تاریخ انتشار: ۰۹:۰۹ - ۲۱ اسفند ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۶ نظر
جلال محمودزاده:

تندرو‌ها به نمایندگان اجازه نمی‌دهند حتی درباره مسمومیت دانش‌آموزان موضع‌گیری کنند

تندروی مختص به یک جریان فکری خاص نیست و هر طیف فکری می‌تواند دچار تندروی شود. زمانی تأثیر این تندروی بیشتر می‌شود که منافع ملی را هدف قرار می‌دهد.

تیغی برنده به نام تندروی و تبعاتی انکارنشدنی

رویداد ۲۴ معصومه معظمی در روزنامه شرق نوشت: تندروی مختص به یک جریان فکری خاص نیست و هر طیف فکری می‌تواند دچار تندروی شود. زمانی تأثیر این تندروی بیشتر می‌شود که منافع ملی را هدف قرار می‌دهد. مثل اتفاقی که در به گروگان گرفتن برجام و ادامه مذاکرات و پیوستن به FATF افتاد و افراطیون سیاسی چه در مجلس و چه خارج از آن، با اعمال نفوذ اجازه ندادند در زمان مناسب برجام به نتیجه برسد و مذاکرات نهایی شود. علاوه بر افراطی‌گری در حوزه سیاسی و اقتصادی که منافع جمع را فدای منافع شخصی و گروهی کرده است، در حوزه اجتماعی هم، در قالب پدیده‌ای به نام لباس‌شخصی‌ها شاهد برخورد‌های تند و افراطی‌گری با مردم و معترضان هستیم. نمونه این اتفاق را هم در برخورد با معترضان در وقایع اخیر و هم حتی تجمع مادران نگران از مسمومیت سریالی دانش‌آموزان مقابل مدارس شاهد بودیم؛ ازاین‌رو، توقع و انتظار این است که مسئولان مربوطه با تدابیر خاص مانع از هرگونه تندروی و افراطی‌گری در حوزه‌های مختلف شوند. یعنی با پاسخ‌گوکردن گروه‌های خاصی که می‌توانند در جامعه اعمال نفوذ کنند جلوی این امر غیرقانونی را بگیرند.

از این‌رو با برخی نمایندگان درباره تندروی‌هایی که منافع جمع را به خطر انداخته و شرایط کشور را به سمت رادیکال‌شدن پیش می‌برد، گفتگو کردیم؛ شرایطی که اوضاع جامعه را ملتهب کرده و در حوزه دیپلماسی خارجی، سیاست داخلی و وضعیت اقتصادی و همچنین شرایط عمومی کشور به نگرانی‌ها دامن می‌زند.

تریبون‌داران با رفتار رادیکال و اظهارات تند جامعه را دوقطبی نکنند

محسن پیرهادی، نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم، با انتقاد از هرگونه تندروی در کشور که تبعات جبران‌ناپذیری به همراه دارد، به «شرق» گفت: «البته تعریف و تفسیر تندروی متفاوت شده است. شاید آن چیزی که به نظر شما تندروی محسوب می‌شود، از نظر برخی تندروی به حساب نیاید. اما در کل تندروی در هر حوزه‌ای که باشد، به‌شدت محکوم است و باید از آن پرهیز شود». این عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌های مجلس ادامه داد: «نکته‌ای که وجود دارد و باید همه درباره آن اتفاق نظر و حساسی داشته باشیم، منافع ملی است. هر چیزی که باعث می‌شود منافع ملی تأمین شود و رضایت مردم را به دنبال داشته باشد، باید از آن استقبال کنیم».

نماینده مردم تهران و شمیرانات در مجلس با تأکید بر دوری از هرگونه افراطی‌گری اضافه کرد: «باید سعی کنیم با رفتار رادیکال و تندروی جامعه را دچار دوقطبی نکنیم. جامعه نیاز به آرامش و رفاه نسبی مناسب دارد. متأسفانه چندماهی است که آرامش جامعه ما به هم ریخته است و باید همه کمک کنیم به آرامش گذشته برگردیم».

پیرهادی در ادامه به بیان راهکار مقابله‌ای در برابر این موضوع پرداخت و گفت: «باید از هر حرف و رفتار رادیکال که جامعه را چندقطبی می‌کند، بپرهیزیم. همچنین کسانی که تریبون دارند باید در اظهارنظراتشان از تریبون عمومی مراقب باشند تا با سخنان و موضع‌گیری نابجا و نسنجیده، فضای جامعه را ملتهب نکنند و به سمت شکاف و اختلاف پیش نبرند». او اظهار کرد: «منافع ملی موضوع مشترک ماست و مردم و مسئولان باید سعی کنند در قبال موضوعات مشترک تمرکز بیشتری داشته باشند و به سمت مواردی پیش بروند که اختلاف‌برانگیز نیست». او ادامه داد: «اشتراکات ما در جامعه ایرانی زیاد است و باید بر این اشتراکات متمرکز شویم. رسانه‌های جمعی و تریبون‌داران و گروه‌های مرجع باید جامعه را به سمت صلح و دوستی و آشتی پیش ببرند تا جامعه نسبت به یکدیگر با صلح و محبت برخورد کند. اگر فضا رادیکال و طیف‌بندی شود، مردم رو‌در‌روی یکدیگر قرار می‌گیرند و این خواست دشمن است و باید از آن پرهیز کنیم».

تندرو‌ها به نمایندگان اجازه نمی‌دهند حتی درباره مسمومیت دانش‌آموزان موضع‌گیری کنند

علاوه بر پیرهادی، جلال محمودزاده، نماینده مردم مهاباد در چند دوره مجلس هم در انتقاد به تندروی‌ها در کشور که این روز‌ها در موارد متعددی دیده می‌شود، به «شرق» گفت: «بیشترین ضربه را تاکنون از تندروی‌ها در کشور خورده‌ایم. مثلا در بحث برجام تندرو‌ها اجاره ندادند به جایی برسیم. زمانی که طرف‌های غربی حاضر بودند امتیاز بدهند و دولت روحانی می‌خواست برجام را به نتیجه مطلب برساند، تندرو‌ها اجازه ندادند و با آتش‌زدن برجام در مجلس و موضع‌گیری‌های افراطی‌گرایانه مانع از این امر شدند».

او با انتقاد از اینکه اکنون دولت رئیسی قصد دارد برجام را به همان نقطه‌ای که در دولت روحانی تمام شد برساند، گفت: «تندرو‌ها مانع از نتیجه‌بخش‌شدن برجام در دولت قبل شدند، اما اکنون گروه‌گروه افراد را برای مذاکره می‌فرستند تا همان برجامی را که چهار سال پیش اجازه ندادند به نتیجه برسد، نهایی کنند. بااین‌حال، غرب حالا با این شرایط حاضر نیست پای میز مذاکره بنشیند». محمودزاده همچنین باانتقاد از افراطیونی که مانع از پیوستن کشور به FATF شدند، گفت: «در بحث FATF هم تندرو‌های داخلی به موافقان آن حمله کردند و اکنون ایران در لیست سیاه تجاری قرار دارد و نمی‌توانیم با کشور‌های دیگر مراودات تجاری و مالی داشته باشیم؛ امری که به کشور آسیب جدی زده است». نماینده مردم مهاباد در مجلس همچنین به مسمومیت دانش‌آموزان دختر در برخی مدارس کشور اشاره کرد و گفت: «در موضوعاتی مثل مسمومیت دانش‌آموزان دختر که در برخی مدارس کشور پیش آمده است، تندرو‌ها اجازه صحبت به نماینده‌ای را که منتخب همین مردم است، نمی‌دهند و به او حمله می‌کنند. این نمونه بارزی از تندروی و افراطی‌گری در کشور است که باید با آن مقابله شود؛ چرا‌که این اتفاقات به ضرر کشور است». این نماینده مجلس یازدهم در پایان تأکید کرد: «ما هم در دیپلماسی داخلی و هم دیپلماسی خارجی دچار مشکل هستیم که در این مورد اقداماتی را در دست بررسی داریم و در زمان مناسب نسبت به آن اطلاع‌رسانی خواهیم کرد».

مشی درست اعتدال و میانه‌روی است

افراطی‌گری مسئله‌ای نیست که بتوان نسبت به آن بی‌تفاوت بود؛ چرا‌که تبعات منفی زیادی برای کشور به همراه دارد. از این‌رو برخی نمایندگان درپیش‌گرفتن راه اعتدال را به تندرو‌ها پیشنهاد دادند و تأکید کردند اعتدال راه عقلی و منطقی است که می‌تواند کشور را از برخی بن‌بست‌ها خارج کند.

علی‌اصغر عنابستانی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس هم در گفتگو با «شرق» به تندرو‌ها و مقوله تندروی در کشور اشاره کرد و با پیشنهاد در‌پیش‌گرفتن راه اعتدال به افراطیون گفت: «تندروی و کندروی در قاموس هیچ ساختار حکیمانه و عاقلانه‌ای نمی‌گنجد. هر‌کسی تند برود یا از این سمت بام یا آن سمت بام می‌افتد؛ بنابراین همیشه مشی درست مشی اعتدال و میانه‌روی است». او توضیح داد: «البته میانه‌روی به‌منزله حرکت بین حق و باطل نیست. میانه‌روی حرکت در حوزه حق، اما با حفظ همه چارچوب‌های منطقی و عقلی است».

او ادامه داد: «البته نباید محافظه‌کاری را با میانه‌روی اشتباه گرفت. محافظه‌کاری حرکت در وسط خط حق و باطل است. یعنی نه طرف حق را می‌گیرد و نه باطل را و این غلط است. حرف ما ایستادن در مسیر حق بر اساس شرایط جامعه است و تأکید می‌کنم جامعه با تندروی به جایی نمی‌رسد؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنم افراطیون مشی اعتدال را در پیش گیرند تا آسیب کمتری به کشور وارد شود». عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس در پاسخ به اینکه تندروی‌ها باعث واکنش جامعه می‌شود، به برخورد یک شخص با زنی که در ماجرای مسمومیت دانش‌آموزان در مقابل یکی از مدارس صورت گرفت، اشاره کرد و افزود: «در برخورد با خانم مقابل مدرسه هم معتقدم برخورد با یک خانم که از نظر جسمی هم توان مقابله با آن آقا را ندارد، آن‌هم در فضای عمومی جامعه کار نادرستی است و کسی این حرکت را نمی‌پسندد و این تندروی محکوم است».

با تندروی در هر حوزه‌ای قطعا برخورد خواهد شد

علاوه بر او سید‌کریم حسینی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نیز در گفتگو با «شرق» در انتقاد به برخی اقدامات تندرو‌ها که باعث رادیکال‌شدن فضا و تشدید نارضایتی و بدبینی در کشور می‌شود، اشاره کرد و گفت: «هرگونه تندروی در هر حوزه و امری بر خلاف تعالیم دینی و قوانین و مقررات و خلاف منویات رهبری و خلاف اهداف نظام است». او ادامه داد: «هیچ‌کسی تندروی در هیچ حوزه‌ای از‌جمله برجام و مذاکرات یا موضوعات اجتماعی را نمی‌پسندد؛ بنابراین با تندروی‌ها در هر حوزه‌ای قطعا برخورد خواهد شد». رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان همچنین تأکید کرد: «این‌طور نیست که حاکمیت نسبت به تندروی‌ها بی‌تفاوت باشد و قطعا با این جریان تندرو از هر جریان و گروهی باشد، برخورد می‌کند و توصیه می‌کنم با رفتار خود باعث نشویم به کشور آسیب برسد». در نتیجه بسیاری از کارشناسان بر این باورند که اگر حضور نیرو‌های تندرو در جامعه افزایش پیدا کند، با توجه به بافت فکری‌شان، راه‌حل را در اعمال خشونت برای کنترل جامعه می‌بینند. یا حتی با اقداماتشان باعث ضرر عمومی برای منافع ملی می‌شوند و آسیب جدی به کشور وارد می‌کنند؛ بنابراین باید به‌جای تندروی راه اعتدال را در پیش گیرند و مسئولان مربوطه نیز در اقدامی مقابله‌ای جلوی هرگونه تندروی را در جامعه بگیرند تا کشور از دست افراطی‌گری رها شود و بتواند با دنیا تعامل بیشتری داشته باشد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: مجلس یازدهم
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
United States of America
|
۱۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
1
5
به وقتش مردم تندروتر خواهند شد!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
0
4
خب این تندرو ها رو معرفی کن نترس بزرگوار
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
درسته، باید مشخص بشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
1
4
چه کسانی هستند این تندروها؟ سمت و جایگاه شون چیه؟ اسم و مشخصات ندارن؟ نمیشه همین جور مبهم یه لقب رو متهم کنی که!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
0
5
یه چیز عجیبی در این کشور هست، لباس شخصی ها، تندروها و غیره، بدون اینکه معلوم شه این افراد کی هستند و کدوم قسمت دولت و چه نهادی
سید حامد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
0
4
این تند روها نمی گذارند حرف غلطی هست.
شما و امثال شما پشت این حرف ها خودتان مخفی می کنید.
باید باقدرت سخن خود را بگویید.
آنها را به مردم معرفی کنید.
نظرات شما
پیشخوان