاد و مستقل و حمایت از حضور و فعالیت آزادانه و مسئولانه احزاب، تشکل‌های مستقل و نهادهای صنفی که متأسفانه همه آنها با نهادهای امنیتی-نظامی، و جریان‌های اندک‌شمار غیرمسئول ولی قدرتمند جایگزین شده‌اند.

۶- مبارزه با فساد در همه اشکال آن به‌خصوص اصلاح ساختار و رویکرد مدیریت نامناسب (حکمرانی بد) که به نظر می‌رسد منشأ همه گونه‌های فسادهای سازمان‌یافته سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است.

۷- گامی دیگر در جهت اصلاح ساختار یعنی پذیرفتن اینکه، هرجا اختیار هست اولاً ناشی از قانون باشد، ثانیاً به ازای آن مسئولیت و پاسخگویی به مردم (و نهادهای مردم‌بنیاد) وجود داشته باشد و ثالثاً همه عرصه‌های قدرت را در برگیرد.

۸- اصلاح سازوکار تشکیل مجلس خبرگان که وظیفه اصلی آن نصب رهبر (یا تشخیص صلاحیت لازم در رهبر و اعلام آن) و عزل رهبر در صورت نداشتن یا از دست دادن صلاحیت‌ها است و لازمه این دو وظیفه نظارت بر امر رهبری و همه دستگاه‌های وابسته به ایشان است. چنین مجلسی است که هم ابتنای امر رهبری به رأی (غیر مستقیم) مردم را تأمین می کند، هم اصل مهم پاسخگویی در برابر اختیارات را.

از جمله رفع انحصار عضویت به روحانیون و امکان حضور همه تخصص‌ها و شخصیت‌های همه‌جانبه نگر و شجاع در این مجلس و علی‌العجاله احاله بررسی صلاحیت نامزدهای این مجلس به نهادی غیر از شورای نگهبان، مادام که به جایگاه خود بازنگشته و تا آنگاه که اعضای شورای نگهبان داوطلب نمایندگی در مجلس خبرگانند و این تحول با تغییر آئین‌نامه داخلی مجلس و در واقع با بازگشت به نصّ و روح قانون اساسی میسر است.

فقیهان زمان‌شناس و جهان‌شناس جایگزین اعضای شورای نگهبان بشوند

۹- اصلاح شورای نگهبان با فراهم آوردن امکان حضور فقیهان روشن‌بین، زمان‌شناس و جهان‌شناس و مومن به جمهوریت نظام و غیر وابسته (یا غیر متأثر) از جریانات خاص و نیز امکان حضور حقودانانی با همین خصوصیات که خوشبختانه در حوزه و دانشگاه و جامعه از این گونه افراد فراوانند و به همان دلایل (نا‌موجهی!) که شورای نگهبان صلاحیت افراد را رد می کند، امکان حضور در این نهاد مهم را ندارند.

نظارت استصوابی شورای نگهبان لغو شود

و بالاخره حذف (لغو) وظیفه (و اختیار) خودخوانده شورای نگهبان که مبنی بر قیمومیت بر مردم و رأی آنان که عمدتاً این امر در نظارت استصوابی ظهور و بروز پیدا می‌کند.


بیشتر بخوانید: جامعه با شعار زیبای زن، زندگی، آزادی حرکت خود را به سوی آینده بهتر نشان می‌دهد


۱۰- بازگرداندن مجلس به جایگاه واقعی خود به عنوان مرجع انحصاری قانونگذاری و حذف نهادها و دستگاههایی که به موجب قانون پدید نیامده یا برخلاف وظایف قانونی خود اقدام به قانونگذاری و اعمال خودسرانه تصمیمات خود می‌کنند و در برابر هیچ نهاد مردم‌بنیادی خود را مسئول نمی دانند.

۱۱- اصلاح سازوکار تشکیل مجمع تشخیص مصلحت نظام و امکان حضور همه تخصص‌ها و دانش‌ها و گرایش‌ها و تغییر آیین‌نامه داخلی آن که سیاست‌های کلی را تا حدّ سیاست‌های اجرائی، برنامه و حتی آئین‌نامه پایین آورده است.

در خور یادآوری است که اگر انتخابات رقابتی و آزاد صورت گیرد بسیاری از بندهای یاد شده محقق خواهد شد.

جمع شدن ثروت، اطلاعات، اسلحه و اختیارات غیرقانونی و عدم پاسخگویی، فسادزاست

۱۲- بازگرداندن نیروهای نظامی به جایگاه و مسئولیت اصلی خود و جلوگیری از دخالت آنها در امر سیاسی و به‌خصوص درمان درد پر فساد جمع شدن ثروت، اطلاعات، اسلحه و اختیارات غیرقانونی و عدم پاسخگویی در یک جا است.

۱۳- اصلاح رویکرد سیاست داخلی با اولویت دادن به توسعه همه‌جانبه، پایدار و عدالت محور و رعایت کامل حقوق ملت دست‌کم در حدّی که در فصل حقوق ملت در قانون اساسی آمده است و تغییر همه رویکردهایی که در خلاف این ضرورت تبدیل به رویه شده است.

۱۴- تغییر سیاست خارجی از دیپلماسی انزواگرا و ترسان در مواجهه دیپلماتیک با قدرت مخالف خارجی و تبدیل آن به دیپلماسی فعال و شجاع و متکی به حمایت ملّی به منظور رفع تهدیدهای بین‌المللی و ایجاد فرصت برای ملت و کشور و سپردن کار به دست نیروهای توانمند و جهان‌شناس و دانا و منع نهادهای دیگر از دخالت در آن و اولویت دادن به سیاست تنش‌زدایی و اعلام اینکه سیاست اصلی جمهوری‌اسلامی ایران صلح و بر پایه عدالت در جهان و امنیت و توسعه و مردم‌سالاری در منطقه است و با اینکه طرفدار محرومان و مخالف با سرکوب و ترور (اعم از دولتی و غیردولتی) است گفتگو و تعامل با همه جهان را بر هر شیوه دیگر ترجیح می‌دهد.

۱۵- حاکم کردن شایسته‌گزینی و شایسه سالاری و تعطیل سلطه پنهان و آشکار امنیتی و نظامی بر شئون و انتصابات و گزینش‌های مراکز علمی و فرهنگی و دانشگاه‌ها و نظام اجرایی کشور و لزوم اهتمام به توسعه اقتصادی و ایجاد عزم ملی بر بازسازی همه حوزه‌های تخزیب شده اقتصاد کشور با هدف بهبود زندگی مردم و بازگرداندن کشور به جایگاه شایسته‌اش در میان اقتصادهای قدرتمند جهان با رفع موانع بین‌المللی توسعه اقتصادی از جمله دستیابی به دانش و فناوری‌های نو و بازارهای سرمایه و تجارت جهانی و رفع موانع رشد ثروت ملی و رشد خرید مردم و برچیدن فقر حاکم بر جمع زیادی از مردم و بهره‌گیری از سیاست خارجی برای رفع موانع اقتدار ملی با محوریت قدرت اقتصاد ملی.

نشانه‌ای از تمایل حاکمیت به اصلاح مشاهده نمی‌شود

می توان سیاهه بلندی از پیشنهادهای اصلاحی را ارائه داد و با توجه به شرایط و مقتضیات، آنها را اولویت‌بندی و زمان‌بندی کرد. اما آنچه موجب تردید است اینکه نشانه‌ای از تمایل حاکمیت به اصلاح و پرهیز از اشتباهات گذشته و حال مشاهده نمی‌شود؛ اصلاحاتی که منوط به تغییر و اصلاح قانون اساسی (که حتماً در جای خود لازم است) نیست بلکه با بازگشت به روح (و حتی نصّ ) همین قانون اساسی اینهمه اصلاحات میسر است.

مردم حق دارند از اصلاحات مثل نظام حاکم نومید شوند

 و سخن آخر اینکه اصلاح‌طلبی به شیوه و روال تجربه شده (یعنی درخواست از مقامات بالا دستی برای اصلاح که نشان داده‌اند حتی آن را نمی‌شنوند چه رسد به اینکه در آن تأمل و به آن عمل کنند - و نیز حضور در عرصه قدرت به هر قیمتی، که به هیچ قیمتی امکان حضور به اصطلاح غیرخودی را نمی دهند) این شیوه اصلاح‌طلبی اگر نگوییم ممتنع شده است دست‌کم به صخره ستبر بن‌بست برخورد کرده است و مردم هم حق دارند از آن مثل خود نظام حاکم نومید شوند.

در این برهه از زمان نباید خود را اسیر اصطلاحات و نیز تقسیم‌بندی‌های طبیعی یا مصنوعی کرد. اصلاح‌طلبان بخشی از جامعه متکثر هستند. فراوانند افرادی که در جبهه اصولگرایان بوده (و هستند) و نیز وابسته به جبهه‌های نام و نشان‌دار یا بی‌نام و نشانند و نیز بسیارند نخبگان، اندیشمندان و وطن‌خواهانی که خود را وابسته به جبهه‌ای نمی‌دانند ولی از اوضاع ناراضی و نسبت به آینده کشور نگرانند و خواستار تغییر ساختار و رویکرد و رفتارند ولی براندازی را به خصوص با خطراتی که برای مردم و کشور دارد توصیه نمی‌کنند.

مردم بدون خشونت، حاکمیت را وادار به تغییر کنند

اگر راه اصلاح‌خواهی و اصلاح‌طلبی به شیوه سابق به بن‌بست رسیده است و اگر اصلاح‌طلبی ظرفیتی بیش از اصلاح‌طلبان به معنای متعارف دارد -که دارد- می‌توان گفت و امیدوار بود که اگر این جزیره‌های جدا از هم به هم بپیوندند و خود را در کنار مردم و آشنا با دردهای مردم و دغدغه‌دار نسبت به کشور و صلاح آن نشان دهند و بی‌لکنت زبان و با شفافیت و نیز با اتخاذ شیوه‌های مدنی خشونت‌پرهیز صدای خود را به جامعه و حاکمیت برسانند شاید (و البته شاید) حاکمیت را هم وادار به تغییر رویه و پذیرش اصلاح گردانند و این یعنی نزدیک شدن به همان وعده‌هایی که انقلاب داده بود و می‌تواند خود هموار کننده راه اصلاح اساسی به تناسب خواسته‌های جامعه امروز و باعث بقا و دوام ایران عزیز باشد. و چنین باد!

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سید محمد خاتمی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۲۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
19
60
شاید محمد خاتمی را تنها عضو اصلی حاکمیت امروز دانست که بعد از گذار از شرایط موجود هنوز دارای احترام و جایگاه است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
می خواهد سواری بگیرد یا سواری بدهد سابقه هر دو را با ذکر مثال موجود است
شهرزاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
درود بر سید بزرگوار
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
حرفات کاملا درسته ولی به تو هم نمیشه اعتماد کرد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
3
31
مخاطب این بیانیه کیست؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
صد البته رهبری و نهاد نظامی و امنیتی و درست هم گفته
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
هدف خاتمی سواری گرفتن از افرادی که خامند و نمی دانند همین فرد در اعتراض دانشجویان تحمل آنها را نداشت و فرمان خروج می داد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
حاکمیت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
من سال ۷۶ وارد دانشگاه تهران شدم دقیقا دوران رئیس جمهوری آقای خاتمی . اینکه میگی تحمل اعتراض نداشت واقعا خنده داره در سال‌های قبل ایشان اصلا اعتراض معنی نداشت در زمان او بود که دانشجو اجازه ی اعترلض علنی توی روی رئیس جمهور و دیگران را پیدا کرد .جلسات سخنرانی او همیشه با شعارهای پرشور دانشجوها همراه بود در سال‌های آخر ریاستش دانشجوها و خواسته هایشان از دولت اصلاحات جلو زدند بخاطر همین در سخنرانی روز دانشجو گروهی آنقدر شعار دادند که اصلاواجازه حرف زدن به خاتمی نمیدادن در آخر خاتمی گفت یک کاری نکنید بگم بیرونتان کنند ولی هیچ کس بخاطر شعار علیه خاتمی دستگیر نشد
ساعد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
59
17
یکی به این بگه ساکت شو
پاسخ ها
تبین
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
جهاد تبیین یعنی همین. چرا سکوت؟ تلاش و بیان جهت اصلاح امور خودش جهادِ
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
چرا ساکت شه؟ حالا که هرکی هرچی به دهنش میاد میگه. ایشون که با احترام و منطق حرف زده .به شما توهین کرده یا به کی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
تو عرزشی وامثال تو ساکت شن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
تو وامثال شماها سا کت شین که آنقدر حرف بی منطق و پوچ زده اید که کار را به اینجاها کشاندید.دیگه شرم کنید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
8
61
با کمال احترام دیر شده سید !! بیماری سرطان قدرت وفساد تمام سیستم را فراگرفته است ! کنار نروند یکباره کنارگذاشته خواهند شد سخت وخونین ! راه نجات فقط رفراندم است !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
ای تـــو در کـشتی تــن رفتـه بــخواب
آب را دیــــدی نــگـــر در آب آب
تو بزرگ‌تر از تو ۷ روزه ۳ روزه می خواستند تهران را بگیرند خاک
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
...جان اونهایی که می خواستند سه روزه وهفت روزه تهران روبگیرند مردم ایران نبودند الان مردم ایرانند که میگن ایران روپس می گیریم ! از دشمنان داخلی خودشون !
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
آنها همه غربزده وطن فروش بودند الان حراج ناموس هم اضافه شده. بعد شما برده آنها بودید بدون دوتا اینستاگرام وات ساپ ریخید بهم برده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
8
35
زنده باشی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
هَلْ أُنَبِّئُكُمْ عَلَىٰ مَنْ تَنَزَّلُ الشَّيَاطِينُ
آيا شما را آگاه كنم كه شياطين بر چه كسى نازل مى‌شوند؟
تَنَزَّلُ عَلَىٰ كُلِّ أَفَّاكٍ أَثِيمٍ
شیاطین بر هر شخص بسیار دروغگوی بدکار نازل می‌شوند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
الهی از گزند حسودان محفوظ باشی کسانی که پشت قران مخفی شدن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
تو راست میگی دروغگوهارو شناختیم یک نگاهی به صحبتهای انتخاباتی بنداز همچی دستت میاد
ناشناس
| Germany |
۰۹:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
درودبرخاتمی،درد وبلاش بخورتوسراین شش کلاسه زبون نفهم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
الهی آمینننن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
43
13
در درونم دچار عذاب وجدان و خجالتم که چرا دو بار به این موجود رای دادم و
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
به چپ حافظ که دچار عذاب وجدانی ! لابد ازرای به سید دروغگویان راضی هستی ! به راست سعدی !
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
خاک برسر وجدان نداشته ت نه رعیسی خوبه
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
5
47
جانا سخن از زبان ما میگویی
میترسم زمانی صدای مردم را بفهمندک دیگه خیلی دیر باشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
ما؟؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
11
29
دورود بی پایان ملت برسیدمحمدخاتمی الان انتطارملت ازبقیه رهبران اصلاحات است مانند بهزادنبوی دکترروحانی کروبی موسوی خوینی ها حاچ حسن خمینی ناطق والا لقیه که دراین زمانه بسیارحساس باید اعلام موصع کنند درعیراین صورت ازنطرملت ازشطرنچ سیاسی حدف خواهند شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
هَلْ أُنَبِّئُكُمْ عَلَىٰ مَنْ تَنَزَّلُ الشَّيَاطِينُ
آيا شما را آگاه كنم كه شياطين بر چه كسى نازل مى‌شوند؟
تَنَزَّلُ عَلَىٰ كُلِّ أَفَّاكٍ أَثِيمٍ
شیاطین بر هر شخص بسیار دروغگوی بدکار نازل می‌شوند
رویداد لااقل آیات قران را منتشر کن هرکس مصداقش بود بر می دارد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
شیاطین الان رو پشت شما پالان گداشته وسوارند !
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
وای بر کسانیکه آیات خدا را دستاویز امیال و غرضهای خود می‌کنند و کیست ظالم تر از آنچه بر خدا دروغ ببندد
دلسوز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
5
14
تنها راه بقای حکومت که بتواند هزاران سال حکومت کند فعلا راهکارهای جناب خاتمی است ولاغیر. البته انهای که دستشان به خون وبیت المال ملت آلوده هست وبسیارقدرت دارند نمی گذارنده چنین شود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
17
10
تمام کسانیکه در حاکمیت دارای منصب بودند به نوعی درایجاد وضع موجود شریکند خاتمی باشد یا احمدی نژاد یا روحانی ورییسی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
اسم خاتمی رو نیار
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
فقط همینا بودن
آریوبرزن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
7
27
درود بر تو ای مرد.هنوز هم باورت دارم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
15
3
محمد خاتمی بی …
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
بی خودتی بی ......
محمدمعصومی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
خاتمی
زبان دروغین
نفهمیده
فهمیده نبود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
درست حرف بزن
حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
26
2
جناب‌خاتمی‌زیاد‌قلم‌فرسایی‌نکن‌ملت‌ایران‌همان‌ملت‌سال‌۵۷‌است‌وهمان‌ملت‌۸سال‌دفع‌مقدس‌وهمان‌ملت‌۹‌دی‌وهمان‌پیروان‌خمینی‌وجان‌برکفان‌‌امام‌خامنه‌ای‌است‌که‌هرگز‌خسته‌نمی‌شود‌وتا‌آخرین‌لحظه‌تا‌پای‌جان‌‌از‌راه‌امام‌وخون‌شهدا‌واین‌‌نظام‌الهی‌ایستادگی‌خواهد‌کرد
ناشناس
|
Canada
|
۲۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
3
19
ببانیه ای که بر دل ننشیند لاجرم از فکر و روان برود...من نمی دانم جناب خاتمی کدام ظرفیت قانون اساسی را برجسته و کافی می داند که دل در گرو رجوع به ان دارد...‌لطفا یکبار کل قانون اساسی را مطالعه کنید البته با دقت تا ببینید کدام اصول ان تناقض الود نیست...." همه افراد در برابر قانون برابرند مگر...." " همه در عقیده ازادند مگر....." تفتیش عقاید ممنوع هست مگر .......قانون اساسی امریکا بیش از ۲۰۰ سال پیش تاسیس شده ولی انگار که ۱۰۰۰ سال پیش روی خود را می دید....
ناشناس
|
Germany
|
۲۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
1
20
...نارضایتی گسترده است و اشتباه بزرگ نظام حکمرانی کشور اینست که جلب رضایت بخش کوچکی از جامعه را که به خود وفادار می داند به قیمت افزایش نارضایتی اکثریت جامعه که گرفتار مشکلات فراوان است و متأسفانه امید به آیندة بهتر را از دست داده است، مدّ نظر قرار داده است....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
۲۲ بهمن را ببین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
۲۲ بهمن را ببین؟
در تهران و مراکز استانها دهها دستگاه حاکمیتی درست کردید و این جور مواقع دور هم جمع میشید معلومه
حوزه‌های علمیه سیاهی‌ها امنیتی ها بسیجی ها بیتیها و ...بله هستند ولی در مقابل جمعیت ناراضی لا اقل هشتاد میلیونی عددی نیستند مرد اونکه بگذاره مخالفین هم حق راهپیمایی داشته باشند نه اینکه با ساندیس راهپیمایی حکومتی برگزار کنه!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
کل جمعییت راهپیمایان حکومتی در تهران مرکز قدرت سیاسی واداری ونظامی کشور ده درصد کل جمعییت شهر نمیشه ! در شهرهای دیگه هم کمتر از سی درصد از کل نیست اگر جمعییت جمع کردن نشانه علاقه مردم !! به حکومت است که نیست کل این جمعییت درکشور کمتر از یک چهارم تمام کشور نیست !
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
صندوق رای موسوی را هم شما فریبش دادید. اصلا به قول مسئول انتخابات خاتمی نمی توان تغلب کرد در آمار بالا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
حرف نزن بابا هزار راه برای تقلب وتخلف بلدید ! سالهاست کارتون همینه !
ناشناس
| Switzerland |
۰۴:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
۰۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸

هیچ دستی بالای دست پایدارچی ها در تقلب و ماکیاول بودن وجود نداره
رضا بلوچ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
8
24
درود بر جناب آقای خاتمی گرامی. بیانیه ای کاملا منطقی است. امیدوارم بشوند و ببینند و به کار بندند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
اگر منطقی است چرا هزینه مردم مستضعف را از بین برد و بعد گفت در انتخابات ایران امکان تقلبی خیلی کم است نامرد به تمام معنی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
نامرد خودتی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
9
24
دیگه دیر شده..
ناشناس
|
Germany
|
۲۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
1
20
اراده بر نشنیدن دارند و همه چیز را توطئه قلمداد میکنند
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
5
24
سید بی خطر
یک کلمه بگو .
نظام حکمرانی باید تغییر کند.
تغییر نطام بر اسای رفراندوم ازاد
میدانم جرآتشو نداری
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
خودش حرفاش به زور قبول دارد بعد می آید حرف دیگران قبول کند ؟ داریم
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
17
9
یه جوری حرف می‌زنی انگار خودت مال یه نظام دیگه هستی!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
2
19
شما هشت سال ظاهرا ریس جمهور بودید ،ولی تصمیمات اصلی ومهم را جای دیگر میگرفتن و به جایی هم پاسخگو نبودن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
1
18
یک بزرگواری کنید اطلاعیه زندانیان دربند راهم بازنشربدهید تاچزاده فایزه هاشمی خانم ستوده وبقیه راهم بازنشربدهید ملت ممنون شما می شوند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
6
15
درود و احترام
عبدالله
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
14
15
جناب خاتمی مشکل وجود خود جنابعالی و تمامی آخوند ها در سیاست و قدرت هستید، به همان اندازه که وجود نظامیان در عرصه سیاست و اقتصاد و فرهنگ و هنر و.... برای کشور و دمکراسی مضر است ، وجود آخوند ها هم در سیاست و اقتصاد برای کشور مخرب و مضر است.
جنابعالی و همه لباسهای جنابتان صلاحیت این حرفها را ندارید ،
خواهشاً کلمات و حروف زیبا و آزادی و آزادگی را خراب نکنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
باز خورد عملکرد خاتمی در تراز جهانی ونوشته ها واندیشه اش نشان می دهد که او برخلاف سایر هم صنفانش توانست احترام دنیا را برانگیزد وجایگاه ایران را ارتقا دهد
ناشناس
|
United States of America
|
۲۳:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
14
8
اجرای قانون اساسی همین الان هم که بخوبی اجرا میشه. مگه قانون اساسی رو نخوندی سید.ولمون کن ترا بخدا.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
18
14
ماله کش و وسط باز رو هم علاوه بر تدارکاتچی به القابت اضافه کن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
تو چیکاره هستی ؟؟
استاد رازقی پور
|
Canada
|
۰۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
4
10
باید آخر بیانیه می نوشت خیابان پاستور ، کوچه اختر ، برسد بدست مهندس میرحسین موسوی !
سید حامد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
4
15
بسیار دیر است قبلا هم نامه نوشته اید.
الان هم در حصر خانگی هستید چگونه اجازه داده اند اینهایی که گفته اید نشر پیدا کند؟
با کدام نهاد هماهنگ کرده اید.
خیلی خیلی دیره شده است.
وخود می دانید هیچ بروی خود نمی آورندت.
خیلی خیلی خیلی دیر شده است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
موافقم اما به شرایط بنگرید این بیانیه الان ارزشهای خاص خود را دارد خصوصا به توجه به بیانیه میرحسین البته خلق وخوی خاتمی همین است ونمی تواند از میانه روی دست بردارد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
6
16
ما فقط انتقام میخوایم منتظر اعتراضات مستمر باشید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
انتقام شهیدان امنیت و جبران خسارات اموال عمومی آمبولانس‌ها بانک‌ها سطل اشغال‌ها مغازه های عمومی وحشت در بچه های چادری ما تا آخرین قطره خونمان از راه حق و حقیقت در مقابل ارازل بی ناموس بی غیرت دفاع می کنیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
تو رو خدا یه نفر یه سطل آشغال به این ناشناس عرزشی سایبری بده که به خاطر دوتا سطل آشغال داره خودش رو میکشه!! شاید هم از زور غصه دق مرگ شد و سقط کرد...!!!خخخخخخخخخ
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
1
13
اقاسید از شما با وجود مطالعات مرتبط بعیده ! دیکتاتوری پرولتاریا شوروری دچار فروپاشی شد که از براندازی بسیار بدتر بود ! مهم نیست حاکمیت بی کیفایت وستمگر چگونه برود مهم این است که می رود وبه نفعش است با کمترین اسیب برود ! سالها قبل دنیل ارتگا در نیکاراگوئه با راهپیمایی های مخالف مردمی!
خود خواسته حکومت را رهاکرد حرفش این بود ما امده ایم رصایت شما را جلب کنیم حالا که ما را نمی خواهید کنار می کشیم ! چند سال بعد دوباره مردم اورا انتخاب کردند شعور وشرف واحترام به مردم نتیجه اش این است !
زارعی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
9
5
سید خودش می داند که توصیه هایی که می کند با عمل خودش در زمان قدرت متناقض است چون در زمان ایشان تحت عنوان حاکمیت اکثریت شدید ترین فشارها را بر مردم و نخبگان روا داشتند و بیشترین دزدی ها و فسادها با این بهانه که ما آرا مردم داریم انجام شد و الان بیشترین بانک‌ها و ثروت و معادن و کارخانه ها در دست همین اصلاح طلبهایی است که علی ظاهر طرفدار جمهوریت هستند که در واقع طرفدار قدرت با تمامیت خواهی هستند که ثروت و قدرت در دست داشته باشند و محرومیت هم به مردم تحمیل کنند تحت عنوان آزادی بردگی غرب را نهادینه کنند
قانون اساسی به شدت با چنین بهانه هایی که عدالت و معنویت را فدای زیاده خواهی قدت طلبی و انحصارگرایی می کند مخالف است آقای خاتمی و امثال ایشان که مخالف شورای نگهبان هستند و نظارت استصوابی را بر نمی تابند چون ریگ در کفششان است و افرادی که فساد مالی یا انحراف از مسیر مردم و انقلاب و آزادی دارند رد می شوند بر نمی تابند و می خواهند از طریق ثروت و رسانه که از طریق دوران هاشمی و خاتمی در دست گرفتند و به نفع خود مصادره کردند این انحصار را تثبیت کنند و نهادهای مردمی را که حق مردم و نظام را حفظ می کنند پیش پای خود بر دارند و زمینه وابستگی را فراهم نمایند
افراد لیبرال از نظر خاتمی افرادی هستند که قدرت بدون مردم با حاکمیت تبلیغات برای انحراف افکار بدست گیرند و آزادی مردم عدالت نهادینه شده در انقلاب اسلامی که گزینه متعارض نظام سرمایه داری و لیبرالی است را به حاشیه برآنند تا آرزوی جهانیان را فدای وابستگی خود کنند
آقای خاتمی با چنین تفکری بسیار خطرناک برای آرمان انقلاب است که نمی تواند انقلاب را با اصول و ارزش ها و آزادی آن بپذیرد در نتیجه بهتر است که آقای خاتمی خودش را اصلاح نماید تا محل پذیرش مردمی و انقلاب مردمی باشد عیب عمده خاتمی هم خوانی نداشتن با ارزش های مطلوب مردم است که به اسم مردم وآزادی می خواهند عدالت و معنویت را از مردم بگیرند و به جای آن بی بندباری را ترویج کنند و آنارشیست و الیگارشیست را به نام آزادی حاکم کنند تا ثروت و قدرت را کسب کنند و با حاکمیت رسانه و ثروت حاکمیت یک درصد مثل آمریکا را تضمین کنند
فرهاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
0
13
سید جان تمام سرسختی نشان دادن ها تمام رد صلاحیت ها تمام یکدست کردن قدرت برمی‌گردد به مسأله جانشینی از شما بعید بود این موضوع را درک نکرده باشید
محمدمعصومی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
7
8
پل سید بندان
خندان فریب
زبان دروغین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
چرت نگو.
حسین اراکی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
4
5
من در شرایط فعلی تحقق حداقلی مطالبات اکثریت رادرتجدیدانتخابات در حوزه هایی که نمایندگان شوراها مجلس و خبرگان باکمتراز ۲۵درصد آرای واجدین شرایط انتخاب شده اندوکف ۳۵درصدرای منتخبین جدید میدانم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
جوش نزن شیر بچه ات خشک می شود
مهرداد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
8
12
اخی سید چه پیر شدی...چقددوستت دارم خدا نگهدارت باشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
12
0
هر چند نظرات مقابل این فرزند نوح را منتشر نمی کنید خودت و اطررافیانت را فریب می دهید خدا را چه کار می کنید؟ الله الصمد الله الصمد الله الصمد
وَمَكَرُوا وَمَكَرَ اللَّهُ ۖ وَاللَّهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ
آنان مكر كردند، و خدا هم مكر كرد، و خدا بهترين مكركنندگان است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
خداوند بهترین داور است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
4
8
دیدی آن خاتم فیروزه ی بواسحاقی
خوش درخشید ولی دولت مستعجل بود
افسوس
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
2
5
ما باید در چارچوب قانون اساسی که مورد تایید بیش از ۹۸ درصد است حرکت کنیم نه خواسته اقلیتی که هیچ موقع قانع نمی شوند مگر اینکه خودشان در راس امور باشند و آن هم برای همیشه آن موقع از نظر آنها تم آزادی است هم دمکراسی که در واقع هیچ کدام آنها نیست فقط خودشان هستند که این تعبیر را دارند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
7
8
جناب خاتمی!توواقعافکر می کنی ،بهتر از
مسئولین‌نظام هستی؟! اگر چنین فکری
می کنی ،سخت در اشتباهی! چون تو هم
با اینکه شعارهای دهن پرکن و فریبنده می
دهی! ولی در عمل ،بدتر از آنها هستی!
من در نظام جمهوری اسلامی ،کسی را سراغ
ندارم،که انتقادپذیرباشد و خیرخواه ملت!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
10
9
به این آدم باری به هر جهت بوقلمون صفت اعتمادی نیست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
7
7
جناب خاتمی لطفن دست از این نمایشها بر دارید. صرفا هراز گاهی بیانیه صادر میکنی وهمدردی ظاهری اعلام میکنی واقعن اگه دلسوزی ودغدغه کشور و مردم داری یه حرکت عملی انجام بده مثلا در انظار عمومی یا یه مکانی مسجدی روزه نا محدوداعتراضی بگیر یا اعتصاب غذا کن نمیدونم یه حرکتی کن باور پذیر باشه برا جامعه وحکومت وگرنه از این بیانیه ها همه بلدن بدن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
مگر بچه گیر آوردی ؟ یا آدم خامی است که برود سطل آشغال آتش بزند؟ شما زود خر می شوید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
شما خر حسودی هستی ! دارن ادا درمیارن کسی دوست نداره مثل تو بشه !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
0
13
بهتون قول شرف میدم با این روند رو افزایش تورم و فقر و بی عدالتی حتی نظامیان هم بر علیه وضع موجود شورش خواهند کرد شما به چاپلوسی های فرمانده ارتش نگاه نکنید باید بطن جامعه نظامیان دید که با حقوق های ده ملیون تومانی در خانه های سازمانی حتی توان خرید دو کیلو پیاز چهل هزار تومانی را ندارند چه برسد به گوشت چهارصدهزار توانی یا آجیل پانصدهزار تومانی فکر کردید آدم گرسنه به آرمانهای انقلاب اهمیت میدهد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
تورم ترکیه بالای ۱۰۰٪ است در اروپا هم تورم افزایشی ست ما عادت داریم کشورهای دیگه مثل ژاپن که منفی بوده الان چند برابر شده. مردم هم همه الحمدالله شعور دارند مثل ناموس حراج کننده ها نیستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
اقای قدقد شما به چی عادت داری به خفت ونکبت ! تو عادت داری داشته باش ! تورم ترکیه واروپا هرچه هست در زنگی مردمش هراثری دارد به خودشان مربوط است یک !
چرا رفاه وازادی و....انها را باایران مقایسه نمی کنی !
دو .در کشورهای دیگر یک یادو مشکل دارند در این کشور هرچه خوبان !! همه دارند یکجا جمع شده اسکل ! تورم فقر فحشا فساد تبعیض اختلاس رانت اشرافیگری !
سه. بعد از ۴۴ سال وعده رفاه وازادی واستقلال و پیشرفت وترقی ! کشور را با بدبختی های دیگران مقایسه نمی کنند با ادعاهای .....خر پاره کن مقایسه می کنند که بابتش سالهاست هزاران میلییارد از کشور خورده وبرده اند ! چهار . اقای چوپون ! مردم ایران الان خودشان را با دوسال قبل خودشان هم که مقایسه میکنند می بینند همان زندگی دوسال قبل هم برایشان حسرت شده! البته وضع کاسه لیسان خیلی بهترشده !
اقای کاسه لیس درباره شماها گویا سطح فهمتان بادریافتی ها ارتباط مستقیم دارد!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
8
0
حرف های متناقض- حرفهای انتخاباتی و غیر مستقیم دنبال قدرت از دست رفته هست این افراد امتحان خودرا داده اند و از قانون جدا شده اند و این اقا خود از برانداز ها حمایت میکند ولی میگه الان نمیتونیم چون مملکت قدرتمند است دنبال کف و صوت رقص او ااز هم هست کاری به پیاده شدن اسللم ندارد دوست داره مثل ترکیه باشیم این عمامه برداره باز بهتر میتونه حرف خودشو بزنه به هرحال حصر باید ادامه داشته باشه وگرنه اگر مصلحت مملکت نبود میبایستی زندان ابد یا اعدام حکمشون بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
۴۳ ساله مثلا دارید اسلام کی روپیاده میکنید در تمام شاخصهای فساد مقام دارید از کدام اسلام حرف می زنی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
3
10
لعنت بر کسانی که ارمانهای انقلاب و قانون اساسی و خون شهدا را پایمال کردند.
درود بر سید محمد خاتمی که اندکی از حرفهای در گلو مانده ملت را به زبان می آورد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
همانهایی که هزینه امنیت را در سال ۸۸ از بین بردن الان شدن محبوب؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
اره شدن محبوب توچرا می سوزی !
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
3
10
راهکار های ارائه شده توسط آقای خاتمی بهترین سناریو برای داشتن ایرانی یکپارچه و مستقله وگرنه با این دست فرمونی که حکومت داره میره آخرش جنگ داخلی و تجزیه و هزار مصیبته که دامن ملتو خواهد گرفت.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
ایرانی یکپارچه برای رانت خوران اختلاسگران چون هر فاسدی از دوره این فرد ظهور کرده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
فاسدها از دوره مموتی در امدن اقا کوره دغل!
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
10
1
خاءن وطن فروش خودشه راهکار هم میده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
اشتباه مثبت زدم هزار منفی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
ببند !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
5
1
جناب آقای خاتمی با پیشنهاداتی که دادین ظاهرا قصد دارید مسیر رو برای رسیدن به اهداف شخصی خودتان آماده کنید. به نظرم بهتره یکم در بندهایی که نوشتید تجدید نظر کنید. در ضمن هدف اصلی خودتون هم بنویسید. در لابه لای متن شما اهداف زیادی نهفته هستش اونارو هم برای مردم به صورت واضح بنویسید.
.احمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
3
1
آقای خاتمی برای پذیرش مردمی خود رابا اصول و ارزش هایی که مردم برای آنها انقلاب کردند تا آزادی و عدالت و رهایی از وابستگی از غرب بدست آورند منطبق کند شورای نگهبان برای رد صلاحیت افرادی است که سابقه آنها در رد خودشان واقعیت دارد اگر مشکلی نداشتند مثل گذشته تایید می شدند پس عیب در خودشان است نه در معیارها و ملاک ها
عبدالله تراب زاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
5
0
خخخخخ
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
زهرمار
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
6
0
جناب خاتمی برای من یه سوال پیش آمده:
مگر یکی از شروط اصلی کاندید ریاست جمهوری شدن اعتقاد و التزام علمی و عملی به قوانین جمهوری اسلامی نیست؟
پس شما هم یک دروغ گوی خائن بیش نیستید و دنبال منافع شخصی خودتان و دیکته ارباب امریکاییتان هستید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
2
1
خنده داره که تندروهای هردو طرف به خاتمی فحش میدن این نشون میده تو این مملکت اگه عاقلانه حرف بزنی یا رفتار کنی فحش میخوری
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
3
0
فکر نکنید سیل و عذاب خداوند بیاید به سمت قله پناه می برید به خدای یکتا ایمان بیاور پدر بزرگوارتان مرجع تقلید بودند واقعا بعضی ملت به آیات قران شک می کنند که شما با داشتن پدر مرجع تقلید حکم خدا را سبک می شمارید و مجری برای برده جنسی غرب تعلیم می دهید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
قدقد قاری قرانی یا مفسر یا از نوع قاریان سرقبرستانی ! حکمتت خیلی بالاست حیف تو ! بی خرد !
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
جاهل الدوله عزیز! در اسلام بنا بر روایات بدترین عذاب قوم خطاکار مثل شما ! به قدرت رسیدن حاکمان فاسد وجبارو شروراست که البته خودش نتیجه بی توجهی به امر به معروف ونهی از منکر بوئژه درباره حاکمان است !
ناشناس
|
United States of America
|
۰۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
5
1
خاتمی یک مفت خور که به اسم اصلاحات ۲۵ سال است به مردم خیانت می کند
یک کلمه از کشته شدگان وگرسنگان و مال باختگان نمی گویید . یک ....دیگرکه تا موسوی گفت باید بروند به کمکشآن آمد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
ببند در … رو !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
4
4
تو ساکت شو مردم خودشان راهشان را پیدا کرده اند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
0
3
ملیت های مختلف در ایران باهم به توافق برسند هیچ قدرتی در برابر خواست آنها قادر به مقاومت نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
درود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
0
0
کدوم اسلام الان دهها قرایت از اسلام داریم گیر کردیم کدومشون حقیقی مار کس گفت من مارکسم مکسیسم نیستم قضیه اسلام هم یه همچین چیزی شده اخرش میرسیم به جمله پر مغز معلم انقلاب که اقتصاد زیر بنا نیست ولی شده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
2
0
توخودت ونشون دادی آدمی ک به رهبرش پشت کنه به درد مملکت نمیخوره
نظرات شما
پیشخوان