تاریخ انتشار: ۱۳:۵۲ - ۱۷ بهمن ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۲۶ نظر
عباس عبدی:

آیا اعتراض و شعار دادن، محکوم است که عفو وی را به عنوان منت‌ مطرح کنیم؟

عباس عبدی نوشت: آیا باید برای اعتراض و شعار دادن، کسی را محکوم کرد که امروز بخواهیم عفو وی را به عنوان یک اقدام منت‌آور مطرح کنیم؟ آیا ۴۴ سال پس از انقلابی که برای آزادی بوده باید این اقدامات را محکوم و عفو آن را منت دانست؟

آیا اعتراض و شعار دادن، محکوم است که عفو وی را به عنوان منت‌ مطرح کنیم؟
رویداد۲۴ عباس عبدی در یادداشتی با عنوان «عفوی بزرگ و چهار نکته» در روزنامه اعتماد نوشت: عفوی که امسال و به مناسبت سالروز پیروزی انقلاب انجام شده است، شاید در نوع خود بی‌سابقه باشد، هرچند هنوز از جزییات مصداقی آن اطلاعی در دست نداریم، ولی به نظر می‌رسد که این عفو شامل هزاران نفری می‌شود که در اعتراضات اخیر بازداشت شدند و البته مواردی از بازداشتی‌ها مستثنا هستند. از این اقدام باید استقبال کرد، شاید از محدود تصمیماتی است که اگر به شکل‌های دیگری تداوم یابد، می‌تواند از تشدید مخاصمات موجود جلوگیری کند.

به نظر می‌رسد که این عفو را باید متوجه رویکرد ریاست دستگاه قضایی دانست. رویکردی که تاکنون چندین بار به آن اشاره کرده بودم. این عفو حتی اگر محدود به افراد عادی و ناشناخته شود از این جهت مطلوب است که اقدامی در جهت نفی ناراضی‌تراشی و تبدیل مردم عادی به افراد زندان رفته با سابقه زندان و در اسناد رسمی دارای سوءپیشینه است که هیچگاه نتوانند از این قالب بیرون بیایند.

با این حال به نظر بنده باید چند نکته را در نظر گرفت. اول اینکه اگر گمان شود که این عفو را باید منت بر متهمان و زندانیان گذاشت، ماجرا را تغییر ماهیت می‌دهد. هنگامی که موارد استثنای عفو را می‌خوانیم این پرسش برای ما مطرح می‌شود که پس چه کسانی مشمول هزاران زندانی هستند که مرتکب هیچ یک از اقدامات مزبور نشده باشند و عفو شوند؟ آنان مرتکب چه کار دیگری می‌توانستند بشوند، به جز اعتراض و شعار دادن؟ اگر چنین است آیا باید برای اعتراض و شعار دادن، کسی را محکوم کرد که امروز بخواهیم عفو وی را به عنوان یک اقدام منت‌آور مطرح کنیم؟ آیا ۴۴ سال پس از انقلابی که برای آزادی بوده باید این اقدامات را محکوم و عفو آن را منت دانست؟ برای رفع ابهام از این تصور می‌توان احکام صادره عفوشدگان را بدون نام منتشر کرد تا ببینیم مرتکب چه جرمی شده‌اند؟

نکته دوم اینکه این عفو نباید تاکتیکی باشد. بدون توجه به مبانی و فلسفه آن و انجام آن به عنوان تاکتیک، نتیجه‌بخش نخواهد بود. این فلسفه را باید به عنوان یک راهبرد و تعامل با مردم در نظر گرفت و نه فقط یک تاکتیک موقت.

نکته سوم، مربوط به دایره شمول افرادی است که عفو می‌شوند. اگر فقط شامل افراد گمنام دستگیر شده در کف خیابان باشند، مشکلی را حل نخواهد کرد، به ویژه اینکه زدن برچسب اتهام اقدام علیه امنیت ملی یا تبانی، در هر پرونده‌ای به راحتی صورت می‌گیرد، و این اتهام‌زنی‌ها برای جلوگیری از رسیدگی‌های علنی و جلوگیری از آزادی موقت و... است و شایسته نیست که این افراد صرفاً به دلایل واهی از شمول عفو مستثنا شوند؛ و بالاخره نکته مهم چهارم این است که بیایید واقع‌نگر باشیم. این اعتراضات ریشه در داخل کشور داشت و دارد. البته رسانه‌های خارجی آن را تشدید کردند و این هم تقصیر حکومت است که مرجعیت رسانه‌ای را به آن سوی مرز‌ها سوق داده است، ولی در هر حال ریشه این حوادث نارسایی‌های داخلی است.

اکنون فرصتی برای توضیح درباره عوامل ریشه‌ای آن نیست، پیش‌تر از سوی صاحب‌نظران و علاقه‌مندان به کشور و مردم بار‌ها و بار‌ها گفته شده است و یکی از اشتباهات رسمی این بود که این اعتراضات را به توطئه بیگانگان تقلیل داد، این تقلیل دادن اعتراضاتی به این مهمی، ماهیت آن را تغییر نمی‌دهد، واقعیت را از میان نمی‌برد، فقط موجب محروم شدن تقلیل‌دهندگان از شناخت واقعیت می‌شود و، چون چنین شد، خط‌مشی خود را تغییر نمی‌دهند و منبع اعتراض و شورش همچنان فعال خواهد ماند و تردید نکنید که با این سیاست‌ها دوباره بخش بزرگی از عفوشوندگان یا افراد مشابه آنان را به زندان خواهید برد. چرا؟ برای اینکه آنان تفننی وارد این میدان نشده بودند که آن را کنار بگذارند. وضعیت کنونی کشور از هر جهت می‌تواند تشدیدکننده این اعتراضات باشد؛ بنابراین شرط چهارم برای اثربخشی این اقدام مبارک، این است که آن را طلیعه تغییراتی بدانیم که هدفش خشکاندن منابع نارضایتی مردم و جوانان است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲۶
سید نادر. نهاردانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
11
1
فقط یک کلمه آقای عبدی واقعا که
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
دمت گرم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
نهاردانی نهارخوردی؟؟؟؟؟؟؟؟
زبیری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
22
1
عباس عبدی از جامعه، دولت .، سیاست چه می فهمد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
نه شماها میفهمید؟؟؟؟ناهار کوفت کردی حرف میزنی؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
13
1
برای اعتراض نه ولی برای آتش زدن و آدم کشتن چرا
پاسخ ها
طاها
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
متن خبر:
هنگامی که "موارد استثنای عفو" (شامل آتش زدن و آدم کشتن) را می‌خوانیم این پرسش برای ما مطرح می‌شود که پس چه کسانی مشمول هزاران زندانی هستند که مرتکب هیچ یک از اقدامات مزبور نشده باشند و عفو شوند؟ آنان مرتکب چه کار دیگری می‌توانستند بشوند، به جز اعتراض و شعار دادن؟

حالا اگه جواب منطقی داری بفرما!!!!
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
دقیقا به خاطر فقط و فقط اعتراض و شعار دادن زندانی بودن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
1
17
میگن حدود 20 هزار نفر آزاد میشن... میدونی هزینه نگهداریشون چقد بودجه میخاد؟کی میخاد بده؟ پس بهتره ولشون کنیم برن چون اگه موج بعدیم بیاد دیگه جا نداریم نگهشون داریم(حاصل اتاق فکر دستگاههای امنیتی)
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
تو با این همه هوش ، حیف شدی عزیزم ....
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
ظاهرا طرح جناب رضایی برای مردم داره اجرا می شه. مردم را می گیرن و برای آزادی پول می خوان. درآمدش از نفتی که مفت می فروشیم بیشتره.
برکه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
1
15
باید به اونایی که الکی دستگیرشون کردن
غرامت بدن ،،،تازه الانم بخاطر خفقان راه افتاده بعد
اعدام و زندان ،همه ساکت شدن
در واقع ملتو خفه کردن ،تا ساکت بشن
عفو به شرط اینکه از این به بعد
دیگه حرف نزنی
دیگه اعتراض نکنی
دیگه خفه خون بگیری
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
در حال حاضر یک جو خفقان و ارعاب بر کشور و مردم حاکم شده و اکثر چهره های منتقد و مخالف خکومت از ترس جرات اظهار نظر ندارند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
معترضان زندانی رو بدون قید و شرط آزاد کنن غرامت پیشکش!!!
مرد تاجیک
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
دلبر ناب دلم....برکه جانم
با چشای خوشگل مشکیت یکم
یه نگاه ریز زیر چشمی به من
بندازکه من دیوانه شم ای وای من
دلبر ناب دلم
من دو آتیشه طرفدارم ببین
دست نمیشه از تو بردارم همین
زیبای من بیمارتم ای وای من
برکه
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
اقا رضا ،وقتی برای راهپیمایی
سکوت ،میزنن کور میکنن
دیگه جیگر رستم میخواد
..تو این خونه وحشتی که درست کردن ،بری اعتراض کنی یا کاری کنی
ولی این خشم پنهان شده ،جای دیگه خودشو نشون میده در آینده
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
بله شما درست میگی برکه خانم،ولی آینده از آن ماست...!!
طاها
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
بله رضا جان
و اون آینده خیلی خیلی نزدیکه
بنای ظلم به زودی فرو میریزه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
1
6
اعتراض‌جرم‌نیست‌که‌نیاز‌به‌بخشش‌داشته‌باشدخداوند‌ازادی‌و‌حق‌انتخاب‌داده‌و‌بهشت‌و‌جهنم‌خلق‌کرده‌و‌بشر‌را‌ازاد‌گداشته‌که‌هر‌کدام‌را‌خواست‌انتخاب‌کند‌حالا‌در‌ایران‌تعدادی‌دشمن‌خدا‌پیداشده‌اند‌که‌۴۴‌سال‌است‌مرتبا‌با‌کاهش‌ارزش‌پول‌ملی‌از‌مردم‌می‌دزدند‌و‌گرسنگان‌معترص‌را‌می‌کشند‌و‌زندانی‌می‌کنند‌ای‌دشمنان‌خدا‌شما‌به‌چه‌حقی‌ازادی‌را‌که‌خداداده‌از‌مردم‌می‌گیرید‌شما‌اگر‌مسلمانیداز‌دزدی‌توبه‌کنیداقای‌رهبر‌تو‌دزدی‌را‌کنار‌بگذار‌نمی‌خواهد‌مارا‌بزوربه‌بهشت‌ببری‌تو‌خود‌اهل‌جهنمی‌دزدی‌حرام‌است‌جای‌تو‌در‌اسفل‌السافلین‌است‌میدانی‌زانو‌بر‌خرخره‌چند‌پیرمردد‌پیرزن‌نا‌توان‌گذاشتی‌حاصل‌عمرشان‌را‌دزدیدی‌و‌به‌اعنیا‌دادی
محبوب تبریز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
1
5
من به عنوان جانباز و رزمنده و بازنشسته با مدرک کارشناسی بعد از سی سال از اداره کردن زنگی مشکل دارم اقیان مدعی حکومت اسلامی جواب دهند اعتراض و انتقا د نکنم قرار است چکار کنم با داشتن 63 سال دنبال شغل دوم هستم و فرزندانم شغل درست حسابی ندارند و اگر کمک من نباشد زندگیشان فرو می پاشد . این اعتراضات اصلا ربطی به خارج ندارند وقتی که مردم از خواب بیدار می شوند می بینند ارزش پولشان 40 در صد از بین رفته است اگر من پولی در بانک داشته باشم 40 در صضد ارزش ان دود شد رفت هوا و در این بین سود به جیب دللان می رود اقای بازرای وقتی در مغازه و انبارش میلیارد ها جنس دارد در اثرز تورم ارزش اجناسش سه چار برابر می شود و همیشه هم ناله می کنند صرف نمی کند و البته دولت هم از اینها مالیات می گیرد و چون نظارتی نیست به هر قیمتی که خواست جنسش را می فروشد در این بین هم دولت و هم بازاریان سود می برند و افرادی هم که اعتراض کرده اند با هزاران بر چسب زندانی کرده اند خدا شاهد است هیچ یک از معترضان کوچکترین خطایی را مرتکب نشده اند و حاکمیت برای اینکه مردم را خاموش کند با زور سر نیزه می خواهد مردم را بترساند اگر حاکمیت کشور را درست ادره کند و ظلم بیش از حد نباشد مگر مردم از جانشان سیر شده اند که در مقابل گلوله بایستند مسولان کشور لا اقل به حرفهای اقتصاد دانان و جامعه شناسان گوش کند نه اینکه وقتی انها حقیقت جامعه را بیان می کنند با انها بر خورد کند. ایا اقای دکتر مدنی چه گناهی را مراتکب شده است که باید در زندان باشد اکر حاکمیت کمی با درایت رفتار کند انوقثت متوجه خواهد شد که اینگونه افراد به نظام خدمت می کنند . دشمن واقعی کشور انهایی هستند که اوضاع کشور را گل و بلبل نشان می دهند و اگر حاکمیت با این فرمان جلوبرود سر نگونی نظام حتمی است . اینهایی که منقد هستند منتقد نظام نیستند اینها به عملکرد حاکمان اعتراض دارند اقایانی که در ظاهر در دفاع اط نظام رگ گردنشان متورم می شود دشمن واقعی نظام هستند امام گفتند نگذارید انقلاب به دست نا اهلان بیافتد ولی متاسفانه الان همان اتفاق افتاده است کشور را مدافعان مصباح که الان در سر کار هستند و چکترین انتقاد را در نطفه خفه می کنند بر انداز واقعی اینها هستند چون مصباح یزدی در زمان انقلاب مخالف انقلاب کردن بود حالا پیروانش در سر سفره نشسته و انقلابیون واقعی را از صحنه خارج کرده اند نمونه ان اخوند رسایی است که کوچکترین نقشی در انقلاب ندارد
شهرزاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
1
6
بیجهت میگیرن با کلی منت میبخشن!!!!!
اینجا ایران است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
اینجا تهران است صدای بگیر و ببند و به زندان بینداز ایران!!! خخخخخخخ
مهرداد.
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
1
5
فایده ای نداره هر چی اعتراضات دیدیم تو سالهای اخیر همش به خاطر نبود نقشه و بی برنامگی و عملکرد بسیار ضعیف به سرعت شکست خورد.تنها راه چاره برای مردم ایران یا مرگه یا پناهندگی به کشورهای اروپا و ....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
با کمال احترام،نظر شما را قبول ندارم! نباید از اصلاح و تغییرات در حکومت ناامید شد،منتها سئوال اصلی اینست که اصلاحات باید از راس حکومت شروع شود یا از رده های پایین!؟
طاها
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
اینها اصلاح بشو نیسن
مشتاقی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۸
0
0
عباس عبدی هیچ جایگاه اجتماعی و محبوبیتی نداشته و ندارد .دیگه از اراجیفش حال هر ایرانی به هم می خورد.بس کن بابا حقوقتو بگیر ببند دهنتو
نظرات شما
نظرسنجی
پیش‌بینی شما از آینده قیمت دلار چیست؟
پیشخوان